Gå til innhold

Selvtillit - definisjon på det??

Anbefalte innlegg

Gjest Lille lady?

Hei.

Kan noen definere for meg hva det vil si å ha god / dårlig selvtillit? Har lurt på det en stund.

Jeg er 22 jente med en ok figur, samt en hårmanke mange misunner meg. Tykkt hår, med liv i. Er en ærlig person, står for det jeg mener. Har alltid vært flink på skolen og nå i jobben. Får jeg noengang kritikk, så vurderer jeg alltid om jeg skal ta det innover meg eller la det være.

Tror jeg fremstår som en "sterk" og sosial person.

Enkelte mener at jeg har dårlig selvtillit. Har jeg det??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165625-selvtillit-definisjon-p%C3%A5-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHDs selvtillitskvotient (STK)

Kan uttrykkes som en brøk. Over brøkstreken (telleren) er hvordan en ser seg selv. Under brøkstreken (nevneren) er "jeg-idealet" - slik jeg mener at jeg burde være.

"Slik er jeg" / "Slik mener jeg at jeg burde være" = STK

En slik måte å se det på har jeg hatt stor nytte av i terapi. Her kan en dikutere med pasienten om vedkommende haret realistisk/mest mulig objektivt syn både på teller og nevner i brøken.

Ideelt er kvotienten 1 :-)

Gjest Lille lady?

Kan uttrykkes som en brøk. Over brøkstreken (telleren) er hvordan en ser seg selv. Under brøkstreken (nevneren) er "jeg-idealet" - slik jeg mener at jeg burde være.

En slik måte å se det på har jeg hatt stor nytte av i terapi. Her kan en dikutere med pasienten om vedkommende haret realistisk/mest mulig objektivt syn både på teller og nevner i brøken.

Til NHD.

Skjønte ikke den helt.. Faktisk ikke i det jele tatt! Eh...

blitz1365380771

Hæ!!! Dette svaret er ihvertfall egnet til å få hvemsomhelst til å miste selvtillitten.

Annonse

Selvtillitt er så mye. Du har tydeligvis god selvtillitt på en del områder, men så har du kanskje null selvtillitt på et annet?

Da føler du deg vel, når du er i situasjoner hvor det du har god selvtillitt på er i fokus, og omvendt.

Hvis du bruker malen til NHD, så kommer du kanskje ut i fin balanse, hvis du legger sammen alle tallene, men på området hvor du skulle hatt mer selvtillitt, så hjelper det ikke stort å ha masse selvtillitt på noen andre områder.

Jeg har f.eks kjempe selvtillitt når det gjelder jobben min, sikkert mer enn jeg burde ha. :-)

Har stor selvtillitt når det gjelder å møte andre, altså sosialt. Men når det gjelder kroppen min, så er selvtillitten helt på bånn, i motsetning til deg. Mangfoldighet er bra...hihi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...