Gå til innhold

Regissør eller ressigør?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel for vanskelig ord til at de klarer å uttale det da, de som skal si det på tv.

Jeg har aldri vært innpå tanken engang at det kan være riktig å uttale det sånn som de gjør. Så jeg fortsetter å tro at vi har rett og de tar feil. ;)

Annonse

Timari og amber sun forsøker under å skrive den korrekte talemåten.

Ingen av dine alternativer stemmer.

Poenget er jo bare om man har s-lyden først eller sist i ordet. Og der sier de svært ofte feil på tv.

Og Timari og amber sun har jo helt motsatte svar, hvordan kan du da si at de to har rett?

Gjest nighthawk

Timari og amber sun forsøker under å skrive den korrekte talemåten.

Ingen av dine alternativer stemmer.

Lyskrift er ikke min sterke side, men jeg uttaler det som i ski, reskissør. Såvidt jeg er ser de to svarene du viser til forskjellige.

Poenget er jo bare om man har s-lyden først eller sist i ordet. Og der sier de svært ofte feil på tv.

Og Timari og amber sun har jo helt motsatte svar, hvordan kan du da si at de to har rett?

Fordi jeg oppfatter begges svar som forsøk på å skrive ordet slik det uttales.

ressischør og reskjissør ser ut som åpenbare forsøk på å skrive hvordan regissør skal uttales, men alternativ 1 (ressischør) er nærmere det korrekte enn alternativ 2 (reskjissør).

Dog tror jeg de mener det samme.

Lyskrift er ikke min sterke side, men jeg uttaler det som i ski, reskissør. Såvidt jeg er ser de to svarene du viser til forskjellige.

Jeg skrev at de "forsøker".

Jeg uttaler det "ressiskjør".

Men det rette ville selvsagt blitt å skrive det med ordlyder, dog er ikke det min sterke side heller.

Gjest nighthawk

ressischør og reskjissør ser ut som åpenbare forsøk på å skrive hvordan regissør skal uttales, men alternativ 1 (ressischør) er nærmere det korrekte enn alternativ 2 (reskjissør).

Men burde ikke regi uttales ressi da....?

blitz1365380771

Det må da være omvendt? Regi uttales reskji??

Annonse

Nei, de mener jo motsatt lille venn.

Er s-lyden først eller sist i ordet?

blitz1365380771

Jo, når du sier det lurer jeg på om jeg ikke uttaler det reskji.

Nei, faen. Jeg gidder ikke å sitte her og si ordet for meg selv. Men jeg vet jeg uttaler det korrekt. :)

Det er bare så utrolig morsomt å se for seg et titalls mennesker som sitter rundt i norges land og gjentar: ressisjør, reggissør, regiskjør... ;-)

Jo, når du sier det lurer jeg på om jeg ikke uttaler det reskji.

Nei, faen. Jeg gidder ikke å sitte her og si ordet for meg selv. Men jeg vet jeg uttaler det korrekt. :)

Men du ser vel reski og dermed blir det vel reskisør så du har antagelig rett

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...