Gå til innhold

Lavt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Blodtrykket mitt er bare 98/57. Blir fort svimmel, særlig når jeg reiser meg brått opp, og føler meg ofte generelt litt ør og kvalm. Har spesielt følt meg litt ør og vimsete etter å ha sluttet brått med Cipramil. 20 mg/ dgl (Glemte å ta den en stund og merket at jeg ikke hadde behov for den lenger..)

Hva bør jeg gjøre? Og kan lavt blodtrykk være skadelig på lang sikt?

(Er i slutten av 20 årene)

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16571-lavt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Ayser.

Blodtrykk på 100/60 (det er vanskelig å måle mer nøyaktig enn på nærmeste 5 mm manuelt) er i nedre del av normalfordelingen av blodtrykk i befolkningen, men ikke egentlig noe å bekymre seg for, så sant det ikke gir alvorlige symptomer.

Ved stillingsskifte, spesielt når man reiser seg, vil personer med lavt trykk ofte få blodtrykksfall som gir raskt forbigående svimmelhet. Skadelig er det ikke, så sant man ikke faller og får skade av den grunn.

Det er ikke meget vi gjør med dette, bortsett fra at vi i ekstreme tilfeller forsikrer oss om at det ikke foreligger en sykdom som gir det lave trykket (ofte hormonsykdom).

Endel personer har god effekt av å trene seg opp rent fysisk, såvel kondisjons- som styrkemessig. Endel blir dermed bedre til å kompensere for blodtrykksfallet som oppstår ved stillingsskifte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16571-lavt-blodtrykk/#findComment-76928
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...