Gå til innhold

hypomani?/affektiv lidelse?


Gjest Ildtopp

Anbefalte innlegg

Gjest Ildtopp

Hei jeg er en jente på 27 år, og har fått diagnosen hypomani og affektiv lidelse...Hva er no det?

Noen som kan forklare meg dette?

Vennlig hilsen "ildtopp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Affektiv lidelse= stemningslidelse. Som f.eks depresjon.

Hypo betyr under. Altså under mani.

Maniske er jo de som har "hela i taket og tenna i tapeten".

Men siden du har fått diagnosen hypomani så er du vel sansynligvis ikke så "vill" som de. Eller rettere sagt oppstemt..

Sagt på en annen måte, hypomani ligner på manisk depressiv sinnslidelse, men man blir ikke så manisk.

Også svinger man mellom depresjon og en viss grad av oppstemthet..

Jeg håper jeg har forklart meg noen lunde skånsomt.

Er ikke sikker på om dette er fasitsvaret, men nhd sier vel i fra om jeg driver med vranglære.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det svaret du fikk av Sukk er helt korrekt.

Du har en bipolar lidelse (tidligere manisk depressiv lidelse) hvor oppoversvingingene kun er hypomanier. Lidelsen kalles bipolar II.

Det heter bipolar I når en har manier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svaret du fikk av Sukk er helt korrekt.

Du har en bipolar lidelse (tidligere manisk depressiv lidelse) hvor oppoversvingingene kun er hypomanier. Lidelsen kalles bipolar II.

Det heter bipolar I når en har manier.

Vil bare takke for svar som jeg har fått fra nils og sukk....

Det er nesten slik jeg har det..opp og ned og det er enten eller....når jeg er oppe klarer jeg ikke å styre meg...jeg er flau over at jeg er slik som jeg er...

Når jeg er høyt oppe så går det ikke lenge til før jeg "detter

" ned igjen og det ganske hardt...

Har lyst til å gjøre noe dumt men kan jo ikke det siden jeg har et barn og ta vare på...

Trenger mer hjelp enn det jeg får, men vet ikke hva....

Ildtopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...