Gå til innhold

Ny kunnskap om senvirkninger av infeksjoner

Anbefalte innlegg

Flere tilstander enn før blir i dag assosiert med infeksjoner, eller tidligere infeksjoner. Slik som magesår, flere kreftformer osv. Jeg inbiller meg at vi fremover vil finne flere slike sammenhenger. Jeg leste sågar at fedme meget vel kan assosieres med en bestemt virusinfeksjon. Kur mot magesår må jo sies å være revolusjonerende for disse pasientene, men ser man for seg en lignende suksess for andre lidelser hvis sammenhenger blir oppdaget?

Sliter selv med kroniske smerter, og er like kronisk optimist (ennå..)

Vennlig hilsen

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til edrik. Dette er et spennende forskningsfelt. Noen mener sågar at kolesterol-påleiringer i årene skjer lettere etter enkelte typer infeksjoner. Imidlertid er det vanlig, og det er viktig for vårt immunsystem, at vi stadig er i kontakt med mikro-organismer. For enkelte sykdommer tror jeg at antibiotika vil ha en mer sentral rolle i fremtiden. Det skumle underveis er at økt antibiotika-bruk gir økt fare for motstandsdyktige bakterier. De mest pessimistiske tror at om 50 år vil vi være like hjelpeløse overfor bakterier som før vi oppfant antibiotika.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...