Gå til innhold

hvorfor ikke mensen?


Gjest motisaz

Anbefalte innlegg

Gjest motisaz

fikk mensen da jeg var 12. Vet ikke hvor stor jeg var da..men i allefall..når jeg var ferdig utvokst var jeg 168cm (er) og ca 58-60kg. Så ca et halvt år før jeg ylte 16 gikk jeg ned i vekt, ikke noen bevisst slanking..mn jeg begynte å trene , og spiste vel litt sunnere kanskje..det jeg vil fram til er at da jeg kom ned i 53/54 forsvant mensen..syns det er rart..ettersom mange med samme høyde og vekt har mensen..53 kg og 168cm er jo akkurat passe det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest motisaz

javel da skulle jeg ha veid 43 kg jeg da! :(

hvis jeg støa noen med innlegget miit, beklager jeg . Det var ikke meningen. Men jeg lutrer på dette ...og ønsker et svar. Kanskje feil forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motisaz!!!

Herregud, hvis du har tapte mensa, du er i stor fare,

du har gått for mye ned i vekt og kroppen får ikke nok næring for å produsere de nødvendige hormoner.

Dette er mer enn nok bevis at du har anoreksien hvis du sier de til legen din :(

klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg støa noen med innlegget miit, beklager jeg . Det var ikke meningen. Men jeg lutrer på dette ...og ønsker et svar. Kanskje feil forum...

Motisaz,

Det har en forklaring til det. Du har tapt mensa fordi du gikk ned i vekt for fort og kroppen har ikke nok fett eller daglig kalori inntak for å produsere de seksuelle hormoner som lager mensen.

Andre jenter med samme høyde og vekta som du har idag, fortsetter å ha mensa fordi de har ikke gått ned i vekt, kroppen fungerer som det skal.

Jeg tapte beinbygning masse per grunn av langvarig tap av menstruasjon, så måtte ta fosamax (det er en medisin som bare eldre damer bruker) for å beskytte mot benskjorhet. Beinbrudd og barløshet er resultat av tapt av mensa etter lang tid :(

dette var en svar fra ernæringsfysiologen, forum for mat og ernæring:

"Hei Det er vanlig at menstruasjonen forsvinner ved et langvarig lavt kaloriinntak. Et lavt kaloriinntak medfører tap av fettvev, og kroppen må ha en viss mengde fettvev for å ha normal hormonstatus som igjen påvirker menstruasjonen.

Menstruasjonen vil komme tilbake igjen hvis du øker kaloriinntaket ditt. Hvis det lave kaloriinntaket ditt har ført til at du er undervektig, må du sannsynligvis øke vekten noe for at menstruasjonen skal komme tilbake. Vanligvis tar det et par måneder før det har rettet seg. Menstruasjonsforstyrrelser kan få alvorlige

konsekvenser for benhelsen din, og du må kontakte lege hvis den ikke er kommet tilbake om seks måneder."

*************************************

Herregud, Motisaz, hvis foreldrene eller legen din finner det ut, du er i stor trobbel, de kommer til å mase så mye om innleggelse eller spiseliste, det kommer til å bli en vanskelig situasjon :

håper at det går bra med deg.

masse klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære motisaz! Det kan se ut som om det for deg er en for lav vekt- da din menstruasjon uteblir. Det er også viktig å tenke på andre årsaker til at mensen ikke kommer som mye fysisk aktivitet, for lite fett i kosten, psykisk stress eller andre medisinske årsaker. Dersom din menstruasjon uteblir selv ved normal kost og adferd vil jeg råde deg til å oppsøke lege for vurdering, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...