Gå til innhold

Bittesmå lus på melposen

Anbefalte innlegg

Gjest ææææææsjjj

Tok ut melposen fra kjøkkenskapet og fikk se bitte-bitte små prikker utenpå posen.

Titte nærmere så gikk de små prikkene :o((((

Det er snakk om 1 mm avlange kryp....

Hva gjør jeg nå????

Kastet hele posen uten å titte oppi, men hva med resetn i kjøkkenskapet???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165905-bittesm%C3%A5-lus-p%C3%A5-melposen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fant slike lus på skolekjøkkenet en gang. Gjorde ingenting annet enn å kaste den angrepne posen og kikke godt etter i de andre som stod i samme skap. Siden disse ikke var angrepet mente frøken at vi bare kunne bake videre...

ÆÆÆÆÆÆÆÆSJ!

..men det vil ikke si at jeg ikke hadde fulgt Kava's råd..

VASK, VASK, VASK!

=)

Gjest alive&kicking

Grønnsåpe dreper visst slikt ganske kjapt. Vaske nøye. Får du slike ting i møbler er det som oftes "mott" og da kan du fryse ned ting for å ta livet av dævelskapen. Har hatt sånt selv i melet og kastet da alt og skura hele kjøkkenet og kjøpte nytt.

Etter å ha lest litt på nettet (Mils glimrende link)

fant jeg dette:

I de fleste tilfeller er det tilstrekkelig med grundig rengjøring og fjerning av mat og andre varer som det er dyr i. Skuffer og hyller rengjøres grundig med støvsuger. Vasking bør ikke overdrives fordi de fleste dyr lever lenger, formerer seg og utvikler seg bedre i fuktig miljø enn i tørt, og eggmengden øker når insektene får drikkevann. Særlig trives midd og støvlus godt i fuktig miljø. Salmiakk og andre vaskemidler har ingen betydning som bekjempelsesmiddel. Støvsugerposer med insekter brennes eller kastes straks. Dyrene kan ellers vandre ut igjen. Før matvarene settes tilbake, må de undersøkes nøye for insekter. Varer med insekter i kastes eller ødelegges på en slik måte at dyrene ikke får spre seg videre i huset. Det er ikke nødvendig å kaste matvarer som det ikke er funnet dyr i. Disse varene kan det lønne seg å fryse eller varme opp, slik at eventuelle egg eller små larver, som er vanskelig å oppdage, blir drept. Eggene til matvareskadedyr tåler ikke mere kulde enn larver og voksne.

I vanskelige tilfeller hvor biller og møll vandrer omkring i huset og kan komme tilbake til matvarer og legge egg, lønner det seg å ha liten matvarebeholdning i 2-3 måneder, og fryse varene en gang i måneden slik at livssyklus blir stoppet og bestanden dør ut. Det lønner seg også å rengjøre godt med støvsuger og børste under og bak komfyren, og i sprekker under gulvlister m.m. ved kjøkkenbenk hvor det samler seg smuler og matpartikler.

MAO: Støvsug, ikke vask!

Annonse

Når du nå har kastet, støvsuget og vasket, kan en ting anbefales:

ha alt av tørrmat i egne, lukkede beholdere. Skulle du få meldyr igjen, kan du kaste innholdet i den _ene_ boksen.

Melfabrikkene bruker maaaange penger på å ta livet av disse dyrene, og de klarer det stort sett, men eggene får de ikke tatt knekken på, så de blir gjerne med oss hjem og klekkes i våre gode, varme skap....

Hadde sånne kryp jeg også,nedi melposen ææssj.

Kastet alt som var åpnet og vasket skapet grundig.

Bruker å vaske skap en gang i året men heretter blir det minst to!

Men husk at disse dyrene kommer med melet. Det hjelper ikke å forebygge.

Å! det visste jeg ikke.

Da hjelper det nok lite å vaske to ganger ja!(:

Kan bare anbefale at du har tørrmat i egnede beholdere. Spesielt melprodukter.

Melprodusentene klarer stort sett å ta knekken på meldyrene på fabrikken, unntatt eggene. De klekkes i våre varme kjøkkenskap...

Annonse

Kan bare anbefale at du har tørrmat i egnede beholdere. Spesielt melprodukter.

Melprodusentene klarer stort sett å ta knekken på meldyrene på fabrikken, unntatt eggene. De klekkes i våre varme kjøkkenskap...

Må nok på tupperware party igjen for å komplettere serien min.(:

Må nok på tupperware party igjen for å komplettere serien min.(:

Spesielt gode tilbud på moduletter i ukene 49, 50 og 51. Ellers kommer den helt nye SpaceMaker serien som fokusprodukt i januar :)

I tillegg til helt nye sammenleggbare beholdere :) Gleder meg allerede til etter nyttår jeg....

Gjest ikkevask!

"Melfabrikker"???

Det heter MØLLER der de produsere mel. Og de maler mel og driver ikke å "gjør alt for drepe dyrene" som noen skrev her. Med et skap fullt av tørrfor ( mel, kjeks, knekkebrød, sukker, krydder, mandler, rosiner etc) må man regne med at slikt kan skje om maten blir stående i evigheter der inne.

Og det var sannsynligvis støvlus du hadde funnet og den lever ikke av mel men av en muggsopp som kan vokse på papir som er litt fuktig.

Det er slett ikke sikkert den kom med melposen, den finnes "overalt". F.eks. finnes den i store menger i treverk på nybygde hus.

Støvlusen er er ikke farlig for mennesker. Og man skal ikke vaske fordi tilførsel av fuktighet gir gunstige forhold for videre formering og vekst.Bruk støvsugeren og kast posen etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...