Gå til innhold

Grensesetting i forhold til egen helse

Anbefalte innlegg

Gjest snill pike-syndrom

Lurer på om det kan læres hos en psykolog for eksempel?

Er sykmeldt for tiden pga depresjon/utbrent. Legen min sa at jeg lider av "snill-pike-syndromet", jeg tar på meg altfor mange arbeidsoppgaver og fordi mine kolleger vet jeg ikke kan si nei lesser de mer på meg.

Jeg arbeider på et privat legesenter med mange leger og høy fart. Jeg har en mellomlederfunksjon, min nærmeste overordnede er en lege.

Min fastlege er ikke noen av de jeg arbeider sammen med.

Jeg føler at jeg ikke blir sett, dvs. min sjef vet om hvorfor jeg er sykmeldt, likevel blir jeg daglig kontaktet av han med ulike problemstillinger som andre lett kunne løst for han. Jeg bruker tiden nå til å forsøke å komme i bedre form, jeg har tro på at fysisk aktivitet hjelper på psykiske lidelser. Jeg arbeider mye med avspenning, jeg hører på glad musikk og forsøker å sette fokus på positive ting som kan gi meg overskudd. Denne stadige masingen fra min arbeidsplass gir meg masse dårlig samvittighet, og jeg klarer ikke å si ifra eller si nei når jeg blir bedt om å komme på jobb.

Jeg tror at det at jeg har en lege som er sjef gjør at jeg føler meg sviktet, at han ikke ser meg og mine problemer. Når vi snakker sammen er han veldig forståelsesfull, men jeg synes likevel han forstår sine pasienter som han kjenner dårligere mye bedre enn han forstår meg. Tror egentlig dette blir en tilleggsbelastning for meg.

Jeg vet jo at det er bra å ha kontakt med arbeidsplassen selv om man er syk, men jeg føler likevel at jeg ikke får roet ned og lagt arbeidet fra meg en eneste dag siden jeg får opprigninger og mail så ofte. Hvis jeg ikke tar telefonen legger han igjen beskjeder på svareren eller sender mail/SMS, så jeg kan jo ikke vri meg unna heller uten å ta en direkte konfrontasjon med han.

Så spørsmålet er i grunnen om en psykolog er den rette til å lære meg grensesetting, til å akseptere meg selv selv om jeg ikke kan redde verden alene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165948-grensesetting-i-forhold-til-egen-helse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En dyktig psykolog kan være en god alliert når du vil endre slike mønster. Den tøffeste jobben får du selv.

Har du fortalt din fastlege hvordan din sjef holder på?

mvh

Jeg trodde det før, at en kunne lære det, men det eneste du da vil lære er om den andre personens grenser på en måte. Tror heller veien å gå er å få kontakt med følelsene sine, å ta signelene som en får, men som intellektet har så lett for å ignorere. Hvordan en skal gjøre det aner jeg egentlig ikke, en psykolog bør kunne være til hjelp. Når du er sykmeldt synes jeg at du skal holde deg unna arbeidsplassen. Du er jo ikke din sjefs pasient heller, så derfor virker han kansje ikke så forståelsesfull på deg.

Det som er med det å ignorere folk er at det er vanskelig i starten, men etterhvert så blir det forhåpentligvis lettere.

Jeg trodde det før, at en kunne lære det, men det eneste du da vil lære er om den andre personens grenser på en måte. Tror heller veien å gå er å få kontakt med følelsene sine, å ta signelene som en får, men som intellektet har så lett for å ignorere. Hvordan en skal gjøre det aner jeg egentlig ikke, en psykolog bør kunne være til hjelp. Når du er sykmeldt synes jeg at du skal holde deg unna arbeidsplassen. Du er jo ikke din sjefs pasient heller, så derfor virker han kansje ikke så forståelsesfull på deg.

Det som er med det å ignorere folk er at det er vanskelig i starten, men etterhvert så blir det forhåpentligvis lettere.

Det er mange praktiske ting du kan gjøre for å slippe mailer, telefoner osv.

Jeg har display på telefonen min. Jeg ser hvem som ringer.

Når det er et ukjent nr. tar jeg ikke telefonen. Da er det som regel en telefonselger. -Og jeg klarer ikke si nei.

Når de ringer fra jobb så kjenner jeg tlf.nr. og jeg tar ikke telefonen. Mailboksen åpener jeg bare når det passer meg.....

Du kan blokkere mailaressen som du ikke vil ha mail ifra!!!! (Høres det skummelt ut?)

Du kan også bløffe litt si at det er noe iveien med maiadr. din eller at du har problemer med nettilgangen.

Du kan også la være å ta med deg mobil når du vil være i fred. Rett og slett slå den av også.

Jeg tror ikke du skal tro at andre tar hensyn til deg når du ikke gjør det selv.

Akkurat det har jeg lært i terapi.Grensesetting har jeg også lært i terapi.

Mumitrollet var usynlig helt til det ble sint og sa fra. Da ble det synlig.........Det synes jeg var et helt nydelig bilde.... :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...