Gå til innhold

Oppfølging av Myckoplasma

Anbefalte innlegg

Gjest Lennie125

I slutten av november pådro jeg meg en lei hoste og gikk til legen da den aldri ville gi seg. Blodprøve ble tatt for å sjekke om det var lungebetennelse. Det var det ikke på daværende tidspunkt. Jeg fikk kortisonspray for hosten for en mnd.

Hosten fortsatte imidlertid og 15. desember ble det nytt legebesøk, da viste blodprøven myckoplasma lungebet. Jeg fikk en ukes antibiotikakur. Jeg følte meg nogenlune frisk i max 2 uker, så kom symptomene tilbake.

Når jeg kom tilbake til legen 3. gang fikk jeg beskjed om at antiboitika trolig ville være løsningen -IGJEN! Dette uten at legen hadde lyttet på meg eller hørt hvordan plagene artet seg... Da jeg hadde fått satt meg ble stetoskopet tatt fram for en "ekspress-lytting", kun på høyre og venstre side av ryggen... Null blodprøver el. andre prøver ble tatt. Jeg spurte om noe annet kunne være galt med meg, men ble avfeid. Jeg fikk en resept på en 2 ukers kur av Doxylin.

Jeg er engstelig nå etter å ha vært så mye syk i an alder av 25 år og fått en så dårlig oppfølgning.

Mitt spørsmål er hva slags oppfølging burde jeg kreve? Hvilke undersøkelser bør tas ved en myckoplasma lungebet. som blusser opp igjen? Hvorfor er myckoplasma bakteriene så gjenstridige/ hva er spesielt med en slik type lungebet.?

Håper på berolignede svar!

Lennie

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16595-oppf%C3%B8lging-av-myckoplasma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Lennie.

Mykoplasmamikroben er en eiendommelig mikrobe som gir dårlig immunitetssvar. Dvs. etter en omgang med en infeksjon har kroppen ikke opparbeidet tilstrekkelig immunitet til at en ny infeksjon eller oppbluss forhindres. Derfor ser vi ofte at det kan bli nødvendig med 2 behandlingsomganger i løpet av ganske kort tid. Dette skjer spesielt når det utvikler seg lungebetennelse. Er man virkelig dårlig over lengre tid, kan det være riktig med en en lungertg.-undersøkelse og kanskje følge opp med blodprøver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...