Gå til innhold

Hodelus - Har vi blitt kvitt de ubudne gjestene? Haster med svar!!!

Anbefalte innlegg

krysser fingrene

Tok første kur med Prioderm for 7 uker siden - 2 behandlinger og koking/frysing/sanering av klær, sengetøy, børster som anbefalt. Smitte via datter som går på skolen. Fant ett levende dyr hos meg igjen for ca. en uke siden, og er akkurat ferdig med runde 2, samme prosedyre med Prioderm og sanering. Er usikker på påvisning av levende egg: Helt inne ved hårroten satt det noen (gul)hvite eller gjennomsiktige pølser, ca. 1 mm lange. Tror ikke de hadde vokst ut med håret. Måtte nappe ut hårstrå for å kunne se dem - lot seg ikke påvise med lupe i hodebunnen. Det var bare noen hårstrå som hadde disse pølsene. Enkelte hårstrå hadde/har også en hvit liten klump, 0,5 mm, helt innerst.I andre runde kom ingen egg eller lus ut, hverken v/første eller andre gangs behandling. Ved 2. gangs kur lot jeg linimentet virke en time og greide deretter med lusekam for å sjekke evt. resistente lus, men fant ingenting. I dag (5 dgr etter siste behandling) har jeg igjen nappet ut hår med pølser på. De sitter ikke så godt fast til håret som gamle egg som vokser ut med hårstrået, men er likevel ganske vanskelig å få av. De sitter 0,5-1,0 mm fra hårroten. Jeg lurer på om vi har blitt kvitt utøyet, eller om dette er nylagte egg/egg som overlevde behandlingen eller talg/hårsekker/annet jeg ikke kjenner til? Er det normalt at slike følger med når man napper ut hår? Synes det klør sporadisk ennå, men det kan kanskje komme av tørr og irritert hodebunn etter malation? Min datter klør ikke. Hva gjør vi dersom dette er resistente lus? Sjekker daglig med lusekam ennå og fryser hodeplagg hver natt. Takknemlig for raskt svar!

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

hvis du gjør dette riktig og ikke smittes påny? er det liten sjanse for at utøyet overlever en kur. Resistens er mest knyttet til permetrin (Nix), men er vel fortsatt ikke vanlig hos oss. For å unngå resistensutvikling, anbefales å bruke malation (Permetrin), og linimentet er best, da det binder seg best til håret. Linimentet skal masseres inn i tørt hår og hodebunn, og skal skylles ut etter 12 timer. Du skriver at du lot det virke en time? Kanskje du har brukt sjampo, men det passer ikke helt heller, så les bruksanvisningen nøye. Malation skal gjentas etter vel en uke.

Er du usikker er Nix sjampo et godt alternativ. Som sagt, resistens er sjelden, og resisitensutvikling vil vi ha lite av, om vi bruker middelet med fornuft, hvilket vil si å starte med malation, og kun bruke permetrin i utvalgte vanskelige tilfeller.

Hva du ser i enden av håret kan selvsagt være hårsekken. Den henger i enden av håret, og blir av og til med om du trekker ut håret. Egg vil alltid sitte lenger ut. Husk at hårfollikkelen sitter dypt i lærhuden, et par mm under hudoverflaten. Hårfollikkelen har alltid en talgkjertel knyttet til et hårsekk-talgkjertelkompleks. Det er vel ikke helt usannsynlig at det er dete du ser, når det kun ses når hår trekkes ut.

Les gjerne mer om lus og behandling på hjemmesiden vår. http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/lus.asp

Er du fortsatt i tvil bør du snakke med fastlegen din.

Lykke til!

krysser fingrene

Hei,

hvis du gjør dette riktig og ikke smittes påny? er det liten sjanse for at utøyet overlever en kur. Resistens er mest knyttet til permetrin (Nix), men er vel fortsatt ikke vanlig hos oss. For å unngå resistensutvikling, anbefales å bruke malation (Permetrin), og linimentet er best, da det binder seg best til håret. Linimentet skal masseres inn i tørt hår og hodebunn, og skal skylles ut etter 12 timer. Du skriver at du lot det virke en time? Kanskje du har brukt sjampo, men det passer ikke helt heller, så les bruksanvisningen nøye. Malation skal gjentas etter vel en uke.

Er du usikker er Nix sjampo et godt alternativ. Som sagt, resistens er sjelden, og resisitensutvikling vil vi ha lite av, om vi bruker middelet med fornuft, hvilket vil si å starte med malation, og kun bruke permetrin i utvalgte vanskelige tilfeller.

Hva du ser i enden av håret kan selvsagt være hårsekken. Den henger i enden av håret, og blir av og til med om du trekker ut håret. Egg vil alltid sitte lenger ut. Husk at hårfollikkelen sitter dypt i lærhuden, et par mm under hudoverflaten. Hårfollikkelen har alltid en talgkjertel knyttet til et hårsekk-talgkjertelkompleks. Det er vel ikke helt usannsynlig at det er dete du ser, når det kun ses når hår trekkes ut.

Les gjerne mer om lus og behandling på hjemmesiden vår. http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/lus.asp

Er du fortsatt i tvil bør du snakke med fastlegen din.

Lykke til!

Takk for svar. Kuren fikk virke 12 t smnhengende, men etter råd fra helsesøster kammet jeg m lusekam en time etter at den var satt i (uten å vaske håret) for å sjekke evt. lammede lus (resistens?). Dette er såvidt jeg skjønner i hht bruksanvisning? Fant verken lus eller egg. Jeg oppfatter deg som om det er lav resistensproblematikk knyttet til malation - det er ikke det inntrykk man får fra helsepersonell og apotek ellers? Nysmitte kan komme fra skolen via datter (8) - bør vi fortsatt bruke Prioderm dersom dette skjer? Har nå sjekket 1-2 ggr daglig m luskam i 14 dgr. Finner intet. Fant heller ikke lus el egg v/rensing etter endt kur - hverken 1. el. 2. gang. - bør vi fortsette med kamming så ofte? Hodeplagg fryses hver natt og sengetøy skiftes 1-2 ggr/uke. Er dette nødvendig lenger? Kan kløe vedvare etter endt kur? (tørr hodebunn? Ser ingen sår/bitt). Har dessverre ikke tiltro til fastlege når det gjelder akkurat denne problematikken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...