Gå til innhold

"stiv" rygg etter operasjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter et ganske stygt fall i en volleyballkamp der kneskålen min gikk ut av ledd og to biter knakk av, ble jeg operert etter få dager. Jeg valgte spinalanestesi, da jeg synes det er greit å være våken under operasjon hvis det lar seg gjøre.

Når jeg var til kontroll etter 6 uker sa jeg at jeg har vært litt stiv i ryggen akkuratt på det punktet de satt spinal-sprøyten. Jeg fikk beskjed om at det var helt normalt et par måneder etter operasjonen. Jeg nevnte stivheten også etter 12ukers kontrollen, da fikk jeg egentlig ikke noe svar, bare at det var litt uvanlig med ryggsmerter så lenge etter operasjonen. Nå er det imidlertid gått 3 måneder og det er ingen forandring. I normal stilling, stående og liggende kjenner jeg ingenting. Mens når jeg bøyer meg framover kjenner jeg stivheten nede i korsryggen. Jeg føler det med slik bedøvelse er ganske individuelt, fikk beskjed etter operasj. at bedøvelsen ville vare i 7-8 timer, mens hos meg hadde jeg ikke full førlighet i tærene før etter over et døgn. Jeg blir litt bekymret når jeg hører om bivirkninger i spesielle tilfeller, som hjernehinnebetennelse og varig lam i bena. "Tukling" med ryggraden er jo tross alt ikke noe tull.

Til nå har det ikke vært "så alvorlig" til at jeg oppsøker lege kun for dette, men jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart at stivheten ikke forsvinner. Det skal også sies at det virket litt som anestesi-legen hadde litt problemer med å sette sprøyten i ryggen. Men jeg vet selvsagt ikke om det generelt sett kan være vanskelig å sette sprøyten i det rette punktet. håper du kan si litt mer enn at jeg må oppsøke fastlegen min, for da får jeg bare beskjed om å smøre meg med tålmodighet.

mvh.

Torstein

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166071-stiv-rygg-etter-operasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Muligen kan nålen ha truffet bindevev eller noen overfladidke nerver. Sålenge du ikke har kjent smerter/ilinger nedover i bena så er ikke ryggmarg eller de store nervene skadet, og vil ikke bli det heller. Det er individuelt hvor god plass det er mellom ryggvirvlene, hos noen er det vanskelig å sette bedøvelsen. Sannsynligvis er det et arrvev som fremdeles "napper litt" i fremoverbøyd stilling. Synes det hadde vært fornuftig om du fikk henvisning til f.eks en manuell terapeut ( fysioterapeut med etterutdanning på rygg). Denne kan undersøke deg og gi deg øvelser. Sannsynligvis skal du ha øvelser som tøyer opp det stive området.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...