Gå til innhold

Pc`n vil ikke på igjen. Hjæælp!

Anbefalte innlegg

Gjest LuzyNuzy
Skrevet

Jeg har en stasjonær pc, den skrur seg av i hytt og vær. Hvis jeg har brukt maskinen mye en dag, så slår den seg av om ettermiddagen.

Eller hvis jeg går i fra den mens den står på, så skrur den seg også av etter en liten stund.

Det som egentlig er verst, er at den vil ikke på igjen.

Jeg venter gjerne en time eller tre før jeg prøver, og da skrur den seg halveis på, og så blir skjermen svart igjen.

Det eneste som nytter er å vente til neste morning.

Deter Fijutsu Simens, og jeg har Windows ME.

Skrevet

Gåen strømforsyning, kanskje? Høres slik ut i og med at du ikke får skrudd den på igjen, da er det neppe programvarefeil.

Gjest LuzyNuzy
Skrevet

Gåen strømforsyning, kanskje? Høres slik ut i og med at du ikke får skrudd den på igjen, da er det neppe programvarefeil.

Er det noe det går an å fikse? Og er det dyrt?

Eller bør jeg kjøpe en ny pc nå?

Skrevet

Er det noe det går an å fikse? Og er det dyrt?

Eller bør jeg kjøpe en ny pc nå?

Om du klarer å bytte den selv så koster selve strømforsyningen bare noen hundrelapper. Men det krever litt skruing og fiksing. Det er jo heller ingen garanti for at det faktisk er strømforsyningen som er problemet, det er bare en sannsynlig synder.

Om PCen er gammel og sliten og treg og du må ha den inn til service for å reparere den kan det hende det er like greit å kjøpe ny. Du får gode maskiner helt ned i 5000-lappen.

Gjest LuzyNuzy
Skrevet

Om du klarer å bytte den selv så koster selve strømforsyningen bare noen hundrelapper. Men det krever litt skruing og fiksing. Det er jo heller ingen garanti for at det faktisk er strømforsyningen som er problemet, det er bare en sannsynlig synder.

Om PCen er gammel og sliten og treg og du må ha den inn til service for å reparere den kan det hende det er like greit å kjøpe ny. Du får gode maskiner helt ned i 5000-lappen.

Men jeg kom til å tenke på at NÅR den slår seg av så har den jo fortsatt strøm.

Og når jeg skrur den på så får den også strøm med en gang. den kassen med alt inni (harddisken?) durer, og lyset er på. Skjermen har også strøm. Men bildet er fortsatt borte selv om den får strøm...

Kanskje den ikke skrur seg av, men skjermen blir i allefall helt svart.

Skrevet

Og når jeg skrur den på så får den også strøm med en gang. den kassen med alt inni (harddisken?) durer, og lyset er på. Skjermen har også strøm. Men bildet er fortsatt borte selv om den får strøm...

har du sjekket egenskaper på skjerm, strøm. kanskje det er satt opp at hardisken skal slå seg av etter en viss tid

Skrevet

Ok, så den skrur seg ikke faktisk av, du bare mister skjermbildet.

En kjapp test på om det er selve skjermen/skjermkortet eller noe mer sentralt som tar kvelden er å spille musikk på pcen. Hvis musikken fremdeles spiller når maskinen slokner er det enten skjermen eller skjermkortet som er problemet. Hvis du finner ut at dette er tilfelle så kan du teste pcen med en annen skjerm for å se om det er skjermen din som er gåen.

Gjest LuzyNuzy
Skrevet

har du sjekket egenskaper på skjerm, strøm. kanskje det er satt opp at hardisken skal slå seg av etter en viss tid

Hvordan sjekker jeg det?

Gjest LuzyNuzy
Skrevet

Ok, så den skrur seg ikke faktisk av, du bare mister skjermbildet.

En kjapp test på om det er selve skjermen/skjermkortet eller noe mer sentralt som tar kvelden er å spille musikk på pcen. Hvis musikken fremdeles spiller når maskinen slokner er det enten skjermen eller skjermkortet som er problemet. Hvis du finner ut at dette er tilfelle så kan du teste pcen med en annen skjerm for å se om det er skjermen din som er gåen.

Det skal jeg prøve på. Takk i allefall. :-)

Skrevet

Det kan være at prosessoren går varm pga dårlig vifte. Kanskje er den ødelagt av varmen. Det kan virke sånn siden den fungerer etter å ha hvilt seg en stund, dvs etter å ha avkjølt seg.

Prøv å åpne kabinettet og sett en egen vifte (hånd- eller bordvifte) inn på komponentene når du bruker pc'en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...