Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Like før jul fikk min sønn på snart 2 år påvist bl.a. ganske kraftig kattehårsallergi.

I den forbindelse måtte vi avlive 2 katter - og han bedret seg betraktelig i løpet av kort tid. Men enda er han ikke helt fri for eksemen sin.

Det jeg lurer litt på er hvor grundig vi må gå til verks for å få fjernet katteallergenene som finnes i huset etter at det har vært katt i huset de siste 25 årene...

Vi har parkett, belegg og laminat på gulvene, men tekstiltapet i stue bl.a.

Hva med løse tepper - må vi bytte dem ut med nye, eller kan vi vaske dem?

Det jeg i det hele tatt lurer på er hvilke tiltak vi må gjøre for at han skal få en bedre hverdag.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16623-dyreh%C3%A5rsallergi-hos-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Natalia

Eksemet til sønnen din har sikkert andre årsaker enn katteallergien også så selv om kattehårene var helt fjernet er det ikke sikkert at eksemet ville blitt helt bra - du må nok regne med å fortsatt smøre ham også.

Teppene bør du vaske godt - det skulle holde. Hvis du vil gjøre noe ekstra bra så kan du skaffe et såkalt middtrekk til madrassen hans. Slike middtrekk er også veldig nyttige ved dyrehårsallergi. Du får kjøpt det gjennom Norges Astma og Allergiforbund. Dessverre tror jeg ikke du får det refundert via trygdekontoret siden han har dyreallergi og ikke middallergi og trekket er relativt dyrt.

Bortsett fra vanlig rengjøring skulle det ikke være nødvendig med flere tiltak - godt dere ikke har heldekkende tepper for der ville det ha samlet seg mye katteflass som er allergifremkallende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...