carma Skrevet 28. november 2004 Skrevet 28. november 2004 Noen med cøliaki her? Nå som jula er rett om hjøret tar jeg gjerne imot oppskrifter på julekaker og annet snacks. Vet at NCF har masse oppskrifter på sine sider, men tenkte å høre om det var noen flinke, kokkelerende cøliakere her og :-) 0 Siter
Gjest Erstatt vanlig mel med glutenfritt hvetemel Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Jeg har ikke Cøliaki, men hadde ei venninne som hadde Cøliaki... Når det gjaldt baking, erstattet hun det vanlige melet mot glutenfritt hvetemel som kan kjøpes i helsekostforetninger, og i noen butikker. Men det melet er dyrere... Hun brukte vanlige oppskrifter men byttet ut mel med glutenfritt hvetemel... Vet ikke hvordan det er med deg. Om det er gluten i potetmel.Hvis det ikke er gluten i potetmel, tror jeg at du evt.kan bruke det også i baking Kanskje du kan forhøre deg på trygdekontoret om du evt. får fradrag på skatten eller får dekket kostnadene til glutenfritt hvetemel siden kosten må antageligvis legges om etter at du har fått Cøliaki.. 0 Siter
carma Skrevet 1. desember 2004 Forfatter Skrevet 1. desember 2004 Jeg har ikke Cøliaki, men hadde ei venninne som hadde Cøliaki... Når det gjaldt baking, erstattet hun det vanlige melet mot glutenfritt hvetemel som kan kjøpes i helsekostforetninger, og i noen butikker. Men det melet er dyrere... Hun brukte vanlige oppskrifter men byttet ut mel med glutenfritt hvetemel... Vet ikke hvordan det er med deg. Om det er gluten i potetmel.Hvis det ikke er gluten i potetmel, tror jeg at du evt.kan bruke det også i baking Kanskje du kan forhøre deg på trygdekontoret om du evt. får fradrag på skatten eller får dekket kostnadene til glutenfritt hvetemel siden kosten må antageligvis legges om etter at du har fått Cøliaki.. Heisan. Nå finnes det ingenting som heter glutenfritt hvetemel, men takk for tipset ;-) Det er ikke fullt så enkelt som å bytte ut melet med glutenfritt i alle tilfeller heller. Jeg er på utkikk etter oppskrifter som er utprøvd, smaker godt og er enkle å jobbe etter. Ellers så har jeg hatt cøliaki en stund og får en fast grunnstønad i måneden som alle andre cøliakere får, for å dekke fordyret kosthold :-) Jeg glemte å si at det er en fordel om oppskriften også er laktosefri! 0 Siter
Gjest Gjør det ikke det? Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Heisan. Nå finnes det ingenting som heter glutenfritt hvetemel, men takk for tipset ;-) Det er ikke fullt så enkelt som å bytte ut melet med glutenfritt i alle tilfeller heller. Jeg er på utkikk etter oppskrifter som er utprøvd, smaker godt og er enkle å jobbe etter. Ellers så har jeg hatt cøliaki en stund og får en fast grunnstønad i måneden som alle andre cøliakere får, for å dekke fordyret kosthold :-) Jeg glemte å si at det er en fordel om oppskriften også er laktosefri! Venninna mi kjøpte hvetemel som ikke inneholdt gluten hun i en helsekostforretning... 0 Siter
carma Skrevet 1. desember 2004 Forfatter Skrevet 1. desember 2004 Venninna mi kjøpte hvetemel som ikke inneholdt gluten hun i en helsekostforretning... Det var nok ikke hvetemel, nei. Det finnes ikke hvetemel uten gluten. Gluten er et protein som finnes i både hvete, bygg og rug i tillegg til havre dersom den ikke er spesialdyrket og malt på egen mølle. Det finnes derimot glutenfritt mel som er laget av soyamel, potetmel, stivelse, mel fra erter og masse annet rart :-) 0 Siter
Gjest Gjør det ikke det? Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Det var nok ikke hvetemel, nei. Det finnes ikke hvetemel uten gluten. Gluten er et protein som finnes i både hvete, bygg og rug i tillegg til havre dersom den ikke er spesialdyrket og malt på egen mølle. Det finnes derimot glutenfritt mel som er laget av soyamel, potetmel, stivelse, mel fra erter og masse annet rart :-) Det er nok det ho venninna mi kjøpte; glutenfritt mel... Hun kalte det for glutenfritt hvetemel.. Så det er nok jeg som roter litt med begrepene.. 0 Siter
....AV Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Hva vil du ha? Jeg har bakt glutenfrie honningkaker og har tenkt å bake sjokolademakroner, for de er det så lite mel i at jeg regner med at det går greit å bare bytte. Ellers er jo kokosmakroner og enkelte nøttekaker glutenfrie. I fjor bakte jeg hvite kakemenn etter oppskrift fra http://www.coeliakisiden.net, og de falt nå i smak her i huset. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.