Gå til innhold

nautisk svimmelhet

Anbefalte innlegg

Er veldig plaget av svimmelhet, har lett på internet etter nautisk svimmelhet men finner ingenting... Står alt om karusellfølelse o.l, men hva kan være årsak til nautisk svimmelhet?? Noen som kan hjelpe meg? Trodde kanskje jeg hadde virus på balansenerven, men leste nettopp at båtdekksfølelse ikke var typisk for dette? Føler at legen min ikke tar meg på alvor, har hatt disse plagene i over 1 år nå men han sier at det går over av seg selv... Plagene blir bare verre å verre og går utover jobb og mitt sosiale liv....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166277-nautisk-svimmelhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Gyratorisk vertigo ( karusell-svimmelhet) skyldes skader i det indre øret. Ofte utløst av bestemte hodebevegelser, og er anfallsvise. Nautisk vertigo skyldes irritasjon på balansenerven mer sentralt, enten der denne passerer i tinningbenet, eller inni hjernen. Er ofte tilstede mer kronisk. Ofte ledsaget av kvalme og hodepine om morgenen dersom årsak er svulster. Må ikke forveksles med type svimelhet som er av typen "ørhet" som man bl.a. kan få om man reiser seg raskt, eller står lenge stille. Sistnevnte kan forværres av bl.a lav blodprosent eller noen ganger av høyt blodtrykk. Hyperventilering ( ofte stress-utløst)kan også gi svimmelhet. Synes du skal til en generell helsesjekk med nevrologisk undersøkelse. I og med at plagene har vart såpass lenge ville jeg vurdert om du burde få tatt et bilde av hjernen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166277-nautisk-svimmelhet/#findComment-1084187
Del på andre sider

• 2 uker senere...

hei! jeg har også vært plaget av denne her sjøgangs svimmelheten i en måneds tid nå, og det blir i grunnen bare verre og verre. Opplever også et trykk mot tinningene når det står på som verst. Blir også ganske skremt når jeg leser at dette kan skyldes svulster i hjernen o.l.....prøver å finne ut om den utløses av spesielle situasjoner, men ser ingen sammenheng, bortsett fra at jeg som regel blir verre utover kveldene. En person her inne tipset meg imidlertid om at denne typen svimmelhet kan være et symptom på lavt stoffskifte, men da har man jo som oftes andre symptomer også. Har ikke vært til lege for noen grundig undersøkelse enda, da jeg for tiden befinner meg i utlandet... skriv gjerne til meg om du får greie på dine problemer, kanskje det kan hjelpe meg også =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166277-nautisk-svimmelhet/#findComment-1090937
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...