starfish Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Hei! Jeg har de siste ukene hatt problemer med vond hals. Første gang dette skjedde var jeg hos legen (over 1 mnd siden) og hun konstaterte at jeg hadde fått en halsbetennelse (tok ingen prøver) og gav meg penicillin; apocillin 660 mg i 10 dager. Disse tablettene hjalp godt og etter to dager på kuren hadde jeg ikke vondt i halsen i det hele tatt. Den siste apocillin-tabletten tok jeg torsdags kveld. Søndags morgen hadde jeg veldig vond hals igjen. Denne gangen hovnet også mandlene opp slik at de ble synlig på utsiden av halsen. Hadde også samme problemene som forrige gang; klarte ikke å svelge verken mat eller drikke. Tirsdag oppsøkte jeg legevakten. Legen der tok halsprøve (vattpinne - som var negativ) og stakk meg i fingeren for å sjekke senkningen (var på 55). Han tittet også i ørene og lyttet på lungene. Resultatet ble at han gav meg ery-max 250 mg i 10 dager. Disse tablettene virket også, men ikke i så måte at de fjernet smertene - de bare dempet de betraktelig. Tok siste tabletten torsdags kveld (2 uker siden) og hadde fremdeles vondt i halsen. Derfor oppsøkte jeg lege igjen tirsdagen. Denne gangen fastlegen (hun jeg var hos første gang). Halsprøven var denne gangen også negativ, og senkningen var normal. Derfor skal vi "bare observere" med hennes termer. Hun sa imidlertid at jeg fremdeles hadde en betent hals og mandlene mine er veldig store. Så dermed er jeg her da; vond hals, hovne mandler (fremdeles synlige på utsiden av halsen), hoste og forferdelig slapp. Det jeg imidlertid lurer på er om dette kan være noe annet enn en alminnelig halsbetennelse? Ingen av legene har jo engang tenkt på å ta en blodprøve for å utelukke kyssesyke... Bør jeg gå til legen nok en gang for å teste dette? Jeg er fryktelig lei nå og vil gjerne begynne å trene igjen for eksempel (noe som nå ikke går an for jeg begynner å hoste noe forferdelig - tørrhoste - samt at jeg er veldig slapp og derfor ikke orker helt). Jeg må poengtere at jeg begge gangene har tatt antibiotika-kurene helt ut. Jeg har også fått med meg en respet på keflex som jeg skal hente ut hvis halsen blir verre (ved da bare å ringe legen først). Vil nok en kur ha noe som helst effekt egentlig? Iallfall når jeg allerede har prøvd to forskjellige antibiotika typer? Jeg er frustrert og håper du kan gi meg et svar på hva jeg bør gjøre. 0 Siter
starfish Skrevet 29. november 2004 Forfatter Skrevet 29. november 2004 Må også påpeke at jeg omtrent ikke sover om nettene da jeg våkner mange ganger hver natt og er ekstremt tørr i munn/svelg - helt uttørket. Kan dette være antibiotikaen eller det at jeg er syk? 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Synes absolutt det er rimelig med en test på kyssesyken. legen bør også sjekke hvilke bakterier du eventuelt har i halsen. De fleste "vattpinne-tester" forteller kun om det er streptokokker eller ikke. Årsaken til at en vanlig bakterie-prøve bør taes er at du ikke starter en unødvendig sterk antibiotika-kur. Du skal ikke begynne å trene før du føler deg helt frisk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.