nirak Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Jeg har en mor som blir 85 år. For 2 år siden fikk hun ett anfall med stor svimmelhet, kvalme, mageonde. Lå en uke da på sykehus og var fryktelig dårlig men så kom hun seg da etterhvert. Siden har svimmelanfallene kommet og gått i visse mellomrom. Hun har vært til mange undersøkelser bl. a. CT-røntgen, dessuten er hun plaget med høyt blodtrykk i noen perioder som hun da bruker medisin mot. Men mot denne svimmelheten sier legen hun skal bruke reisesyketabl.(tricistan) Dette lindrer henne i svimmelanfallene ihvertfall men det er jo bestandig andre bivirkninger på alle medisiner t.o.m. svimmelhet spesielt på blodtrykksmedisin. Legene har funnet ut at hun kan ha fått ett virus på balansenerven som hun kansje må leve med resten av livet og dette symptomet finnes det visst ikke noen medisin mot heller. Derfor lurte jeg (som er hennes datter)på om dere har noen forklaring på hva dette er slags virus og om dere har vært borti noe lignende tilfeller før og kan gi meg litt orientering. Vi som pårørende til gamle foreldre vil jo gjerne vite litt og hvordan/hva dette kan medføre. Derfor håper jeg på en liten info. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16635-svimmelhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Kjære nirak ! "Virus på balansenerven" er en såkalt eksklusjonsdiagnose som vi stiller når grundig utredning ikke kan påvise andre årsaker til anfallsvis svimmelhet. Det vi har holdepunkter for i slike tilfeller, er som regel at det er balansenerven eller likevektsapparatet i det indre øre som er rammet. Når man så ikke kan påvise noe galt med billeddiagnostikk eller andre metoder, antar vi at det dreier seg om en virusinfeksjon. Det er aldri påvist hvilket virus dette skulle dreie seg om, og behandlingen er heller ikke spesielt god - det blir egentlig midler av den typen du nevner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16635-svimmelhet/#findComment-76876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.