Gå til innhold

Hvordan står det til med historiekunnskapen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lys av IQ-testing og div kan vi ta en liten test av historiekunnskapene til Dol'erne:

For få dager siden foregikk det en minnemarkering for norgeshistoriens største skipskatastrofe. Hvor mange her vet hva/hvor dette skjedde og hvor mange som omkom?

Skrevet

Var det ikke et hurtigruteskip som gikk ned en gang på femtitallet? Utenfor Stadtlandet?

Eller er jeg helt på jordet? Jeg har ikke sett noe om det i avisene, det jeg husker.

Skrevet

Var det ikke et hurtigruteskip som gikk ned en gang på femtitallet? Utenfor Stadtlandet?

Eller er jeg helt på jordet? Jeg har ikke sett noe om det i avisene, det jeg husker.

Du er nok helt på jordet.

Kan nevne at antallet omkomne ved den katastrofen jeg sikter til langt overstiger tallet fra Titanic...

Skrevet

Båten het Rigel, og det var ca. 2500 passasjerer ombord - krigsfanger ?

Skrevet

Båten het Rigel, og det var ca. 2500 passasjerer ombord - krigsfanger ?

Jepp. Nærmere bestemt 2571 stykker. Stort sett russiske krigsfanger.

Ganske utrolig at en så stor katastrofe er tilnærmet ukjent. Sier vel litt når Karsten Alnes fikk høre om dette for første gang for kort tid siden, og derfor ikke har nevnt det i sine bøker.

Om en leter etter "Rigel" i Aschehoug og Gyldendals. STORE NORSKE LEKSIKON finner en heller ingen info...

Skrevet

Nei, det var i nord-trøndelag, men jeg tror ikke det var flere enn noen og seksti som omkom der.

Skrevet

10 år siden Sleipner men hvor mange som omkom husker jeg ikke. 18?

Skrevet

10 år siden Sleipner men hvor mange som omkom husker jeg ikke. 18?

Husker ikke hvor mange det var som omkom på Sleipner, men uansett ikke stort i forhold til 2571...

Skrevet

Du er ikke helt på jordet... "Sanct Svithun" gikk ned utenfor Stadlandet 30.09.1943.

Den ble beskutt av allierte fly ogble satt i brann. 78 ble berget, 44 av mannskap og passasjerer omkom, og også et sted mellom 12 og 20 tyske soldater.

Men dette var langt fra den største katastrofen ja,..

Det har forresten gått ned en mengde skip utenfor Stad.

Skrevet

Jepp. Nærmere bestemt 2571 stykker. Stort sett russiske krigsfanger.

Ganske utrolig at en så stor katastrofe er tilnærmet ukjent. Sier vel litt når Karsten Alnes fikk høre om dette for første gang for kort tid siden, og derfor ikke har nevnt det i sine bøker.

Om en leter etter "Rigel" i Aschehoug og Gyldendals. STORE NORSKE LEKSIKON finner en heller ingen info...

Det samme gjelder skipet "Norge", som gikk på grunn ved Rockall utenfor Scottland i 1904. 635 mennesker mistet livet av de 795 passasjerene ombord.

Mye spennende historie til havs.

Skrevet

Det samme gjelder skipet "Norge", som gikk på grunn ved Rockall utenfor Scottland i 1904. 635 mennesker mistet livet av de 795 passasjerene ombord.

Mye spennende historie til havs.

Jaudå, men "Norge" var dansk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...