sofien Skrevet 30. november 2004 Skrevet 30. november 2004 Jeg har vært plaget med smerter i kroppen, og spesielt leggene. Det startet med smerter i bryst og halsen. Etterhvert (1 mnd) gikk det bort i halsen, men fikk større, sviende smerter i kroppen. Jeg har 2 forskjellige typer smerte i brystet. Det ene har jeg kun hatt en gang, men det var veldig kraftig og intenst. Jeg skulle holde en plate fast i taket da hele brystet snørte seg sammen.Det føltes som om hele brystkassen ble trykket sammen, og at noen klemte alt ut av meg eller at et digert blylodd var satt på overkroppen min. Jeg så for meg et grått tre med grener ut i brystkassen som var elektrisk ladet. Slik føltes det. Ikke lenge etter at jeg stoppet med det jeg gjorde gikk det over, like plutselig som det kom. Har aldri hatt det hverken før eller siden.. Ellers har jeg mye "stikninger" i brystet, helst midt i eller øverst til høyre. (En episode kom det når jeg pustet inn eller i bestemte stillinger.) Ellers er det uavhengig av pust, stilling, hvile osv. Det er der uansett og stikker/hugger til. Har fått smerter i kroppen som har økt med tiden. Som sagt er særlig leggene (høyre) plaget. Det er når jeg er i ro, og jeg tåler lite aktivitet før det begynner å svi, (følelse av utmattet) "Muskelsmertene" er i nakken, skuldrene, av og til armene, og nå rygg. I armer og ben føles det som om jeg mister alle krefter. I nakke, rygg og skuldre er det smerter. Jeg forklarer alt i detaljer nå p.g.a at jeg vil ha andres mening. Legen vil hele tiden "avvente", og har satt seg fore at det kan være angst. Jeg kan si at jeg har dette i familien, men at jeg på ingen måte kjenner meg plaget av dette. Har gått gjennom en del traumatisk de siste årene som gjelder mennesker rundt meg. Selv har jeg det svært bra i familie og i jobb sammenheng. Jeg er nå sykemeldt 50%, men fungerer dårlig. Kanskje jeg skal bytte lege, men håper og tror at han vet hva han gjør... Hvilke prøver bør jeg spør om å ta event? Grunnen til at jeg blir usikker på legen er at han glemmer hva han tidligere har sagt, og at jeg må minne ham på hva som tidligere er blitt avtalt. Et annet eksempel er et stort sår jeg har hatt og fremdeles har på ankelen. Dette har jeg hatt siden April og det gror ikke. Jeg fikk en kortisonkrem til å smøre på i 2 dager og beskjed om å komme tilbake dersom.... Det forsvant, men kom tilbake like etter. Han sa da at jeg måtte ta i 1 uke. Det samme skjedde, og nå sa han at "du må jo ta 2 uker". "Det må gjøres skikkelig", som om jeg hadde gjort feil....? Såret (som nå minner mer om eksem) kikket han ikke på engang. Huden er blitt tykk og rosa? og det klør veldig i perioder. Håper med dette på en annen leges vurdering, og anbefalinger om hva jeg bør "sjekke ut". Må si at jeg er litt engstelig over det som skjer med meg, så kanskje det har blitt til angst.....? (Selv om jeg trodde jeg burde merket det psykisk) Kan legge til at jeg aldri har hatt psykiske plager. 0 Siter
sofien Skrevet 1. desember 2004 Forfatter Skrevet 1. desember 2004 Glemte å si at jeg er en dame på 38 år. I familien er det en del, Tante døde av hjerneinfarkt 47 år, morfar-slag-lammet,døde før 57 år. Farmor-Huntingtom ca. 50 år. Bror-høyt blodtrykk, diabetes. Farfar-hjerteinfarkt-koldbrann,døde ca.63 år. Ellers har mange på fars side fått koldbrann, diabetes, høyt kolestrol, blodtrykk,m.m (Hjelp.... skremmende å se når jeg ramset opp dette. (Tok kun det relevante) Selv har jeg vært "frisk og rask" inntil nå. Er (desverre for meg) røyker, men prøver å slutte. 0 Siter
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Svar til Sofien. Jeg mangler endel opplysninger om deg til aa kunne svare skikkelig. Du beskriver imidlertid en tilstand med diffuse muskelsmerter i forskjellige muskelgrupper, og det kan godt dreie seg om en generalisert tilstand vi kaller polymyalgi. Vanligvis har man da en ganske stor senkning (ofte tre-sifret), men det er ikke alltid tilfellet. Ellers er det andre tilstander som kan gi lignende symptomer. Jeg synes du skal ta dette opp med din lege engang til, men hvis du ikke faar noen respons, har du jo muligheten til aa konsultere en annen lege, enten han er almenpraktiker eller spesialist, f.eks. en reumatolog. Det finnes mange som driver spesialistpraksis rundt omkring i landet, men idet jeg ikke vet hvor du bor, kan jeg ikke angi hvor du evt. kan henvende deg. 0 Siter
sofien Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Skrevet 8. desember 2004 Svar til Sofien. Jeg mangler endel opplysninger om deg til aa kunne svare skikkelig. Du beskriver imidlertid en tilstand med diffuse muskelsmerter i forskjellige muskelgrupper, og det kan godt dreie seg om en generalisert tilstand vi kaller polymyalgi. Vanligvis har man da en ganske stor senkning (ofte tre-sifret), men det er ikke alltid tilfellet. Ellers er det andre tilstander som kan gi lignende symptomer. Jeg synes du skal ta dette opp med din lege engang til, men hvis du ikke faar noen respons, har du jo muligheten til aa konsultere en annen lege, enten han er almenpraktiker eller spesialist, f.eks. en reumatolog. Det finnes mange som driver spesialistpraksis rundt omkring i landet, men idet jeg ikke vet hvor du bor, kan jeg ikke angi hvor du evt. kan henvende deg. Jeg kommer fra Stavanger. Jeg kan tillegge at jeg alltid får røde øyne når jeg er på det dårligste. Og det føles veldig som utmattelse. Jeg må begrense aktivitetene pr.dag. Dersom jeg gjør for mye, blir jeg straks dårlig med verk og smerter (ikke så sterke) og følelse av mørbanket. (Jeg sover godt) Legen har nå tatt prøver på ledd-relaterte sykdommer. Jeg er videre sykmeldt 50%. Føler meg nå hørt og tatt på alvor. (Han har også sett på såret denne gangen.) (Kanskje han også leser her inne he,he) P.S:Skjønner at man fort kan tenke på psykiske årsaker, især da jeg har endel av dette i familien på fars side. 0 Siter
Gjest engstelig og undrende Skrevet 15. desember 2004 Skrevet 15. desember 2004 Svar til Sofien. Jeg mangler endel opplysninger om deg til aa kunne svare skikkelig. Du beskriver imidlertid en tilstand med diffuse muskelsmerter i forskjellige muskelgrupper, og det kan godt dreie seg om en generalisert tilstand vi kaller polymyalgi. Vanligvis har man da en ganske stor senkning (ofte tre-sifret), men det er ikke alltid tilfellet. Ellers er det andre tilstander som kan gi lignende symptomer. Jeg synes du skal ta dette opp med din lege engang til, men hvis du ikke faar noen respons, har du jo muligheten til aa konsultere en annen lege, enten han er almenpraktiker eller spesialist, f.eks. en reumatolog. Det finnes mange som driver spesialistpraksis rundt omkring i landet, men idet jeg ikke vet hvor du bor, kan jeg ikke angi hvor du evt. kan henvende deg. Vet fdu, jeg tror du er utslitt og stresset,kjenner igjen masse av dette fra min egen situasjon, sviende smerter i muskulatur ved den minste anstrengelse, osv. Du går sikkert og grubler på hva som feiler deg og sammenligner med symptomer som dine slektninger har hatt.Prøv å få time til en fysioterapeut som kan psykomotorisk fysioterapi, det er bare så bra! Du får henvisning fra legen din. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.