Gå til innhold

Meninger og det å få veninner

Anbefalte innlegg

Gjest anna helene

Skjønner etterhvert at skal man få veninner må man være litt forsiktig med å buse ut hva man mener.

Dette er de områdene jeg tror man skal tenke seg om før man snakker høyt ut:

For eller mot abort, begge deler kan virker provoserende. De rører ved følelser.

Kontantstøttedebatten kan nok også provosere en del.

Ulik oppfatning om det er best å være hjemme med små barn eller ikke.

Ang. tro/lisyn. Her tror jeg de fleste er tålmodig om man ikke snakker dirkete nedlatende om troen eller om den gruppen mennesker som tror på det de gjør.

Ellers kan jeg ikke komme på mere i farten. Jeg pleier å si forsiktig hva jeg mener når jeg kjenner folk godt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166531-meninger-og-det-%C3%A5-f%C3%A5-veninner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

En ekte og god venninne tåler å diskutere hva det skal være, og tåler også at dere har vidt forskjellige meninger om saker og ting.

Man skal da ikke jatte med sine venner og ikke si hva man mener bare for at de skal like en?

Gjest anna helene

En ekte og god venninne tåler å diskutere hva det skal være, og tåler også at dere har vidt forskjellige meninger om saker og ting.

Man skal da ikke jatte med sine venner og ikke si hva man mener bare for at de skal like en?

Tenkte ikke på personer du kjenner godt. Her tenker jeg på andre jenter du treffer som du akkuratt skal bli kjent med.

Poenget er vel at man er saklig, og viser respekt og lydhørhet overfor andres meninger.

For eksempel skjønner jeg ikke at det kan provosere noen om jeg sier at jeg er for selvbestemt abort. Men hvis jeg sier at "jeg fatter ikke at ikke naboens datter på 17 tok abort" - da blir det noe annet.

Man bør være forsiktig med å være for påståelig og for mye verdensmester.

skorpionfisken

Tenkte ikke på personer du kjenner godt. Her tenker jeg på andre jenter du treffer som du akkuratt skal bli kjent med.

Jo, men potensielle nye venninner bør vel også få vite hvordan du egentlig er (hva du egentlig mener). Selvfølgelig uten å være for påståelig og allvitende.

Om det viser seg at jeg blir kjent med en jente jeg tror jeg kommer overens med, og så viser det seg siden at jeg likte henne bare fordi hun i starten snakka meg etter munnen. Ja da ender hun med å bli en perifer bekjent fort.

Annonse

Gjest hos oss

Jeg har god erfaring med å si hva jeg mener i slike saker, så lenge jeg er lydhør for motargumenter, kan se (og gi uttrykk for) positive sider ved motsatt oppfatning, og kan sette en strek på en hyggelig måte "dette blir vi ikke enige om, men jeg er glad for at vi kan fortelle hverandre hva vi mener", og så snakke om noe annet.

Særlig hvis den andre har personlige erfaringer (som kanskje de ikke forteller nye bekjentskaper om, men som sterkt preger deres oppfatning) om enkelte av emnene (som forsterdiagnostikk, abort osv).

Men på den annen side, det er deilig med noen bekjente en bare "jabber med" rundt lunsjbordet også, diskuterer tv-programmer eller søndagsturer med, og som man ikke aner hva mener om eu, abort og kontantstøtte. man behøver ikke så ekstremt mange helt nære venner, men noen må man kunne være helt ærlige med.

Gjest anna helene

Poenget er vel at man er saklig, og viser respekt og lydhørhet overfor andres meninger.

For eksempel skjønner jeg ikke at det kan provosere noen om jeg sier at jeg er for selvbestemt abort. Men hvis jeg sier at "jeg fatter ikke at ikke naboens datter på 17 tok abort" - da blir det noe annet.

Man bør være forsiktig med å være for påståelig og for mye verdensmester.

Om andre sier de er imot selvbestemt abort blir du da provosert?

Her kommer det jo ann på hvem man føler mest med. Barnet eller moren. Jeg tror det provoserer like mye begge veier.

Gjest anna helene

Jo, men potensielle nye venninner bør vel også få vite hvordan du egentlig er (hva du egentlig mener). Selvfølgelig uten å være for påståelig og allvitende.

Om det viser seg at jeg blir kjent med en jente jeg tror jeg kommer overens med, og så viser det seg siden at jeg likte henne bare fordi hun i starten snakka meg etter munnen. Ja da ender hun med å bli en perifer bekjent fort.

Jeg synes vel meninger og hvem man er kan være to forskjellige ting. Man kan jo ha mange gode kvaliteter selv om man er uenig. Om du setter en annen ut i periferien fordi den andre hadde et annet syn på f.eks abort enn deg, så kan du jo også ha mistet muligheten til å få en venn du kunne stole på, en venn som hjalp deg, en venn som var positiv til deg osv.,. Derfor kan det være lurt å være forsiktig med å si hva man mener før den andre kjenner deg godt på din egen personlighet.

Gjest anna helene

Jeg synes vel meninger og hvem man er kan være to forskjellige ting. Man kan jo ha mange gode kvaliteter selv om man er uenig. Om du setter en annen ut i periferien fordi den andre hadde et annet syn på f.eks abort enn deg, så kan du jo også ha mistet muligheten til å få en venn du kunne stole på, en venn som hjalp deg, en venn som var positiv til deg osv.,. Derfor kan det være lurt å være forsiktig med å si hva man mener før den andre kjenner deg godt på din egen personlighet.

Huff her ble det mye skrivefeil men håper du skjønner hva jeg mener.

Her kommer det jo ann på hvem man føler mest med. Barnet eller moren. Jeg tror det provoserer like mye begge veier.

Nei, jeg blir ikke provosert om noen sier de er i mot selvbestemt abort.

Hvis du sier til meg at alle som tar abort er barnemordere, blir jeg fortsatt ikke provosert. Men du blir aldri min venn hvis du sier noe slikt.

Dømmende og fanatiske folk kan jeg klare meg godt uten.

Det er mange måter å si ting på. Jeg har i hvert fall aldri blitt uvenner med et menneske pga meningene mine. Trikset er å respektere at andre har en annen mening og så diskutere det på det planet.

Nettet blir litt annerledes og der kan man bli litt for ivrig og sta noen ganger men vi behøver ikke alle å bli like hissige som noen herrer som pleier å skrive her inn.

Men jeg tror jo egentlig de morer seg stort da :o)

Annonse

skorpionfisken

Huff her ble det mye skrivefeil men håper du skjønner hva jeg mener.

Ikkeno problem.

De jeg har satt ut i periferien (et par stykker) har vært de som ikke har noen egen mening, men som snakker alle de treffer etter munnen for å behage dem mest mulig.

De mener jo sikkert noe, alle gjør vel det, men de tør ikke si hva de mener i redsel for å tråkke andre på tærne. Så mener de heller det de andre mener der og da for husfredens skyld, for så å snu helt om hvis de treffer noen som mener motsatt, da er de plutselig enige med dem også.

Slitsomt i lengden, og vanskelig å forholde seg til synes jeg. Da skygger jeg heller banen, og holder meg til min beste veninne som ofte i mine øyne har de mest rystende hårreisende meninger, men vi er veldig gode venninner for det og er enige om at vi ikke kan bli enige om alt.

En må passe på hvordan en sier ting, og ikke minst _være saklig_.

Dessuten, hvis en står på hver sin side, så kan en godt være enige om å være uenige.

Det verste er når diskusjonens mål skal være å få motparten over på sin side, koste hva det koste vil.

Jeg kan godt være uenig i noe mine venner mener, men det viktige er at vi aksepterer at vi mener forskjellig, Og ikke prøver å overbevise hverandre hver gang temaet kommer opp.

Dessuten er det to ting en bør holde seg unna, politikk og religion. Det gjelder nære venner og familie. Blir gjerne bare kluss og sårede parter ut av det.

Dessuten, ikke diskuter politikk når en har drukket.

Jeg diskuterte politikk med en av våre venner en gang vi var i festlig lag, og det ble nokså ampert. En annen gikk diplomatisk imellom, og vi sluttet før det gikk altfor langt. Men hyggelig var det ikke, og ofte finner en sider ting ved seg selv og venner som en ikke liker så godt.

Fytterakkern så kjedelig!

Kjenner jeg får helt kløe av den holdningen.

Gidder ikke å omgås folk som ikke tør å gi uttrykk for sine meninger.

Mange som misforstår og tror man må være enige med alle. Feil, feil og atter feil!

Vennskap er bl.a. frisk meningsutveksling uten at vennskapet blir dårligere av uenighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...