Gjest Trodde jeg kan bake.. Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Hjelp, hva har jeg klart å gjøre. Skulle prøve en ny kakeoppskrift, Finske sitronkaker.(Tørre småkaker) Det står natron i oppskriften og jeg har klart å ha i hornsalt istedet. Skjønner ikke hvordan jeg leser.... Første stekebrett er tatt ut og venter på at de skal bli kalde før jeg smaker. Deigen smakte forøvrig bra. Noen som vet om denne forvekslingen gjør noe? 0 Siter
noami Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Aner ikke, men fortell iallefall Ser kakene greie ut forøvrig? 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Aner ikke, men fortell iallefall Ser kakene greie ut forøvrig? Ja, dem gjør det altså, så gleder meg til en smak snart, lukter godt i hele kjøkkenet. Lærte noe nytt også forresten. Deigen skulle trilles ut til kuler. Et glass skulle smøres med smør under, dyppes i perlesukker og deretter trykke ned på kula. Veldig lettvint, fikk gjort så mye på en gang. Dette har aldri jeg sett i noen oppskrift på småkaker. Kommer tilbake med referat om smaken.......! 0 Siter
Lurveline Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Tror det går bra jeg. Både natron og hjortesalt er jo et hevingsmiddel. 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Tror det går bra jeg. Både natron og hjortesalt er jo et hevingsmiddel. Høres bra ut, skulle være bakepulver også, så er vel sikra da skulle jeg tro. Smaker nå.....nam nam, ble kjempegode, satte virkelig en spiss på smaken med noen tesjkeer med finrevet sitronskall. Liker å prøve en ny kakesort hvert år. Har mere kaffe igjen så må ta en kake til..! Det er Dame55 som "Trodde hun kan bake" og tror det fremdeles. 0 Siter
noami Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Høres bra ut, skulle være bakepulver også, så er vel sikra da skulle jeg tro. Smaker nå.....nam nam, ble kjempegode, satte virkelig en spiss på smaken med noen tesjkeer med finrevet sitronskall. Liker å prøve en ny kakesort hvert år. Har mere kaffe igjen så må ta en kake til..! Det er Dame55 som "Trodde hun kan bake" og tror det fremdeles. Hm nå må du nesten ut med oppskriften gitt 0 Siter
Gjest rutangis netu Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Ja, dem gjør det altså, så gleder meg til en smak snart, lukter godt i hele kjøkkenet. Lærte noe nytt også forresten. Deigen skulle trilles ut til kuler. Et glass skulle smøres med smør under, dyppes i perlesukker og deretter trykke ned på kula. Veldig lettvint, fikk gjort så mye på en gang. Dette har aldri jeg sett i noen oppskrift på småkaker. Kommer tilbake med referat om smaken.......! Brukte du glass med mønster under da eller? 0 Siter
Lurveline Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Høres bra ut, skulle være bakepulver også, så er vel sikra da skulle jeg tro. Smaker nå.....nam nam, ble kjempegode, satte virkelig en spiss på smaken med noen tesjkeer med finrevet sitronskall. Liker å prøve en ny kakesort hvert år. Har mere kaffe igjen så må ta en kake til..! Det er Dame55 som "Trodde hun kan bake" og tror det fremdeles. Kos deg du, men ikke spis opp alt før jul! *vifter med pekefinger´n* 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Brukte du glass med mønster under da eller? Neida, et vanlig kjøkkenglass, bunn av glasset. 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Hm nå må du nesten ut med oppskriften gitt Finske sitronkaker. 100 marg./smør (romtemperert) 3/4 ts. salt, 1 1/2 ts. finrevet sitronskall, 1 egg, 225 g. sukker, 3 ss. melk, 1 1/2 ts bakepulver, 3/4 ts. NATRON, 300 g hvetemel. perlesukker til pynt. Rør marg. lyst og porøst. Tilsett de øvrige indgr. og arbeid deigen raskt sammen. Trill små kuler av deigen som settes på plate med bakepapir med god avstand. Smør et glass på undersiden med litt marg. og dypp det i perlesukker. Trykk kulene flate med glasset. Dypp glasset i sukker for hver kake. Stekes 180g. ca. 10 min. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks. Det sto ikke at deigen skal hvile over natta, men det gjør jeg. Har allikevel stekt noen prøvekaker nå fordi jeg rotet og bytta om natron og hornsalt. Gikk fint an å forme og steike dem med en gang. Disse ble veldig gode og friske med hint av sitron. Litt utenom det vanlige. PS. Jeg lagde dobbel oppskrift. 0 Siter
noami Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Finske sitronkaker. 100 marg./smør (romtemperert) 3/4 ts. salt, 1 1/2 ts. finrevet sitronskall, 1 egg, 225 g. sukker, 3 ss. melk, 1 1/2 ts bakepulver, 3/4 ts. NATRON, 300 g hvetemel. perlesukker til pynt. Rør marg. lyst og porøst. Tilsett de øvrige indgr. og arbeid deigen raskt sammen. Trill små kuler av deigen som settes på plate med bakepapir med god avstand. Smør et glass på undersiden med litt marg. og dypp det i perlesukker. Trykk kulene flate med glasset. Dypp glasset i sukker for hver kake. Stekes 180g. ca. 10 min. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks. Det sto ikke at deigen skal hvile over natta, men det gjør jeg. Har allikevel stekt noen prøvekaker nå fordi jeg rotet og bytta om natron og hornsalt. Gikk fint an å forme og steike dem med en gang. Disse ble veldig gode og friske med hint av sitron. Litt utenom det vanlige. PS. Jeg lagde dobbel oppskrift. Takker 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 2. desember 2004 Skrevet 2. desember 2004 Venninnen min gjorde det samme. Måtte kaste kakene.... 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 2. desember 2004 Skrevet 2. desember 2004 Venninnen min gjorde det samme. Måtte kaste kakene.... Hvorfor? Mine ble bra dem, kanskje litt harde, men fullt spiselig. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 2. desember 2004 Skrevet 2. desember 2004 Hvorfor? Mine ble bra dem, kanskje litt harde, men fullt spiselig. Jeg vet ikke hvorfor. Men hun sa de smakte vondt.. (Og alle havnet i søppla.) 0 Siter
laban Skrevet 2. desember 2004 Skrevet 2. desember 2004 Finske sitronkaker. 100 marg./smør (romtemperert) 3/4 ts. salt, 1 1/2 ts. finrevet sitronskall, 1 egg, 225 g. sukker, 3 ss. melk, 1 1/2 ts bakepulver, 3/4 ts. NATRON, 300 g hvetemel. perlesukker til pynt. Rør marg. lyst og porøst. Tilsett de øvrige indgr. og arbeid deigen raskt sammen. Trill små kuler av deigen som settes på plate med bakepapir med god avstand. Smør et glass på undersiden med litt marg. og dypp det i perlesukker. Trykk kulene flate med glasset. Dypp glasset i sukker for hver kake. Stekes 180g. ca. 10 min. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks. Det sto ikke at deigen skal hvile over natta, men det gjør jeg. Har allikevel stekt noen prøvekaker nå fordi jeg rotet og bytta om natron og hornsalt. Gikk fint an å forme og steike dem med en gang. Disse ble veldig gode og friske med hint av sitron. Litt utenom det vanlige. PS. Jeg lagde dobbel oppskrift. Blir det virkelig sitronsmak av 1 1/2 teskje finrevet sitronskall, uten sitronsaft? Jeg tror ikke du har rotet igjen altså, bare lurer. Jeg liker sitron. Snittet du bare opp skallet av en vanlig sitron, med kniv, eller brukte du rivjern? 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 2. desember 2004 Skrevet 2. desember 2004 Blir det virkelig sitronsmak av 1 1/2 teskje finrevet sitronskall, uten sitronsaft? Jeg tror ikke du har rotet igjen altså, bare lurer. Jeg liker sitron. Snittet du bare opp skallet av en vanlig sitron, med kniv, eller brukte du rivjern? Neida, roter ikke hele tiden"smil". Leste over oppskriften jeg sendte inn så den er helt riktig. Jeg bakte dobbel oppskrift og tok 3 ts. revet sitronskall, gode teskjeer. Brukte vel skallet av halvannen sitron ialt. Er jo forskjell på sitronstørrelsen da..! Brukte rivjernet på det fineste. Helt sikkert, det ble sitronsmak, jeg liker også den smaken godt for er så friskt. Kan sikkert bruke enda mere revet sitronskall. 0 Siter
noami Skrevet 2. desember 2004 Skrevet 2. desember 2004 Finske sitronkaker. 100 marg./smør (romtemperert) 3/4 ts. salt, 1 1/2 ts. finrevet sitronskall, 1 egg, 225 g. sukker, 3 ss. melk, 1 1/2 ts bakepulver, 3/4 ts. NATRON, 300 g hvetemel. perlesukker til pynt. Rør marg. lyst og porøst. Tilsett de øvrige indgr. og arbeid deigen raskt sammen. Trill små kuler av deigen som settes på plate med bakepapir med god avstand. Smør et glass på undersiden med litt marg. og dypp det i perlesukker. Trykk kulene flate med glasset. Dypp glasset i sukker for hver kake. Stekes 180g. ca. 10 min. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks. Det sto ikke at deigen skal hvile over natta, men det gjør jeg. Har allikevel stekt noen prøvekaker nå fordi jeg rotet og bytta om natron og hornsalt. Gikk fint an å forme og steike dem med en gang. Disse ble veldig gode og friske med hint av sitron. Litt utenom det vanlige. PS. Jeg lagde dobbel oppskrift. Hei! Hvorfor la deigen stå over natta i kjøleskap, er det noe spes fordel eller er det bare for å få den skikelig kald nok? 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 2. desember 2004 Skrevet 2. desember 2004 Hei! Hvorfor la deigen stå over natta i kjøleskap, er det noe spes fordel eller er det bare for å få den skikelig kald nok? I noen deiger til tørre kaker står det i oppskriften at de skal stå kjølig over natta. Er vel fordi deigen skal "sette seg". Serinakakedeigen skal stå over natta og denne oppskriften ligner. Jeg har alltid tatt bollen ut av kjøleskapet et par timer før jeg skal bake for er ikke noe godt å jobbe med en kald og hard deig. Stekte resten av mine Sitronkaker idag og de falt i god smak her. 0 Siter
noami Skrevet 2. desember 2004 Skrevet 2. desember 2004 Finske sitronkaker. 100 marg./smør (romtemperert) 3/4 ts. salt, 1 1/2 ts. finrevet sitronskall, 1 egg, 225 g. sukker, 3 ss. melk, 1 1/2 ts bakepulver, 3/4 ts. NATRON, 300 g hvetemel. perlesukker til pynt. Rør marg. lyst og porøst. Tilsett de øvrige indgr. og arbeid deigen raskt sammen. Trill små kuler av deigen som settes på plate med bakepapir med god avstand. Smør et glass på undersiden med litt marg. og dypp det i perlesukker. Trykk kulene flate med glasset. Dypp glasset i sukker for hver kake. Stekes 180g. ca. 10 min. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks. Det sto ikke at deigen skal hvile over natta, men det gjør jeg. Har allikevel stekt noen prøvekaker nå fordi jeg rotet og bytta om natron og hornsalt. Gikk fint an å forme og steike dem med en gang. Disse ble veldig gode og friske med hint av sitron. Litt utenom det vanlige. PS. Jeg lagde dobbel oppskrift. Et spm til! sorry Rør margarin lyst og porøst skriver du, antar du mener sammen med sukkeret? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.