Mylita Skrevet 1. desember 2004 Del Skrevet 1. desember 2004 Heisann! Tusen takk for svar. Jeg leste akkurat en uttalelse fra en pålitelig tass her, (husker ikke hvor) at kronisk muskelsmertesyndrom og fibromyalgi, er det samme. Ja,ja, så var det oppklart. Når det gjelder hypermobilitet, har du helt rett. Det har ingen sammenheng med muskelsmertene. Hypermobilitet er en tilstand, og ikke en sykdom. Trøtt? Ja, spør! Hukommelse? Jeg er omgitt av post-its. Hehe, jeg må le noen ganger, men da må seff humøret være på topp, og det er det sannelig ikke hele tiden. Det hjalp dette her, f.eks. Har du flere gode råd, så er jeg veldig takknemlig. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166599-til-fibrodama/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fibrodama Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Når en er i fibrotåka må en vente seg det meste! hehe... Synes du har vært veldig flink her jeg! Har vel skrevet noen råd på begynnelsen av dette forumet. Det går på å tøye ut musklene flere ganger daglig, ta varme bad, lange varme dusjer mens en tøyer musklene i dusjen er også bra. Legg deg når du er trøtt, ikke tøy leggetidene, det straffer seg ofte. God søvn er alfa og omega, men vanskelig å oppnå. Dårlig sævn er det samme som mer muskelsmerter og enda mindre energi i hverdagen. Ikke overbruk energien din. Har du fem minnutter energi å bruke, så kan du faktisk ikke bruke mer enn fem minutter. SELV om du trenger å jobbe i fem timer! Kroppen tåler det ikke og kommer til å straffe deg hardt og nådeløst. Sånn er det bare!Det har vi vel alle smertelig erfart!? Har også hørt og lest (i Fibromyalgibladet) om et produkt som heter Fibromyol som jeg nå skal prøve. Har et par likesinnede som har forsøkt det med god effekt. Skal gi bedre søv, bedre energi og mindre smerter. Kan en få noe av det, så er det verdt det. Jeg gjør det meste for å bli litt bedre! Bruker også lyslampe (dagslyslampe) nå i mørketiden. Glemmer det ofte, men prøver å ha den på om morgenen når jeg leser avisa. Et annet godt råd: Ikke stress! Senk alle krav. Du MÅ bare. Til slutt: Det er håp! Hvis en tar hensyn til kroppen, ikke overbelaster den, kanskje ikke jobber mer enn fem minutter av gangen i huset altså ;-), så kan en på sikt få den belønning at en blir bedre. Men ikke som før, kanskje kan en få tilbake 50-70% av normalt energinivå. Mange av oss har vært syke i 20 år, da må en huske på å trekke fra den energien som forsinner hos friske folk i de tjue åra! DET er det mange som glemmer. En må sammenligne seg med andre 60-åringer, og ikke med den førtiåringen en var når en ble syk feks. Lykke til videre! Det er full dags jobb å prøve å holde kroppen i gang skal jeg si deg. Forresten, spaserturer er topp, med eller uten staver! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166599-til-fibrodama/#findComment-1086022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mylita Skrevet 2. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2004 Når en er i fibrotåka må en vente seg det meste! hehe... Synes du har vært veldig flink her jeg! Har vel skrevet noen råd på begynnelsen av dette forumet. Det går på å tøye ut musklene flere ganger daglig, ta varme bad, lange varme dusjer mens en tøyer musklene i dusjen er også bra. Legg deg når du er trøtt, ikke tøy leggetidene, det straffer seg ofte. God søvn er alfa og omega, men vanskelig å oppnå. Dårlig sævn er det samme som mer muskelsmerter og enda mindre energi i hverdagen. Ikke overbruk energien din. Har du fem minnutter energi å bruke, så kan du faktisk ikke bruke mer enn fem minutter. SELV om du trenger å jobbe i fem timer! Kroppen tåler det ikke og kommer til å straffe deg hardt og nådeløst. Sånn er det bare!Det har vi vel alle smertelig erfart!? Har også hørt og lest (i Fibromyalgibladet) om et produkt som heter Fibromyol som jeg nå skal prøve. Har et par likesinnede som har forsøkt det med god effekt. Skal gi bedre søv, bedre energi og mindre smerter. Kan en få noe av det, så er det verdt det. Jeg gjør det meste for å bli litt bedre! Bruker også lyslampe (dagslyslampe) nå i mørketiden. Glemmer det ofte, men prøver å ha den på om morgenen når jeg leser avisa. Et annet godt råd: Ikke stress! Senk alle krav. Du MÅ bare. Til slutt: Det er håp! Hvis en tar hensyn til kroppen, ikke overbelaster den, kanskje ikke jobber mer enn fem minutter av gangen i huset altså ;-), så kan en på sikt få den belønning at en blir bedre. Men ikke som før, kanskje kan en få tilbake 50-70% av normalt energinivå. Mange av oss har vært syke i 20 år, da må en huske på å trekke fra den energien som forsinner hos friske folk i de tjue åra! DET er det mange som glemmer. En må sammenligne seg med andre 60-åringer, og ikke med den førtiåringen en var når en ble syk feks. Lykke til videre! Det er full dags jobb å prøve å holde kroppen i gang skal jeg si deg. Forresten, spaserturer er topp, med eller uten staver! Takker og bukker... Er helt enig med alt du sier, nesten... men det å legge seg i tide, se det kan være ganske vanskelig. Når alle i huset har lagt seg, er det så uendelig stille og deilig. Ingen som maser. Ingen :"MAMMAAAAaaaa..." Hvor er den, hvor har du gjort av det, hvem har tatt ditt, og hvor har det blitt av datt? Da er det deilig å bare sitte litt til, og litt til. Mange ganger, er det faktisk på nattestid, som jag får gjort mest. Men, som du sier, en må betale for det dagen etter, og kanskje dagen etter det også. En annen ting er at jeg også har hypermobile ledd. Jeg skal derfor IKKE strekke ut musklene. De skal heller strammes opp. Dette er litt vanskelig, for jeg syns det er kjempedeilig å strekke ordentlig ut. Jeg gjør det også, men ikke så mye som før. En ting jeg lurer fælt på, er hvordan en holder aktivitetsnivået oppe. Bortsett fra å ta alt i etapper, for det er seff et must. For eks. I morgen skal man gjøre det og det. Og så kommer dagen, man har de beste intensjoner, og så detter man sammen, og alt blir et ork. Blir man bedt i et selskap, kan man glede seg lenge i forkant, men så kommer dagen, så har man ikke lyst i det hele tatt. Så gjør man disse tingene da, allikevel, så er det bare SÅ bra, men likevel, neste gang er det det samme igjen. Dette er til å bli gal av. Har du noen gode tips her også? Er jo bestandig trøtt, da, uansett hvor mye jeg sover. Til informasjon, har jeg 5 barn. Det kan jo være slitsomt nok da, i seg selv, hehe... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166599-til-fibrodama/#findComment-1086649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinna Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Hei! Unnskyld at jeg blander meg inn, men tror du tar litt feil når du sier at hypermobiliteten ikke har noen sammenheng med muskelsmertene... Eller de KAN i alle fall ha en sammenheng! Selv har jeg EDS (Ehlers-Danlos sydrom), hvor hypermobile ledd (pga bindevevsdefekt) gir så stor merbelastning på leddene OG muskelfestene, at det fører til mye muskelsmerte. Har du forresten sett denne siden: http://www.hypermobility.org/ I utlandet er dette en mye mer "respektert" tilstand, og det er mange fine tips på den siden ift leddvern ved HMS! Litt info om hypermobile ledd her også: www.eds-foreningen.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166599-til-fibrodama/#findComment-1088412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.