lavenda Skrevet 1. desember 2004 Skrevet 1. desember 2004 Hei. Jeg er ei jente på 26 år som det siste halve året har hatt stikkende smerter i hjerteregionen. Smertene er ikke konstante men kommer som små stikk eller en slags sårhetsfølelse som varer i alt fra ett til tre minutter. Det føles som om smerten sitter under venstre bryst og ut på venstre side. Den siste måneden har jeg hatt lignende smerter midt mellom brystene, på høyre side og under skulderbladene. Tenkte ikke så mye på smertene da jeg først kjente dem, men den siste tiden har jeg blitt svært engstelig for at det kan være noe alvorlig. Var hos lege for et par uker siden og målte blodtrykk, tok forskjellige blodprøver (fikk ikke greie på hva slags), samt ekg. I tillegg ble jeg henvist til røntgen (thorax). Fikk beskjed om at jeg hadde høy hvilepuls, men at ekg så normal ut og at man ikke hadde funnet noe unormalt på røntgen. Vanligvis bør man vel bli beroliget av dette, men jeg er like engstelig nå som før jeg gikk til legen min. Smertene vedvarer og i tillegg har jeg opplevd å våkne flere netter over de siste ukene med armer som er helt stive og ubevegelige fra albuene og ned til fingerspissene (spesielt venstrearm). Jeg har også tidvis veldig tungt for å puste, spesielt når jeg ligger på ryggen. Jeg hoster opp en del slim, men det er noe jeg forsåvidt alltid har gjort. Enkelte ganger den siste uken har det vært tynne striper av blod i slimet noe som gjør meg svært bekymret. Kan ellers nevne at jeg er slank og har god allmenn tilstand (god matlyst, sover godt). Jeg trener og går lange turer hver dag. Har et relativt sundt kosthold med variert kost og 5 om dagen;) Det er ingen utbredelse av hjerte-kar sykdommer i min familie. Jeg tar heller ingen medisiner, men har brukt p-piller i snart 10 år. Har nettopp sluttet å røyke pga det ubehaget jeg har beskrevet ovenfor. Har røyket mellom 2 og 6 sigaretter nesten daglig fra jeg var 20 år og inntil nylig. Jeg er som sagt svært redd for at det er noe alvorlig som feiler meg. Prøver å si til meg selv at det ikke er noe, men må inrømme at tankene streifer innom alt fra hjerteinfarkt til blodpropp til lungekreft.. Bør jeg be om en ny undersøkelse hos legen min eller er det bare psyken min som gjør at jeg tror jeg er dødssyk. På forhånd takk for svar. Med vennlig hilsen lavenda. 0 Siter
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 2. januar 2005 Skrevet 2. januar 2005 Svar til Lavenda. Det eneste som faar meg til aa rynke paa nesen er din angivelse om at du kan se smaa blodstriper i det du hoster opp. Ta det opp en gang til med din lege. Det andre du beskriver gir ikke engang den minste mistanke om at det er noe galt med dine sirkulasjonsorganer, spesielt ikke ditt hjerte. Den statistiske sannsynligheten for at du har en organisk hjertesykdom er saa godt som ikke tilstede, og de symptomer du beskriver gir ikke holdepunkt for slik sykdom heller. Din beskrivelse gir mest mistanke om at det er dine nerver som spiller deg et puss, og det er i saa fall viktig at du tar tak i det og begynner aa bearbeide situasjonen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.