fatigue Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Jeg er en jente på 27 år som nettopp har fått diagneosen lavt stoffskifte. Blodprøvene viste også at vitamin D var lavt (16) og det samme med jern (16). Kolestrolen hadde steget og var 5,4. Alle disse tingene kunne spesialisten forklare meg at hadde med stoffskiftet å gjøre. Nå har jeg imidlertid fått svar fra et sykehusopphold om at protein S var 62%. Ingen av de andre prøvene på dette feltet var unormale. Jeg gikk på denne tiden ikke på noen form for medisinering og var ikke gravid. Det er mange tilfeller av blodpropp og infarkter i tidlig alder i vår familie. Jeg har periodevis sterk migrene og har derfor sluttet med p-piller. Kan denne litt lavere verdien skyldes stoffskiftet? Hvilke andre forklaringer kan det eventuelt være? Er det noe jeg børe være oppmerksom på av symptomer? Jeg har litt uregelmessig hjerterytme, noe som ikke plager meg. Unntatt når jeg blir sliten, da får jeg veldig vondt i hodet/ kvalme og noen ganger press i brystet. Har ikke sagt noe om dette til legen, da jeg bare er 27. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16673-protein-s-og-hypotyreose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Svar til Fatigue. Normalverdiene for protein S er 0,6-1,3 kU/L, og regnet i prosent av gjennomsnittsverdiene er det 60-130 %. Du har altså en protein S-verdi som ligger i laveste del av normalområdet. Verdiene kan være noe lave ved flere tilstander, som f.eks. infeksjoner, graviditet, østrogenbehandling, etc. Det er ikke angitt noe sted at hypothyreose (lavt stoffskifte) gir lave verdier. De fleste personer med lavt protein S har arvet disposisjonen, og det er to typer av slik mangel. Hvis det er mange i din familie som har hatt blodpropp, infarkter, o.l i ung alder, kan det være grunn til at du får undersøkt din eventuelle disposisjon mer inngående. Dette gjøres best i samråd med et av landets koagulasjonslaboratorier, som finnes bl.a. ved regionssykehusene. Det du beskriver av uregelmessig hjerteaksjon samt hodesmerter har neppe noe med dette å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16673-protein-s-og-hypotyreose/#findComment-76929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Granstua Skrevet 29. januar 2001 Del Skrevet 29. januar 2001 Hei! Jeg er 46 år og fikk konstatert lavt stoffskifte for noen år siden. Bruker Thyroxin-Na 0,15mg daglig. Jeg hadde ikke de typiske symptomene som f.eks. vektøkning o.a. som er nevnt i de fleste beskrivelser av sykdommen. Nå har jeg nettopp fått vite at kroniske muskelsmerter kan være et symptom. Periodevis har jeg mye vondt i musklene. Kan det forveksles med Fibromyalgi? (som legen min mener det kan være) Hjertebank har jeg iblandt, særlig en følelse av at hjertet "dumper ned", og/eller hopper over et slag. Jeg skulle gjerne vite mer om "uvanlige" symptomer. For øvrig er jeg allerede nesten over overgangsalderen, er det noen sammenheng der? Håper på snarlig svar. På forhånd takk! Hilsen EHF 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16673-protein-s-og-hypotyreose/#findComment-78853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Hei! Jeg er 46 år og fikk konstatert lavt stoffskifte for noen år siden. Bruker Thyroxin-Na 0,15mg daglig. Jeg hadde ikke de typiske symptomene som f.eks. vektøkning o.a. som er nevnt i de fleste beskrivelser av sykdommen. Nå har jeg nettopp fått vite at kroniske muskelsmerter kan være et symptom. Periodevis har jeg mye vondt i musklene. Kan det forveksles med Fibromyalgi? (som legen min mener det kan være) Hjertebank har jeg iblandt, særlig en følelse av at hjertet "dumper ned", og/eller hopper over et slag. Jeg skulle gjerne vite mer om "uvanlige" symptomer. For øvrig er jeg allerede nesten over overgangsalderen, er det noen sammenheng der? Håper på snarlig svar. På forhånd takk! Hilsen EHF Svar til EHF. Dette er litt på siden av mitt spesialområde. 0,15 mg Thyroxin er en dagsdose som er i overkant av vanlig substitusjonsbehandling for lavt stoffskifte, men det er noen som trenger denne dosen. Jeg regner med at du jevnlig får kontrollert at dosen er adekvat En liten overdosering vil kunne gi deg hjertesymptomer, og spesielt tendens til ekstraslag, og evt. andre former for hjerterytmeproblem. Hvorvidt dine muskelplager har noe med dette å gjøre er vanskelig å avgjøre. Noen personer med hypothyreose kan få muskulære symptomer, men vanligvis vil slike plager forsvinne ved riktig hormonell behandling. Det faktum at du snart befinner deg midt i ditt klimakterium, og kanskje har behov for ytterligere hormontilførsel, kan også spille en rolle i denne sammenhengen. Denne problemstillingen kan du evt. ta opp med din gynekolog eller privatlege. Fibromyalgi er et diffust begrep, ofte brukt som sekkediagnose, men andre muligheter bør utelukkes før man konkluderer med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16673-protein-s-og-hypotyreose/#findComment-79784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.