Gå til innhold

Entrecote

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om sommeren griller vi entrecote i skiver. Om vinteren pleier jeg å helsteke entrecote i steikovnen.

Fikk ikke tak i hel entrecote idag så måtte kjøpe skiver. Kan jeg brune disse i steikepanna og deretter legge dem i ildfast form i steikovnen og ettersteke dem der?

Isåfall hvor lenge og hva skal steikovnen stå på? Andre måter å få dette vellykket på?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg lar de få en omgang med høy temperatur i stekepanna til de får rette fargen.

Så legger jeg dem i teflonpanna på "vent" i noen minutter. Kona like ikke blod.

Skrevet

Jeg lar de få en omgang med høy temperatur i stekepanna til de får rette fargen.

Så legger jeg dem i teflonpanna på "vent" i noen minutter. Kona like ikke blod.

"På vent", svak varme eller skru av varmen?

Blir dem gjennomstekte da?

Ikke erfaring med å legge dem i steikovnen altså?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

"På vent", svak varme eller skru av varmen?

Blir dem gjennomstekte da?

Ikke erfaring med å legge dem i steikovnen altså?

Svak varme ja. Det går sikkert med stekeovn og.

Skrevet

Den blir kjempegod om du svir den i skikkelig varm stekepanne veldig raskt (ca 30 sek på hver side, slik at porene lukker seg).

Deretter putter du den i stekeovn på ca 200 grader i omlag 10 minutter (lit avhengig av tykkelsen).

Da blir den saftig og fin!

Gjest kjøtteter
Skrevet

Spiser noen virkelig entrecote? Den er jo bare full av slintrer og fett jo!.

Nei takke meg til en helstekt rosa indrefilet.

DET er snadder!

Skrevet

Tusen takk for tips.

Det blir nok god middag ikveld.

Skrevet

Spiser noen virkelig entrecote? Den er jo bare full av slintrer og fett jo!.

Nei takke meg til en helstekt rosa indrefilet.

DET er snadder!

Rosa kjøtt....neitakk, men er jo smak og behag.

Helt enig med deg i det med slintrer, men fant faktisk noen fine skiver igår, omtrent rent kjøtt. Aldri sett så fine entrecoteskiver. Mange foretrekker entrecote fordi den blir mere saftig enn mye annet kjøtt.Ihvertfall på grillen, derfor spent på å lage dette i panne og etterpå i steikovn.

Skrevet

Når vi først er igang.

Hva bruker dere som tilbehør?

Når vi har en god kjøttmiddag blir det gjerne bakt potet, fløtegratinerte eller potetbåter stekt i steikovnen med drypp av lime, havsalt og paprikapulver.

Bernaisesaus eller soppsaus.

Løk og friske sjampinjonger som stekes sammen.

En god salat eller broccoli.

Skrevet

Når vi først er igang.

Hva bruker dere som tilbehør?

Når vi har en god kjøttmiddag blir det gjerne bakt potet, fløtegratinerte eller potetbåter stekt i steikovnen med drypp av lime, havsalt og paprikapulver.

Bernaisesaus eller soppsaus.

Løk og friske sjampinjonger som stekes sammen.

En god salat eller broccoli.

Peppersaus :)

Prøv gjerne å lage potetmos selv av mandelpoteter med fløte, kanskje litt gulrøtter eller kål, litt hvitløk og smør.. Kan også steke potetmos i ovnen men har ikke forsøkt dette selv.

Brokkoli er normalt godt til synes jeg sånn ellers :)

Skrevet

Peppersaus :)

Prøv gjerne å lage potetmos selv av mandelpoteter med fløte, kanskje litt gulrøtter eller kål, litt hvitløk og smør.. Kan også steke potetmos i ovnen men har ikke forsøkt dette selv.

Brokkoli er normalt godt til synes jeg sånn ellers :)

Gulerøtter eller kål i mosen?

Hvitløk og smør skjønner jeg er godt i, likeledes fløte,men gulerøtter eller kål...kansje jeg som tyder feil i det du skriver, men sikkert godt med potetmos til, alltid åpen for nor nytt. Man blir lei det samme tilbehøret hele tiden også.

Skrevet

Gulerøtter eller kål i mosen?

Hvitløk og smør skjønner jeg er godt i, likeledes fløte,men gulerøtter eller kål...kansje jeg som tyder feil i det du skriver, men sikkert godt med potetmos til, alltid åpen for nor nytt. Man blir lei det samme tilbehøret hele tiden også.

Ja, ikke så veldig mye men kanskje en-to gulrøtter eller 1/3 deler kål (av typen sånn kål en lager til pinnekjøtt)..tar det egentlig bare på øyemål og er ikke sikker på om det gir så veldig mye bedre smak men avogtil gjør jeg sånne ting på gøy eller for å bli kvitt rester :P

Hadde en hel søtpotet i og, men tror det ble litt feil koketid eller at søtpoteten ikke helt var god, for litt av søtpoteten var så "trevlete"/barkaktig så det ble klumper i mosen...men det som ikke var klumpete var godt iallefall..

Skrevet

Ja, ikke så veldig mye men kanskje en-to gulrøtter eller 1/3 deler kål (av typen sånn kål en lager til pinnekjøtt)..tar det egentlig bare på øyemål og er ikke sikker på om det gir så veldig mye bedre smak men avogtil gjør jeg sånne ting på gøy eller for å bli kvitt rester :P

Hadde en hel søtpotet i og, men tror det ble litt feil koketid eller at søtpoteten ikke helt var god, for litt av søtpoteten var så "trevlete"/barkaktig så det ble klumper i mosen...men det som ikke var klumpete var godt iallefall..

"Sånn kål man lager til pinnekjøtt"...

Mener du kålrabi?

Blir litt feil å kalle det bare kål...?

Skrevet

"Sånn kål man lager til pinnekjøtt"...

Mener du kålrabi?

Blir litt feil å kalle det bare kål...?

Er ihvertfall kålrot man bruker til pinnekjøtt så er nok det.

Skrevet

Er ihvertfall kålrot man bruker til pinnekjøtt så er nok det.

Em ja... ikke så flink med alle grønnsaksnavnene =)

Skrevet

Em ja... ikke så flink med alle grønnsaksnavnene =)

Nei, er myeå holde styr på, men fint å prøve mye forskjellig.

Snart skal jeg begynne på middagen jeg håper blir vellykket, nye middagstallerkener idag også så smaker nok godt.

Skrevet

Den blir kjempegod om du svir den i skikkelig varm stekepanne veldig raskt (ca 30 sek på hver side, slik at porene lukker seg).

Deretter putter du den i stekeovn på ca 200 grader i omlag 10 minutter (lit avhengig av tykkelsen).

Da blir den saftig og fin!

Jeg så et program der en kjemiker/fysiker hadde fått sansen for å lage mat. Alt han gjorde på kjøkkenet forklarte han med kjemiske/fysiske prosesser.

Han hevdet at det å steke kjøtt for å lukke porene er en myte. Tvert i mot så blir kjøttet saftigere om en ikke gjør det, men heller kun steker lenge på lavere temperatur.

Skrevet

Jeg så et program der en kjemiker/fysiker hadde fått sansen for å lage mat. Alt han gjorde på kjøkkenet forklarte han med kjemiske/fysiske prosesser.

Han hevdet at det å steke kjøtt for å lukke porene er en myte. Tvert i mot så blir kjøttet saftigere om en ikke gjør det, men heller kun steker lenge på lavere temperatur.

Mulig det er en myte - jeg blåser egentlig i hvorfor det blir godt når man gjør det på den måten. Men godt blir det, akkurat det er ingen myte!

Skrevet

Mulig det er en myte - jeg blåser egentlig i hvorfor det blir godt når man gjør det på den måten. Men godt blir det, akkurat det er ingen myte!

Poenget er at det blir like godt selv om du ikke gjør det, og da slipper du noe tilberedning.

Skrevet

Poenget er at det blir like godt selv om du ikke gjør det, og da slipper du noe tilberedning.

Æh, okei da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...