Gå til innhold

Hes stemme i snart 2 mnd

Anbefalte innlegg

Hei Miklos!Jeg jobber paa oljeplattform i utlandet. Sist jeg var paa jobb fikk jeg en lettere forkjolelse de 2 siste ukene jeg var paa jobb samtidig ogsaa med en hes stemme. Jeg jobber i air/con men dette har ikke paavirket meg foer. Jeg regnet med at naar jeg kom hjem ville dette gaa over av seg selv, men den gang ei. Etter 4 uker hjemme reiste jeg paa jobb igjen hvor jeg er naa. Min stemme er fortsatt hes den.. Vi har en doktor ombord og han har tittet i halsen min og kan ikke se noen betennelse eller lignende og jeg har ingen vond hals heller. Kan jeg ha faatt noen virus paa stemmebaandene? Maa opplyse at jeg royker. Paa forhaand takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166864-hes-stemme-i-snart-2-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Infeksjon, f. eks. med virus, kan selvfølgelig være utløsende årsak til hes stemme, men vanligvis går det over av seg selv og jeg har vanskelig å tro at det alene er årsak til kronisk hes stemme. I så fall ville jeg forvente at det finnes også andre symptomer. Bakterier vil jeg anta ikke er aktuelle (dermed ser jeg bort fra antibiotika som mulig behandlingsvei). Du er selv inne på de vanligste årsakene: røking og tørr luft (aircondisjon). Det at du ikke har hatt disse symptomene tidligere behøver ikke bevise at de ikke har en rolle nå. Det kan godt være en kombinasjon: virus som utløsende og røyking som vedølikeholdsfaktor. Jeg ville forsøke med skylling/gurgling, f. eks. med saltvann, og hvis ikke det går over bør du oppsøke en øre-nese-hals spesialist som kan bl.a. undersøke direkte stemmebåndene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...