pussycats Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hei Miklos!Jeg jobber paa oljeplattform i utlandet. Sist jeg var paa jobb fikk jeg en lettere forkjolelse de 2 siste ukene jeg var paa jobb samtidig ogsaa med en hes stemme. Jeg jobber i air/con men dette har ikke paavirket meg foer. Jeg regnet med at naar jeg kom hjem ville dette gaa over av seg selv, men den gang ei. Etter 4 uker hjemme reiste jeg paa jobb igjen hvor jeg er naa. Min stemme er fortsatt hes den.. Vi har en doktor ombord og han har tittet i halsen min og kan ikke se noen betennelse eller lignende og jeg har ingen vond hals heller. Kan jeg ha faatt noen virus paa stemmebaandene? Maa opplyse at jeg royker. Paa forhaand takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166864-hes-stemme-i-snart-2-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Hei, Infeksjon, f. eks. med virus, kan selvfølgelig være utløsende årsak til hes stemme, men vanligvis går det over av seg selv og jeg har vanskelig å tro at det alene er årsak til kronisk hes stemme. I så fall ville jeg forvente at det finnes også andre symptomer. Bakterier vil jeg anta ikke er aktuelle (dermed ser jeg bort fra antibiotika som mulig behandlingsvei). Du er selv inne på de vanligste årsakene: røking og tørr luft (aircondisjon). Det at du ikke har hatt disse symptomene tidligere behøver ikke bevise at de ikke har en rolle nå. Det kan godt være en kombinasjon: virus som utløsende og røyking som vedølikeholdsfaktor. Jeg ville forsøke med skylling/gurgling, f. eks. med saltvann, og hvis ikke det går over bør du oppsøke en øre-nese-hals spesialist som kan bl.a. undersøke direkte stemmebåndene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166864-hes-stemme-i-snart-2-mnd/#findComment-1089223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.