Gjest moyra Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Mange sier/skriver f eks, "jeg møtte hun", i stedet for "jeg møtte henne". Hører dere ikke hvor feil det blir, eller?? 0 Siter
citoyen Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Det finnes mange dialekter der "henne" ikke eksisterer. Dermed er det ikke så lett for alle å "høre" at det blir feil. 0 Siter
cecily Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Og noen sier: Henne gjorde det. Det blir i hvertfall feil det. 0 Siter
yma Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Det er visst fordi språket er i stadig "utvikling." 0 Siter
oslogutt Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Og husker du på å bruke "ham" i stedet for "han" i samme setting? Tror det er på vei ut.... 0 Siter
Babette Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Jo, men bergensere sier det, gjør de ikke? Mange skrivefeil kommer av at folk skriver slik de snakker. Men jeg er skuffet over at såpass mange av fagfolkene her på DOL heller ikke kan skrive. "Værre" er f. eks. å se stadig. 0 Siter
Gjest moyra Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Og husker du på å bruke "ham" i stedet for "han" i samme setting? Tror det er på vei ut.... Litt artig å oversette til engelsk....da får "hun-folket" en tankevekker... "I met she"... *LOL* 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Og husker du på å bruke "ham" i stedet for "han" i samme setting? Tror det er på vei ut.... Han/ham er velgfritt, hun/henne er det ikke. 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Jo, men bergensere sier det, gjør de ikke? Mange skrivefeil kommer av at folk skriver slik de snakker. Men jeg er skuffet over at såpass mange av fagfolkene her på DOL heller ikke kan skrive. "Værre" er f. eks. å se stadig. Nei, Babette, vi gjør ikke det! :-) mvh 0 Siter
oslogutt Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Han/ham er velgfritt, hun/henne er det ikke. Joda det stemmer, men det viser hvilken vei det går. Når blir hun/henne valgfritt? 0 Siter
Babette Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Nei, Babette, vi gjør ikke det! :-) mvh Joho så! Jeg gir meg aldri. 0 Siter
Gjest Vinteren Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 "Intrisert" ser man også... Huff. 0 Siter
Gjest Vinteren Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Det finnes mange dialekter der "henne" ikke eksisterer. Dermed er det ikke så lett for alle å "høre" at det blir feil. Hvis "henne" ikke eksistere, så bruker de det vel heller ikke, og kan følgelig ikke høre om det blir feil?? Logisk brist i det du sa der... 0 Siter
Gjest GA Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Mange kan ikke forskjell på "de" og "dem " heller. F.eks : "Jeg kjøpte de i byen" I mine ører heter det "Jeg kjøpte DEM i byen" Samme med "han" og "ham" Det er vel former som er på vei ut? 0 Siter
flisa Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Litt artig å oversette til engelsk....da får "hun-folket" en tankevekker... "I met she"... *LOL* They am'nt at home 0 Siter
flisa Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Hvis "henne" ikke eksistere, så bruker de det vel heller ikke, og kan følgelig ikke høre om det blir feil?? Logisk brist i det du sa der... Det er det vel ikke - de sier da - HUN som den naturligste ting der det korrekt sett skal hete HENNE. Hva skal vi kalle hun? - skriver de - men de SKAL ha lært skriftspråket hvor det heter Henne. 0 Siter
Mistera Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Det er det vel ikke - de sier da - HUN som den naturligste ting der det korrekt sett skal hete HENNE. Hva skal vi kalle hun? - skriver de - men de SKAL ha lært skriftspråket hvor det heter Henne. JA men når man kaller det HO da? Sånn som jeg gjør i språket mitt? Skal jeg liksom si HONNE da? Vi sier NE vi der dere sier HENNE! 0 Siter
flisa Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 JA men når man kaller det HO da? Sånn som jeg gjør i språket mitt? Skal jeg liksom si HONNE da? Vi sier NE vi der dere sier HENNE! det er lov å si hva man vil, -men ikke skrive det. HO er det samme som HUN, eller HU. Henne blir vel - i alle fall på trøndersk til: 'a Ka ska vi kaill'a? 0 Siter
Mistera Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 det er lov å si hva man vil, -men ikke skrive det. HO er det samme som HUN, eller HU. Henne blir vel - i alle fall på trøndersk til: 'a Ka ska vi kaill'a? Ok, Men uansett så skriver jeg HENNE jeg der jeg skal tror jeg:) 0 Siter
flisa Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Ok, Men uansett så skriver jeg HENNE jeg der jeg skal tror jeg:) Det gjør du sikkert! *overlegen* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.