Gjest Vinteren Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Det er det vel ikke - de sier da - HUN som den naturligste ting der det korrekt sett skal hete HENNE. Hva skal vi kalle hun? - skriver de - men de SKAL ha lært skriftspråket hvor det heter Henne. Hva skal vi kalle hun? Det er jo heeeelt grammatisk feil! 0 Siter
Lula Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Jo, men bergensere sier det, gjør de ikke? Mange skrivefeil kommer av at folk skriver slik de snakker. Men jeg er skuffet over at såpass mange av fagfolkene her på DOL heller ikke kan skrive. "Værre" er f. eks. å se stadig. Mange bergensere sier det, men når man skriver så bør man jo huske på korrekt språkbruk. 0 Siter
citoyen Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Hvis "henne" ikke eksistere, så bruker de det vel heller ikke, og kan følgelig ikke høre om det blir feil?? Logisk brist i det du sa der... Hvor er den logiske bristen? Hvis "henne" ikke er i bruk i en gitt dialekt (altså talespråket), så er det ikke så lett å "høre" om det blir feil når de skriver "hun" i stedet for "henne" i skriftspråket. 0 Siter
Babette Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det er også en del som sier meg i stedet for jeg.("Meg og skjærsten var på shcino i går") Jeg tolker både dette og diverse andre eksempler som ledd i en økende tendens til å snakke og skrive babyspråk. Jfr. den manglende kj-lyden. Jeg har også lagt merke til at det er noen som behersker kj-lyden, men som likevel sier skjærste. En annen ting som i mine øyne ser litt pussig ut er bruk av kun...., aldri punktum og komma. Det ser man av og til her på DOL. F. eks. slik: Å jeg elsker han masse da.... men nå vet jeg ikke riktig......skulle egentlig ha møtt ham i går da..... men hallo.... 0 Siter
Gjest Femur Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Nei, jeg hører ikke hvor feil det er Som mange andre sier her så har jeg ikke henne eller tilsvarende ord i dialketen min, så det faller meg ikke naturlig inn hvor jeg skal putte henne. Ble også oppvokst med nynorsk som tvang, og byttet til bokmål på videregående. Det fatale utfallet er et dårlig skriftspråk. Ikke skriver jeg godt nynorsk pga lite inflytelse fra medier, og ikke skriver jeg godt bokmål siden jeg ble oppvokst med et annet mål. Burde vært valgfritt om en vil ha nynorsk som hovedmål eller ikke på grunnskolen. (nå sporet jeg litt av.. men men) 0 Siter
Gjest koedden Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 det er lov å si hva man vil, -men ikke skrive det. HO er det samme som HUN, eller HU. Henne blir vel - i alle fall på trøndersk til: 'a Ka ska vi kaill'a? Riktig. I de fleste "Ho-dialekter" bruker man "'a" der det skal være henne. 0 Siter
flisa Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Riktig. I de fleste "Ho-dialekter" bruker man "'a" der det skal være henne. likte nicket ditt! hehe 0 Siter
Gjest Femur Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Riktig. I de fleste "Ho-dialekter" bruker man "'a" der det skal være henne. Jeg sier ho og ne i dialekten, men ikke a. Så den teorien holdt ikke. Vi har absolutt ikke noe ord som erstatter henne. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.