Gå til innhold

Halsinfeksjon og leddsmerter

Anbefalte innlegg

Hadde en langvarig halsinfeksjon m/skikkelig lei hoste, kombinert med tidvis feber og slapphet for 2 år siden. Legen fant ikke ut annet enn at det var en virusinfeksjon. Var mer eller mindre dårlig i nesten 3 måneder. nå har jeg fått leddsmerter i alle fingre, lett tørrhet i øynene. Reumatologen har en mistanke om at dette kan være en reaksjon på denne halsinfeksjonen. Er dette virkelig en mulighet? Hva kan jeg vente av videre utvikling i såfall? Kan dette gå over? jeg må si jeg er urolig, for dette blir sakte bare verre og verre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16703-halsinfeksjon-og-leddsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Det hender at enkelte virusinfeksjoner har meget langvarig ettervirkninger. Det er faktisk noe som heter "postviral fatigue syndrom" som betyr noe sånt som utmattelsessykdom etter virusinfeksjon. Det er ganske uklart om det er et bestemt virus som ligger bak, mye som tyder på at det kan forekomme etter flere ulike virusinfeksjoner. Eksempel er "kyssesyke"-virus (Epstein-Barr-virus), andre er forskjellige enterovirus (disse er mer eller mindre fjerne slektninger av poliovirus og som forårsaker noe forskjellige sykdommer, både i sentralnervesystemet, ledd og muskulatur i forskjellige organer). Sammenhengen er vanskelig å bevise og den henger noe løst i luften. Det er også beskrevet endel ledd og muskelplager i forbindelse med slike "syndromer". Det er vanskelig å si noe om sannsynlig forløp, ofte er de ganske langvarige og vanskelig å gjøre noe med det.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...