Gå til innhold

Mel og Rug allergi-HASTER

Anbefalte innlegg

Gjest smørrebrød

hei, jeg prøvde en blodtest for allergi fordi det har vært lenge at jeg har hatt oppblåshet, kløe, diarrea, forstoppelse, hodepine, trøtthet, svimmelhet, rare avføring, kløe og sår og tørre munnen, vondt i halsen og mange andre symptomer.

Det ble positiv på hvete og rug. Jeg hadde allerede kuttet alle slags mel/rug matvarer, men jeg har fremdeles mye reaksjon avhengig av det jeg spiser, særlig melkprodukter, havre, kunstigstøff. Det hender at jeg får dårlig ånd, sår halsen, tørr lepper, oppblåst magen, og nå idag spittet jeg blod!

Legen mente at jeg må ta flere tester til og en gastrokospi, fordi kanskje jeg har køliaki.

Er det mulig???

Hvorfor ble det bevist hvete og rug allergi, men ikke melk? Er det intolerans til laktose, eller protein?

Jeg er veldig bekymret, og ville hjerne får noe mer opplysning om saken.

Har lest på nettet at mange med køliaki, taler ikke melkprodukter før de bli gluten fritt på lenger.

Har jeg køliaki???!!! I så fall hvorfor nå i voksen alder (23)?

desperat, håper på svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16704-mel-og-rug-allergi-haster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære smørrebrød

Jeg må vite hva slags allergitest du tok før jeg kan gi deg et fornuftig svar - var det en test for IgE eller var det en glutenintoleransetest?

Cøliaki kan godt dukke opp først i voksen alder - dvs den er uten symptomer inntil symptomene kommer og de kan komme relativt sent. Det er viktig å bli grundig undersøkt for enten å bekrefte eller avkrefte diagnosen cøliaki. Til en slik undersøkelse hører gastroskopi og tarmbiopsi.

Det er også riktig at man kan få en laktoseintoleranse i forbindelse med ubehandlet cøliaki og det vil ikke slå ut på vanlige blodtester. Som oftest går laktoseintoleransen over eller blir mye bedre når cøliakien er riktig behandlet.

Hvis du skal ta gastroskopi og tarmbiopsi for å undersøke på cøliaki er det viktig å ikke ha kuttet ut alle glutenholdige matvarer på forhånd .- da kan ikke diagnosen stilles!

Lykke til.

Gjest smørrebrød

Kjære smørrebrød

Jeg må vite hva slags allergitest du tok før jeg kan gi deg et fornuftig svar - var det en test for IgE eller var det en glutenintoleransetest?

Cøliaki kan godt dukke opp først i voksen alder - dvs den er uten symptomer inntil symptomene kommer og de kan komme relativt sent. Det er viktig å bli grundig undersøkt for enten å bekrefte eller avkrefte diagnosen cøliaki. Til en slik undersøkelse hører gastroskopi og tarmbiopsi.

Det er også riktig at man kan få en laktoseintoleranse i forbindelse med ubehandlet cøliaki og det vil ikke slå ut på vanlige blodtester. Som oftest går laktoseintoleransen over eller blir mye bedre når cøliakien er riktig behandlet.

Hvis du skal ta gastroskopi og tarmbiopsi for å undersøke på cøliaki er det viktig å ikke ha kuttet ut alle glutenholdige matvarer på forhånd .- da kan ikke diagnosen stilles!

Lykke til.

Nei det var ikke IgE, jeg skal ta den test snart.

Tusen takk for svaret!

hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...