Gå til innhold

Senskader etter steptokokk B infeksjon

Anbefalte innlegg

Min datter på en måned ble smittet av streptokokk B under fødselen. Dette merket de antageligvis (?) pga. en CRP verdi som steg til over 200. Heldigvis så fikk hun antibiotika pga. forurenset fostervann i lungene (?) allerede få timer etter fødsel, og denne antibiotikaen virket også på bakteriene. Hun fikk antibiotika i 16 dager.

Jeg syns vi fikk veldig liten informasjon av sykehuset. Det gikk nesten en uke før vi oppfattet at hun led av to forskjellige ting. De sa også at hun ville bli helt som andre barn uten varige men.

Nå har jeg lest litt om dette på internett og funnet ut at dette kun hender med 2-3 av 1000 fødsler. Også at det er risiko for senskader dvs. psykisk utviklingshemming og Tourettes syndrom. Hvorfor sa ingen noe om dette? De løy rett og slett! Kanskje for at vi ikke skulle bekymre oss? Får ikke akkurat tillit til dem av dette! Jeg vil vite hvor stor risiko det er for at hun skal få senskader, hvordan jeg kan merke det, og også om hvilken slags infeksjon hun hadde (stod at hun kunne få blodforgiftning, lungebetennelse, hjernehinnebetennelse osv). Kan jeg kreve å få svar på dette? Kan jeg evt. spørre på 6 ukers kontrollen? Eller bør jeg ringe sykehuset? Hvor kan jeg få mer informasjon om dette hen? Veldig takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16714-senskader-etter-steptokokk-b-infeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En infeksjon pga Gruppe B streptokokker påføres oftest barnet før eller under fødselen fordi endel kvinner er bærere av denne bakterien. (Risikoen øker ved langvarig vannavgang før fødsel.)

At hun fikk "forurenset fostervann" i lungene betyr nok at hun "pustet inn" fostervann da hun var på vei ut, og at fostervannet ikke var klart. Det kan komme av at du evt. hadde en infeksjon eller at babyen hadde bæsjet i vannet. Å få slikt i lungene er ikke bra - og derfor ble det startet med antibiotika.

Blodforgiftning er det samme som sepsis, og det er nettopp det man kaller en infeksjon hvor barnet har oppvekst av en viss type bakterier i blodkultur (en blodprøve som dyrkes i noen dager).

Om hun vil få senskader av den tøffe starten sin avhenger nok av hvor syk hun var i starten. (Om hun ble respiratorbehandlet, hadde kramper etc.) -Jeg tror nok du kan stole på legene når de sier at hun er helt fin! Siden du har mange spørsmål og er engstelig for hvordan dette egentlig er, syns jeg du skal ta kontakt med sykehuset - eller dere skal kanskje til oppfølging der om en stund? Du kan fritt be om å få kopi av journalen til datteren din.

Husk at på internett (og i "legebøker") står ALT som er av skumle ting som _kan_ skje. Det er slett ikke sikkert at noe av det gjelder for datteren din:)

Hilsen,

En infeksjon pga Gruppe B streptokokker påføres oftest barnet før eller under fødselen fordi endel kvinner er bærere av denne bakterien. (Risikoen øker ved langvarig vannavgang før fødsel.)

At hun fikk "forurenset fostervann" i lungene betyr nok at hun "pustet inn" fostervann da hun var på vei ut, og at fostervannet ikke var klart. Det kan komme av at du evt. hadde en infeksjon eller at babyen hadde bæsjet i vannet. Å få slikt i lungene er ikke bra - og derfor ble det startet med antibiotika.

Blodforgiftning er det samme som sepsis, og det er nettopp det man kaller en infeksjon hvor barnet har oppvekst av en viss type bakterier i blodkultur (en blodprøve som dyrkes i noen dager).

Om hun vil få senskader av den tøffe starten sin avhenger nok av hvor syk hun var i starten. (Om hun ble respiratorbehandlet, hadde kramper etc.) -Jeg tror nok du kan stole på legene når de sier at hun er helt fin! Siden du har mange spørsmål og er engstelig for hvordan dette egentlig er, syns jeg du skal ta kontakt med sykehuset - eller dere skal kanskje til oppfølging der om en stund? Du kan fritt be om å få kopi av journalen til datteren din.

Husk at på internett (og i "legebøker") står ALT som er av skumle ting som _kan_ skje. Det er slett ikke sikkert at noe av det gjelder for datteren din:)

Hilsen,

Tusen takk for et veldig bra svar! Ble litt klokere av dette, hun hadde som du sier avføring i fostervannet kanskje fordi hun ble stresset da pressriene tok så lang tid. (Hodet lå litt skjevt innstillt). Pulsen var over 200, og da tok de henne med sugekopp. Det ordet "sepsis" kjente jeg igjen, betyr vel at hun hadde en blodforgiftning da? Jeg vet jo ikke HVOR syk hun var, hun fikk oksygen et par døgn, men ikke respirator eller noe. CRP verdien var jo veldig høy, og hun var slapp og irritabel, men hadde ikke feber eller noe.

Nå skal vi snart til 6 ukers kontroll, og jeg skal be legen om litt mer informasjon da, eventuelt be om kopi av journal og svar fra sykehuset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...