Gjest motisaz Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 fikk mensen da jeg var 12. Vet ikke hvor stor jeg var da..men i allefall..når jeg var ferdig utvokst var jeg 168cm (er) og ca 58-60kg. Så ca et halvt år før jeg ylte 16 gikk jeg ned i vekt, ikke noen bevisst slanking..mn jeg begynte å trene , og spiste vel litt sunnere kanskje..det jeg vil fram til er at da jeg kom ned i 53/54 forsvant mensen..syns det er rart..ettersom mange med samme høyde og vekt har mensen..53 kg og 168cm er jo akkurat passe det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16718-ingen-mensen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Motisaz, Det har en forklaring til det. Du har tapt mensa fordi du gikk ned i vekt for fort og kroppen har ikke nok fett eller daglig kalori inntak for å produsere de seksuelle hormoner som lager mensen. Andre jenter med samme høyde og vekta som du har idag, fortsetter å ha mensa fordi de har ikke gått ned i vekt, kroppen fungerer som det skal. Jeg tapte beinmasse per grunn av langvarig tap av menstruasjon, så måtte ta fosamax (det er en medisin som bare eldre damer bruker) for å beskytte mot benskjorhet. Beinbrudd og barløshet er resultat av tapt av mensa etter lang tid dette var en svar fra ernæringsfysiologen, forum for mat og ernæring: "Hei Det er vanlig at menstruasjonen forsvinner ved et langvarig lavt kaloriinntak. Et lavt kaloriinntak medfører tap av fettvev, og kroppen må ha en viss mengde fettvev for å ha normal hormonstatus som igjen påvirker menstruasjonen. Menstruasjonen vil komme tilbake igjen hvis du øker kaloriinntaket ditt. Hvis det lave kaloriinntaket ditt har ført til at du er undervektig, må du sannsynligvis øke vekten noe for at menstruasjonen skal komme tilbake. Vanligvis tar det et par måneder før det har rettet seg. Menstruasjonsforstyrrelser kan få alvorlige konsekvenser for benhelsen din, og du må kontakte lege hvis den ikke er kommet tilbake om seks måneder." ************************************* Herregud, Motisaz, hvis foreldrene eller legen din finner det ut, du er i stor trobbel, de kommer til å mase så mye om innleggelse eller spiseliste, det kommer til å bli en vanskelig situasjon : håper at det går bra med deg. masse klem - Luiza 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16718-ingen-mensen/#findComment-76799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Motisaz, Det har en forklaring til det. Du har tapt mensa fordi du gikk ned i vekt for fort og kroppen har ikke nok fett eller daglig kalori inntak for å produsere de seksuelle hormoner som lager mensen. Andre jenter med samme høyde og vekta som du har idag, fortsetter å ha mensa fordi de har ikke gått ned i vekt, kroppen fungerer som det skal. Jeg tapte beinmasse per grunn av langvarig tap av menstruasjon, så måtte ta fosamax (det er en medisin som bare eldre damer bruker) for å beskytte mot benskjorhet. Beinbrudd og barløshet er resultat av tapt av mensa etter lang tid dette var en svar fra ernæringsfysiologen, forum for mat og ernæring: "Hei Det er vanlig at menstruasjonen forsvinner ved et langvarig lavt kaloriinntak. Et lavt kaloriinntak medfører tap av fettvev, og kroppen må ha en viss mengde fettvev for å ha normal hormonstatus som igjen påvirker menstruasjonen. Menstruasjonen vil komme tilbake igjen hvis du øker kaloriinntaket ditt. Hvis det lave kaloriinntaket ditt har ført til at du er undervektig, må du sannsynligvis øke vekten noe for at menstruasjonen skal komme tilbake. Vanligvis tar det et par måneder før det har rettet seg. Menstruasjonsforstyrrelser kan få alvorlige konsekvenser for benhelsen din, og du må kontakte lege hvis den ikke er kommet tilbake om seks måneder." ************************************* Herregud, Motisaz, hvis foreldrene eller legen din finner det ut, du er i stor trobbel, de kommer til å mase så mye om innleggelse eller spiseliste, det kommer til å bli en vanskelig situasjon : håper at det går bra med deg. masse klem - Luiza takk for svar. Så det betyr vel at den muligens vil komme tilbake når jeg øker kaloriintaket..slik jeg har gjort nå...eller kanskje ikke... Det rare er nemlig at jeg var hos legen en gang og fortalte om at jeg ikke hadde hatt mensen på så og så lang tid..og hun sa det ikke var så farlig hun... foreldrene mine og legen vet det. Men jeg kan jo ikke bli innlagt for det..for jo ikke mensen igjen fortere om jeg blir lagt inn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16718-ingen-mensen/#findComment-77006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 takk for svar. Så det betyr vel at den muligens vil komme tilbake når jeg øker kaloriintaket..slik jeg har gjort nå...eller kanskje ikke... Det rare er nemlig at jeg var hos legen en gang og fortalte om at jeg ikke hadde hatt mensen på så og så lang tid..og hun sa det ikke var så farlig hun... foreldrene mine og legen vet det. Men jeg kan jo ikke bli innlagt for det..for jo ikke mensen igjen fortere om jeg blir lagt inn. Bare hyggelig Mensa kommer sikkert etterhvert, men det kan ta tid, 6 måneder til ett år, det er avhengig av kroppsfett feks, ikke bare kalorier Syns at det var veldig dumt av legene som mente at det var ikke farlig, det ER farlig, det er ikke bra, du burde ta kalk tillskud hvis du ikke spiser melkprodukter, tahini har mye kalk også. Det finnes mange uerfarne og dårlige leger når det gjelder sf. Har opplevde mye dritt med det, du aner ikke! Heldigvis har jeg hatt en fast lege i 2 år nå, og hun er veldig flink. Vet at du syns at du ikke har en sf, men du burde passe på, det tar mye tid før man innser at man har en sf. Vi tror at vi er friske og nekter hele tiden at vi har sf, det er en veldig kjent tegn på sykdomen. På mitt verst av anoreksien, trodde jeg at jeg var helt frisk, tross bmi12, og trening hele tiden!!! Selvsagt kan du ikke bli lagt inn på sykehus for tapt av mensa, og de fleste leger venter på at vi kommer ned 40kg grensa for endelig begynne å ta vi på alvor, men da er det for sent! Foreldrene dine har blitt på en måte veldig lykegyldige, syns jeg. Tror sikkert at de tenker bare på at så lenge du spiser eller går opp i vekt, alt er bra, men det er ikke slik dette fungerer. Det er mye mer, og du må passe på deg selv, før det er for sent!!! klems 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16718-ingen-mensen/#findComment-77096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 "jeg driter vel i hv du tror vel! har fått den målt, til og med to ganger for 7% r jo fyktelig lite for en kvinne. Hvis ikke må det være noe fullstendig galt med måleren. Dessuten sa jeg ikke at jeg var skikkelig muskelbunt..har muskler i magen ja, men ellers er det fordi jeg er fryktelig tynn at fettposenten er lav (168cm 45kg)" Dette skrev du på idrett og trening. Vet ikke hva av det du skriver som faktisk er riktig, men hvis vekten din ER 45 kilo så er det ikke rart at du har mistet mensen. For øvrig er en fettprosent på under 10 direkte skadelig for jenter. Jeg skriver ikke dette for å skremme deg, men bare for å opplyse om fakta. Vær forsiktig... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16718-ingen-mensen/#findComment-77115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 "jeg driter vel i hv du tror vel! har fått den målt, til og med to ganger for 7% r jo fyktelig lite for en kvinne. Hvis ikke må det være noe fullstendig galt med måleren. Dessuten sa jeg ikke at jeg var skikkelig muskelbunt..har muskler i magen ja, men ellers er det fordi jeg er fryktelig tynn at fettposenten er lav (168cm 45kg)" Dette skrev du på idrett og trening. Vet ikke hva av det du skriver som faktisk er riktig, men hvis vekten din ER 45 kilo så er det ikke rart at du har mistet mensen. For øvrig er en fettprosent på under 10 direkte skadelig for jenter. Jeg skriver ikke dette for å skremme deg, men bare for å opplyse om fakta. Vær forsiktig... Mvh Motisaz, Vil ikke maser så mye, men hvor lenge har du ikke hatt mensa? Håper at du tenke litt over de ting jeg snakket om, dette som skjer er veldig alvorlig. BLir veldig redd for deg. Ikke tror at jeg vet ikke hvor farlig er dette som jeg driver med, av å ikke ha mensa i mange år, jeg VET, det jeg driver med, og vet at jeg kommer til å betale i fremtiden. Vet at kommer til å få benskjørhet, beinbrudd, barnløshet. Det er jeg sikker på... Er du sikker på at du vil ha det slik også??? Ta være på deg, beklager for så mye masing, men enda om dette plager deg, husk at det finnes en person som bryr seg om deg, ok? Enda om jeg kjenner deg bare på nettet. Kroppen betaler til slutt det som hjernen vårt utsetter den for... Sorry om du er sint på meg... klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16718-ingen-mensen/#findComment-77127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Kjære motisaz. Du ligger innenfor grensen for normalvekt,men ned mot undervekt.Vanligste årsaker til bortfall av mens.bortsett fra graviditet er hard trening,overdreven slanking og/el.stress. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16718-ingen-mensen/#findComment-77196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 "jeg driter vel i hv du tror vel! har fått den målt, til og med to ganger for 7% r jo fyktelig lite for en kvinne. Hvis ikke må det være noe fullstendig galt med måleren. Dessuten sa jeg ikke at jeg var skikkelig muskelbunt..har muskler i magen ja, men ellers er det fordi jeg er fryktelig tynn at fettposenten er lav (168cm 45kg)" Dette skrev du på idrett og trening. Vet ikke hva av det du skriver som faktisk er riktig, men hvis vekten din ER 45 kilo så er det ikke rart at du har mistet mensen. For øvrig er en fettprosent på under 10 direkte skadelig for jenter. Jeg skriver ikke dette for å skremme deg, men bare for å opplyse om fakta. Vær forsiktig... Mvh ja...jeg kan forstå at meznsen forsvinner når jeg veier 45..som nå..men da den forsvant veide jeg 53og da kan jeg ikke forstå hvorfor den forsvant... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16718-ingen-mensen/#findComment-77204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.