Gå til innhold

Hva vil det egetlig si å manipulere noen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest manipulativ jente

Manipulere betyr å påvirke andre ved å bruke knep; føre bak lyset.

hvis jeg har lyst til at en veninne skal komme og besøke meg og hun ikke har lyst, og jeg spiller på at hun ikke har vært så veldig sosial i det siste. Og hun blir med fordi hun har dårlig samvittighet. Har jeg manipulert henne da?

skorpionfisken

hvis jeg har lyst til at en veninne skal komme og besøke meg og hun ikke har lyst, og jeg spiller på at hun ikke har vært så veldig sosial i det siste. Og hun blir med fordi hun har dårlig samvittighet. Har jeg manipulert henne da?

Ja det har du. Å spille på andres dårlige samvittighet er manipulerende.

Annonse

Ja.

Gjest lettmanipulert

Ja, da manipulerer du. Har en sånn venninne, og hun kan jaggu gjøre mennesker ulykkelige. Det er slitsomt med manipulerende mennesker. Lytt til psykiateren din og la ham/henne hjelpe deg å endre din "overtalelsesmetoder."

Lykke til med alt.

Gjest vintervott

Sakset fra Riksmålsordboka:

"(påvirke andre ved å) bruke knep; føre bak lyset, manøvrere; tilpasse til et bestemt formål m- opinionen / bli manipulert av reklamen / la seg m- av ekspertene / m- med statistikk"

Det høres ut som en slektning av meg ;o)

Akkurat slik oppfører hun seg!

Du er ikke tilfeldigvis....? :)

Ja - det har du gjort.

Du har manipulert henne til å gjøre noe hun ikke vil ved å spille på hennes følelser, for å få din vilje igjennom.

Vil det da si at de fleste sjefer har denne egenskapen? For ikke å snakke om telefonselgere?

Mange har denne egenskapen, men ikke alle velger å bruke den.

Det er ens egen samvittighet som avgjør om man skal bruke den eller ikke.

Tenker man først og fremst på seg selv, så er det lett å bruke den. Viser man omtanke og hensyn overfor andre, så lar man være.

Vil det da si at de fleste sjefer har denne egenskapen? For ikke å snakke om telefonselgere?

Telefonselgere bruker ofte dette bevisst ja, men det er mye verre å bli utsatt for dette av venner og familie, lettere å distansere seg fra en ukjent per telefon enn noen som betyr noe for deg.

Jeg har ikke opplevd manipulerende sjefer i særlig grad, selv om det sikkert finnes mange sjefer som bruker dette langt ut over det akseptale, er i tilfelle en dårlig sjef.

En god sjef gir deg LYST til å gjøre oppgavene dine, eller strekke deg litt ekstra. Kanskje må de spille ørlite på dårlig sanvittighet ovenfor ansatte som ikke selv utfører nødvendige, men kjedelige eller ubehagelige oppgaver - men det er tross alt jobben deres å få sine underordnede til å utføre det som må gjøres, men det går jo likevel grenser for hvor mye press det er sunt å bruke ovenfor motvillige ansatte.

Annonse

skorpionfisken

Mine sjefer manipulerer ikke. Men det er klart at det er deres jobb å se til at vi gjør jobben vår. Det blir ikke appelert til noen dårlig samvittighet her nei. Bare kald observasjon av arbeidsinnsatsen. Arbeidsinnsatsen blir stilt og rolig premiert ved lønnsoppgjørene. Manglende arbeidsinnsats fører til ditto ignorering av lønnsøkninger....

Telefonselgere er lært opp til å manipulere. Men det har ikke så stor virkning som om en nær bekjent eller familie gjør det.

Kjenner en som ringer daglig og klager over at man aldri tar kontakt. H*n er en veldig manipulerende djevel. Akkurat som om man får tid til å ta kontakt når maskoppen alltid er på telefonen og klager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...