Gå til innhold

Er han psykopat med personlighetsforstyrrelse?


Gnomen

Anbefalte innlegg

Jeg har en samboer som for en tid siden fikk diagnosen Bipolar. Den skal vi kunne leve med, men i kjølevanne av dette har det kommet fram at alt det han påsto seg slite med ikke er sant. Minner fra utenlandstjenste for eksempel, han har ikke fullført førstegangs tjenesten... Det fant jeg ut når jeg pratet med Forsvaret. Han har masse sånne alvorlige minner som er tilsynelatene virklighet for ham. Han var en kort periode på lukket avd, jeg var på besøk og syntes det virket greit. Når han kommer ut, forteller han om et lite barn som også er på lukker avd med de voksne.. For han tilsynelatende virklighet ,men for meg helt usannsynelig at et barn på 5-6 år skal våre på lukked psykiatrisk avd med voksne. Jeg vet ikke hva dette er for noe, men søker svar, kansje du kan hjelpe meg videre?? Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke han er noen av delene....Men det virker som han av og til befinner seg i en litt annen virkelighet.Kanskje han har vært psykotisk ?Vet ikke om bipolare kan være virkelighetsfjerne i tillegg til de andre symptomene bipolare har.

Håper at NHD eller noen andre kan gi deg et fornuftig svar.

Mvh ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du virkelig grunnlag i å kalle et menneske for psykopat pga dette?

En kan sammenligne psykopater med de som har diagnosene dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse.

Jeg tror ikke kjæresten din , ut i fra det du forteller om han, kan være psykopat.Personer med diagnosen psykopat, påfører andre mennesker skade - psykisk eller fysisk eller begge deler - med viten og vilje.De lyger, bedrar og truer med hensikt om å skade folk rundt seg.De eier ikke empati eller omtanke for andre mennesker med mindre de selv kan dra nytte av det, f.eks for å oppnå et eller annet.De er ofte voldelige, enten fysisk eller ved å true med ord.de legger skylden for ting som går galt på alle andre enn seg selv.De er manipulerende og beregnende.

Alt i alt er det mye man kan si om de som virkelig er psykopater.Men jeg tror ikke at kjæresten din er det.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det høres ut som om han har vært manisk.

Har slike utsagn kun kommet i forbindelse med manien, kan det forklares av den bipolare sykdommen.

Kommer han med slike historier også når han er i friske faser, er det nok en alvorlig personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du virkelig grunnlag i å kalle et menneske for psykopat pga dette?

Jeg har ikke noe grunnlag og kalle ham for noe. Jeg vet bare det at i de årene vi har bodd sammen så er alle hans såkalte traumer hvert fantasi. At jeg undres over om han er Psyokpat er pga at han ved flere anledninger har tydd til uvanlige metoder for og understreke hvor rett han har, for eksempel trussler om drap eller at livet til personen skal ødelgges. Dette har kommet opp ved tilfeller som at det har vært missforståelse i jobbsammenheng. Han har et stort behov for og "eie" meg,sjalu etc Jeg ønsker ikke å detaljer mer enn dette, men det er alltid mer enn det som kommer frem her. Dette er tydligvis bare toppen av isberge for meg og han.Derfor spurte jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest balamba

Jeg har ikke noe grunnlag og kalle ham for noe. Jeg vet bare det at i de årene vi har bodd sammen så er alle hans såkalte traumer hvert fantasi. At jeg undres over om han er Psyokpat er pga at han ved flere anledninger har tydd til uvanlige metoder for og understreke hvor rett han har, for eksempel trussler om drap eller at livet til personen skal ødelgges. Dette har kommet opp ved tilfeller som at det har vært missforståelse i jobbsammenheng. Han har et stort behov for og "eie" meg,sjalu etc Jeg ønsker ikke å detaljer mer enn dette, men det er alltid mer enn det som kommer frem her. Dette er tydligvis bare toppen av isberge for meg og han.Derfor spurte jeg..

Skjønner mer nå hvorfor du hadde denne overskriften.

Men dette kunne ikke vi som leste innlegget vite og overskriften virket litt upassende iforhold til innholdet i innlegget.

Man kan bare svare på det man får info om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...