3047 Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 jeg er kvinne på 52 som har vært uten mens i ca 2 år. Har tidl. brukt kliogest, men ø. heller bruke plaster. Fikk resept på Estalis Sekvens, men denne gir jo en menslignende blødning? Det ø. jeg slett ikke ha! Eller er det gunstig helsemessig i denne sammenhengen å ha mens? Det finnes plaster som ikke gir slike blødninger, hva er forskjellen ellers på disse?Det skrives så mye negativt om hormontilskudd nå for tiden, og jeg bruker mye tid på å lete fram opplysninger. Jeg sliter med overgangs-problemer, selvom det går i bølgedaler, som hetetokter, er nedstemt og søvnløs,har tørre slimhinner og liten sexlyst osv. Alt ble bedre med Kliogest, men nå ø.jeg prøve plaster framfor piller. Må jeg virkerlig begynne med bind og tamponger igjen? (huff!) 0 Siter
Gjest levelenge Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 hei! er noen år yngre enn deg, men kjenner situasjonen. Jeg kom tidlig i overgangsalder(41 år..gynekologen trodde ikke på det før blodprøvene var analysert) og har nå i flere år brukt trisekvens, kombinasjon av kunstige hormoner som ved vanlig syklus. Jeg har derfor vanlig og regelmessig( nesten på timen!) mens. Men ved siste kontroll diskuterte vi andre alternativer, fordi jeg nå likevel har hetetokter og dertil humørsvingninger (stakkars mann og ungdommer) kunne etterhvert gjerne sluppet mensen og det "styret" nå... det hadde vært ok. tenker også litt på negative følger (kreft?) i kjølevannet av å bruke østrogentilførsel over tid.. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Jeg har forstått det slik at kvinner som har hatt sin siste menstruasjon for over ett år siden ikke skal ha preprarater som gir blødning. Det fikk jeg forsåvidt bekreftet på disse sidene her: http://www.kvinnelegen.no/wip4/detail.epl?id=14493&cat=736 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.