Gå til innhold

Dialektisk Adferdsterapi - NHD


flammefugl

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor Dialektisk Adferdsterapi /DBT er så sjelden brukt i Norge?Det er jo kjent at DBT er en svært god behandlingform mot Emosjonell Ustabil Personlighetsforstyrrelse/Borderline.I bla Sverige,England og Canada er den mye brukt, og med gode resultater.

Min terapeut er en av de få behandlerne her i Norge som driver med DBT.

Er det sånn at det er mye skepsis innen psykiatrien mot denne behandlingsformen?Og i så fall hvorfor?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Hvis jeg skulle spekulere vil jeg tror at det kommer av at psykodynamisk terapi fortsatt står sterkt i Norge. F.eks. er det en sammenslutning av dagavdelinger ved ulike sykehus som jobber med personlighetsforstyrrelser, og de har primært et psykodynamisk utgangspunkt. DBT er forankret i en kognitiv-adferdsbasert terapitradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"en annen"s svar er helt korrekt.

Prateterapeutene er valigvis mest opptatt av hva de selv synes er interessant og ikke hva som er dokumentert effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle spekulere vil jeg tror at det kommer av at psykodynamisk terapi fortsatt står sterkt i Norge. F.eks. er det en sammenslutning av dagavdelinger ved ulike sykehus som jobber med personlighetsforstyrrelser, og de har primært et psykodynamisk utgangspunkt. DBT er forankret i en kognitiv-adferdsbasert terapitradisjon.

Kanskje kan DBT bli mer vanlig og anerkjent ettersom tiden går....Selv om jeg bare har gått til DBT i ca 8 mnd, har jeg merket stor nedring i løpet av den tiden.

Mvh :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...