livspuls Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Så flott at det finnes et hjerte-forum her! Har bare et-par spørsmål som jeg håper du kan hjelpe meg med.. 1. Har etter konsultasjon på Bergen hjertesenter fått vite at jeg har paroxystisk supraventrikulær tachycardi. Har hatt 4 anfall, der det siste var med puls på over 220.. MEN det var før jeg for 2 år siden begynte på betablokkere. En lege sa at mange har det bra med det.. Jeg har ikke merket noe etter at jeg begynte først på Inderal, og så Pranolol når Inderal gikk av markedet. Spørsmålet er: Hvor mange år kan jeg gå på pranolol? Og er det viktig med en jevn dose (har 20mg) eller kan man ta en ekstra f.eks hvis en føler pulsen er litt høy, skal stå foran en forsamling el.? Kan du bare si meg litt om preparatet? Jeg ønsker ikke noe inngrep nå, i og med at jeg har et godt liv med pranolol. 2. Har fjernet eggstokker pga. påvist genfeil. Er mellom 30 og 40 år. Vet du noe om eventuel fare for hjertesykdom, når jeg nå har valgt å ikke gå på østrogen (har ikke ovcergangsplager)? Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167391-svt-og-wpw-syndrom-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Svar til Livspuls. Paroxysmal supraventrikulaer tachycardi er saa godt somm alltid en relativt godartet rytmeforstyrrelse, og frekvensen ved anfall er vanligvis 160-220. Som regel slutter anfallene av seg selv, og like plutselig som de begynner. Hvis du bare har hatt 4 anfall ialt, er du en av de heldige, og indikasjonen for aa gjoere noe med det ut over medikamentell behandling er neppe til stede. Propranolol (Inderal, Pranolol, etc.) i en dose paa 20 mg er meget beskjeden, og det kan godt vaere at du ogsaa uten stoffet vil vaere ganske anfallsfri. Det er ikke betenkelig at du eventuelt dobler/tredobler dosen ved behov, men det er neppe noen grunn til det hvis du ikke har et reelt anfall av tachycardi. Hvis du imidlertid merker rask aksjon (foran forsamlinger, etc.) er det o.k. at du tar 1-2 tabl. ekstra. Du har ikke noen ekstra risiko for annen hjertesykdom ved ikke aa bruke oestogener. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167391-svt-og-wpw-syndrom-mm/#findComment-1108449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livspuls Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Svar til Livspuls. Paroxysmal supraventrikulaer tachycardi er saa godt somm alltid en relativt godartet rytmeforstyrrelse, og frekvensen ved anfall er vanligvis 160-220. Som regel slutter anfallene av seg selv, og like plutselig som de begynner. Hvis du bare har hatt 4 anfall ialt, er du en av de heldige, og indikasjonen for aa gjoere noe med det ut over medikamentell behandling er neppe til stede. Propranolol (Inderal, Pranolol, etc.) i en dose paa 20 mg er meget beskjeden, og det kan godt vaere at du ogsaa uten stoffet vil vaere ganske anfallsfri. Det er ikke betenkelig at du eventuelt dobler/tredobler dosen ved behov, men det er neppe noen grunn til det hvis du ikke har et reelt anfall av tachycardi. Hvis du imidlertid merker rask aksjon (foran forsamlinger, etc.) er det o.k. at du tar 1-2 tabl. ekstra. Du har ikke noen ekstra risiko for annen hjertesykdom ved ikke aa bruke oestogener. Obs. skrev 20 mg. men det rette er 40 mg av Inderal. Og da vil vel svaret ditt ang. om jeg kan ta en ekstra tabl. ved eksamener, foredrag el. bli et annet?.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167391-svt-og-wpw-syndrom-mm/#findComment-1209085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.