Gå til innhold

Forklaring av diagnosesystemet


Gjest jeg skjønner ingenting

Anbefalte innlegg

Gjest jeg skjønner ingenting

Jeg lurer på hva det betyr når det står i diagnosesystemet at

"F30 Manisk episode

Alle underkategoriene i denne kategorien skal bare brukes ved enkeltstående episoder. Hypomane eller maniske episoder hos personer som har hatt en eller flere tidligere affektive episoder (depressive, hypomane, maniske eller blandede), skal kodes som bipolare lidelser (F31.-).

Inkl: bipolar lidelse, enkeltstående manisk episode"

Kan du forklare litt hva dette betyr. Den siste delen med "inkl: bipolar lidelse, enkeltstående manisk episode".

Hva vil det si? At man kan ha en enkeltstående manisk episode uten og være bipolar? Er det mulig? Kan det skje "hvem som helst"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klønete forklaring

"Inkl: bipolar lidelse, enkeltstående manisk episode"" skrev du jo, sto det jo.

Det er jo en bipolar lidelse. Men. du har bare hatt en mani og ingen depresjon og. Bare presiserer det.

Kan ikke skje hvemsomhelst, men bipolare. De vil vel bare presisere at det er første mani og ingen depresjon. Ved andre mani(selv uten depresjon) blir det regnet som bipoar 1.

Kanskje litt teit laget men er nok bare en presisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg skjønner ingening

"Inkl: bipolar lidelse, enkeltstående manisk episode"" skrev du jo, sto det jo.

Det er jo en bipolar lidelse. Men. du har bare hatt en mani og ingen depresjon og. Bare presiserer det.

Kan ikke skje hvemsomhelst, men bipolare. De vil vel bare presisere at det er første mani og ingen depresjon. Ved andre mani(selv uten depresjon) blir det regnet som bipoar 1.

Kanskje litt teit laget men er nok bare en presisering.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...