flammefugl Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Jeg er ei jente på 31 år, 172.5 cm høy, 83 kilo, god fysisk form. Røyker ikke, drikker lite alkohol.Trener av og til.ridning og svømming.Går en del turer.Har ikke mange somatiske plager, bortsett fra Ehlers Danlos Syndrom, type 1 eller 3.Har en del plager fra EDS'en, bla luksasjoner og dårlig sårtilheling.Men ellers er jeg i bra form. Men - de siste 3-4 månedene har jeg gjentatte ganger fått noen svært sterke smerter i venstre del av brystkassen.De sitter på sett og vis under venstre bryst.De er sterke og på sett og vis stikkende/klemmende.Det er såpass vondt at jeg ikke greier å trekke pusten skikkelig, hverken inn eller ut.Jeg må liksom"puste overfladisk" helt til det går over.Det kommer ganske plutselig, men blir straks svært smertefult.Noe ganger blir jeg kvalm i tillegg.Av og til kjennes det ut som at det er kun selve brystet som er vondt, men noen ganger er det i og rundt selve brystkassen og litt ut bak i ryggen og sida på vensre siden. Jeg har ingen anelse om hva dette kan være, men har tenkt en del på at det kan være en forstrukket muskel.Jeg får ofte vondt etter å ha anstrengt meg fysisk, men noen ganger kan det komme som lyn fra klar himmel.Jeg blir så regel også svimmel når smertene kommer.Har lagt merke til at jeg også får høy puls( rundt 120 mot min "normale"puls på 55-60). Smertene kommer stadig hyppigere og nå begynner jeg å lure på om jeg bør gå til lege.Det er særlig faren min som maser om dette siden han har hatt 3 infarkt de siste 15 årene.Men jeg kan overhodet ikke tenke meg at noe slikt kan feile meg. Hva tror du dette kan være, og er det noen vits i å løpe til legen for en slik liten bagatell?Hvilke prøver vil en lege ta om jeg likevel går til undersøkelse? Jeg er singel og har ingen barn. Med vennlig hilsen 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 For å trøste deg så høres det ikke ut som hjertesykdom; slike smerter beskrives nesten aldri som "stikkende". Er enig med deg i at det mest sannsynlig sitter i brystkassen. Noen ganger kan en ribbe/virvel "låse seg". Kanskje kan en kiropraktor hjelpe. Kanskje skal du ha fysioterapi for uttøyning av musklene mellom ribbene. Muligens kan du ha en sykdom som heter Tietze ( søk litt her i DOL), en slags betennelse mellom brystben og ribber; dette går alltid over. På meg høres det ut som du blir engstelig i forbindelse med smertene, og at pulsøkningen kanskje er sekundært til dette. Synes imidlertid det er på sin plass med en legesjekk. Du bør bl.a få en undersøkelse mtp risikofaktorer for hjertesykdom; bl.a kolesterol og blodtrykk. Kanskje vil legen vurdere å ta et røntgenbilde. Tror det vil være sunt for deg å slippe å engste seg for at det er noe alvorlig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.