Gå til innhold

NHD - umoden pf


Gjest forstyrra person

Anbefalte innlegg

Gjest forstyrra person

Jeg fikk ikke noe svar på siste innlegg så jeg spør igjen: Er umoden pf og borderline/ustabil pf det samme? Dersom ikke - hva er i så fall forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke nhd men foersoker aa svare deg likevel.

Dette er de ulike personlighetsforstyrrelsene vi kjenner til: Paranoid. Schizoid. Schizotyp. Antisosial. Emosjonell ustabil(tidligere kallt borderline, naa deles denne lidelsen i 2 grupper: impulsiv og borderline).

Histrionisk. Narsissistisk. Unnvikende. Avhengig. Tvangspreget.

AA si at man har en umoden personlighetsforstyrrelse blir, i mine oerer, helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nhd men foersoker aa svare deg likevel.

Dette er de ulike personlighetsforstyrrelsene vi kjenner til: Paranoid. Schizoid. Schizotyp. Antisosial. Emosjonell ustabil(tidligere kallt borderline, naa deles denne lidelsen i 2 grupper: impulsiv og borderline).

Histrionisk. Narsissistisk. Unnvikende. Avhengig. Tvangspreget.

AA si at man har en umoden personlighetsforstyrrelse blir, i mine oerer, helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nhd men foersoker aa svare deg likevel.

Dette er de ulike personlighetsforstyrrelsene vi kjenner til: Paranoid. Schizoid. Schizotyp. Antisosial. Emosjonell ustabil(tidligere kallt borderline, naa deles denne lidelsen i 2 grupper: impulsiv og borderline).

Histrionisk. Narsissistisk. Unnvikende. Avhengig. Tvangspreget.

AA si at man har en umoden personlighetsforstyrrelse blir, i mine oerer, helt feil

Jeg har heller aldri hørt om "umoden pf".Selv har jeg Emosjonell Ustabil pf, type impulsiv.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forstyrra person

Jeg har heller aldri hørt om "umoden pf".Selv har jeg Emosjonell Ustabil pf, type impulsiv.

Vennlig hilsen

se her:

F60.8 Andre spesifikke personlighetsforstyrrelser

Inkl: eksentrisk personlighetsforstyrrelse

holdningsløs personlighetsforstyrrelse

narsissistisk personlighetsforstyrrelse

passiv-aggressiv personlighetsforstyrrelse

psykonevrotisk personlighetsforstyrrelse

umoden personlighetsforstyrrelse

Denne står altså nevnt her. Jeg har hatt ustabil pf siden 20 årene og plutselig får jeg se i noen av papirene at det står nevnt umoden pf. Så nevnte psykiateren det igjen siste time, og da jeg spurte hva det var kom de fleste trekkene fra ustabil pf opp igjen.

Så hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du leter på nettet både på norsk og engelsk, "umoden personlighetsforstyrelse" og "immature personality disorder", vil du finne at denne ofte er nevnt sammen med cluster B pf og særlig borderline. Du vil imidlertid ikke finne noen klare diagnosekriterier slik du feks finner for de som er nevnt i F60.0 - F60.7 i ICD-10.

Selv har jeg satt diagnosen bare noen få ganger. Dette har vært hos pasienter med alle de umodne trekkene en ser ved borderline i forhold til impulskontroll og utsettelse av behovstilfredsstillelse, men uten de mer ondartede trekkene med aggresjon utagering, selvskading osv.

Jeg husker bla en kvinne som på alvor mente at samboeren burde være hjemme hos henne i stedet for å gå på arbeid flere ganger i uken fordi hun syntes det var så kjedelig å være hjemme alene.

På spørsmål om jeg skulle hjelpe hene til å komme igang med utdanning eller arbeid, svarte hun at det kunne hun ikke fordi hun ikke hadde noen til å passe katten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest forstyrra person

Om du leter på nettet både på norsk og engelsk, "umoden personlighetsforstyrelse" og "immature personality disorder", vil du finne at denne ofte er nevnt sammen med cluster B pf og særlig borderline. Du vil imidlertid ikke finne noen klare diagnosekriterier slik du feks finner for de som er nevnt i F60.0 - F60.7 i ICD-10.

Selv har jeg satt diagnosen bare noen få ganger. Dette har vært hos pasienter med alle de umodne trekkene en ser ved borderline i forhold til impulskontroll og utsettelse av behovstilfredsstillelse, men uten de mer ondartede trekkene med aggresjon utagering, selvskading osv.

Jeg husker bla en kvinne som på alvor mente at samboeren burde være hjemme hos henne i stedet for å gå på arbeid flere ganger i uken fordi hun syntes det var så kjedelig å være hjemme alene.

På spørsmål om jeg skulle hjelpe hene til å komme igang med utdanning eller arbeid, svarte hun at det kunne hun ikke fordi hun ikke hadde noen til å passe katten!

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...