snømann Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Jeg er førstegangsfødende i 15. svangersskapsuke, og jeg har atopisk eksem og er allergisk mot husstøvmidd. For tiden sliter jeg veldig med tett nese. Før jul, i ca 10. svangersskapsuke, var jeg forkjølet. Legen min mener den tette nesen bl.a. kan skyldes forkjølelsen før jul, min allergi, men også økt slimproduksjon under svangerskapet. Han vil ikke gi meg nesesparyen flutide siden det frarådes bruk av denne under svangerskapet. Jeg har prøvd med saltvannsoppløsning men til ingen nytte. Fins det noen andre gode råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16751-graviditet-og-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Kjære snømann Det er veldig plagsomt å gå med konstant tett nese - det gjør deg trett og uopplagt og det er jo også viktig i svangerskapet å lade opp og få mest mulig hvile. Når du er kommet over de første tre månedene (12 uker) er det noe mindre strengt med medisinbruk. Da må fordelen med å bruke medisin veies mot ulempene å føle seg uopplagt. Personlig ville jeg ikke ha noen motforestillinger til å anbefale en kortison nesespray som Flutide til deg nå; hovedgrunnen til at det står at den ikke skal brukes av gravide er den generelle regelen å unngå medisin som ikke er nødvendig i svangerskapet - ikke at det noen gang er påvist noen uheldig effekt av Flutide på fosteret. Moderat bruk - dvs 1 dose i nesen morgen og kveld i begynnelsen for så å trappe ned til 1 gang daglig er ikke farlig, selv for gravide. Det er minimale mengder som går over i blodbanen og har noen mulighet til å påvirke fosteret. Bruk gjerne en nesespray som åpner sammen med Flutide de første dagene inntil du får virkning. Snakk med legen din om dette. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16751-graviditet-og-allergi/#findComment-77272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.