Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er vel egentlig alt du trenger å vite:

Immanuel Kant was a real pissant who was very rarely stable,

Heidegger, Heidegger was a boozy beggar who could think you under the table,

David Hume could out-consume Schopenhauer and Hegel,

And Wittgenstein was a beery swine who was just as schloshed as Schlegel.

There's nothing Nietzsche couldn't teach ya 'bout the turning of the wrist,

Socrates himself was permanently pissed...

John Stuart Mill, of his own free will,

with half a pint of shandy was

particularly ill,

Plato, they say, could stick it away, half a crate of whiskey every day,

Aristotle, Aristotle was a beggar for the bottle,

Hobbes was fond of his dram,

And Rene Descartes was a drunken fart, "I drink therefore I am."

Yes, Socrates himself is particularly missed;

A lovely little thinker but a bugger when he's pissed.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093521
Del på andre sider

Dette er vel egentlig alt du trenger å vite:

Immanuel Kant was a real pissant who was very rarely stable,

Heidegger, Heidegger was a boozy beggar who could think you under the table,

David Hume could out-consume Schopenhauer and Hegel,

And Wittgenstein was a beery swine who was just as schloshed as Schlegel.

There's nothing Nietzsche couldn't teach ya 'bout the turning of the wrist,

Socrates himself was permanently pissed...

John Stuart Mill, of his own free will,

with half a pint of shandy was

particularly ill,

Plato, they say, could stick it away, half a crate of whiskey every day,

Aristotle, Aristotle was a beggar for the bottle,

Hobbes was fond of his dram,

And Rene Descartes was a drunken fart, "I drink therefore I am."

Yes, Socrates himself is particularly missed;

A lovely little thinker but a bugger when he's pissed.

Hihi... den har jeg faktisk pugget på nå, kan det utenat ;)

"I drink, therefore I am!"

*flirer*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093528
Del på andre sider

Jeg har også ex.phil imorgen, "distriktsvarianten" ved NTNU. De jeg har lagt vekt på er Platon, Aristoteles, Descartes, Hume, Kant, Popper og Kuhn. Dette basert på tidligere eksamensoppgaver. Lykke til!

Hva går distriktsvarianten ut på?

Tror det er en hel haug med folk i Trondheim Spektrum i morgen, det gjelder vel å være ute i god tid for å få parkeringsplass.

Sukk og sukk...

Vi har forresten hatt øvingsoppgaver med Sokrates og sofistene, Marx, Freud og Harding, Descartes, Hume, Aristoteles og Platon...

Søren, det blir sent i natt, ser jeg! Husker ikke halvparten av hva jeg burde kunne til nå.

Lykke til, forresten!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093534
Del på andre sider

Hva går distriktsvarianten ut på?

Tror det er en hel haug med folk i Trondheim Spektrum i morgen, det gjelder vel å være ute i god tid for å få parkeringsplass.

Sukk og sukk...

Vi har forresten hatt øvingsoppgaver med Sokrates og sofistene, Marx, Freud og Harding, Descartes, Hume, Aristoteles og Platon...

Søren, det blir sent i natt, ser jeg! Husker ikke halvparten av hva jeg burde kunne til nå.

Lykke til, forresten!

Hvis du kan det grunnleggende om de filosofene sassy nevner klarer du deg nok. Jeg ville prioritert Platon, Aristoteles, Hume og Kant. Typiske gjengangere alle fire. Bonus hvis du kan litt om de tre andre også.

Exphil er ikke det faget du trenger å bekymre deg mest for å stryke i, ambisjonsnivået pleier ikke være spesielt høyt. Siden du får velge mellom tre oppgaver (hvis de ikke har forandret på det de siste to årene da) så får en som regel et eller annet en har lest litt på, og hvis du klorer ned det du husker om det emnet så går det som regel bra.

Distriktsvarianten er det som tidligere var modul 1 og modul 2 på NTNU blandet sammen til ett fag, så de får både filosofihistorie og logikk til eksamen. Den blir kalt distriktsvarianten fordi det er den som er vanlig å ta på litt perifere høyskoler eller i militæret.

Anbefaler strengt tatt ikke å kjøre til nidarøhallen med mindre du virkelig må. Det er ikke lagt opp til at man skal parkere i det området...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093542
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kan det grunnleggende om de filosofene sassy nevner klarer du deg nok. Jeg ville prioritert Platon, Aristoteles, Hume og Kant. Typiske gjengangere alle fire. Bonus hvis du kan litt om de tre andre også.

Exphil er ikke det faget du trenger å bekymre deg mest for å stryke i, ambisjonsnivået pleier ikke være spesielt høyt. Siden du får velge mellom tre oppgaver (hvis de ikke har forandret på det de siste to årene da) så får en som regel et eller annet en har lest litt på, og hvis du klorer ned det du husker om det emnet så går det som regel bra.

Distriktsvarianten er det som tidligere var modul 1 og modul 2 på NTNU blandet sammen til ett fag, så de får både filosofihistorie og logikk til eksamen. Den blir kalt distriktsvarianten fordi det er den som er vanlig å ta på litt perifere høyskoler eller i militæret.

Anbefaler strengt tatt ikke å kjøre til nidarøhallen med mindre du virkelig må. Det er ikke lagt opp til at man skal parkere i det området...

Jeg vet det, men siden jeg ikke orker å løpe fra toget, så må jeg nok kjøre uansett. Bor et stykke unna, så det er ikke gåavstand akkurat.

Parkerte der både i går og i dag, og det gikk greit. Det hadde nok vært verre å finne plass etter halv ni på morran, DA er det fullt da...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093555
Del på andre sider

Hadde eksamen for et år siden, og fikk A etter å ha brukt to dager på å lese. Gikk ikke på verken seminarer eller forelesninger, så vanskelig å stå er det ikke. Så vidt meg bekjent opererer sensorene etter normalfordelingsprinsippet, og tro meg - det er mange som driter i dette faget.

Nå kan ikke jeg huske eksamensoppgavene (eller stort annet av faget for den del... blir vel gjerne slik med denne typen studieteknikk ;)), men vil anbefale deg å gjøre deg noen tanker omkring likheter/ulikheter mellom de personene som allerede er nevnt her, slik at du kan se sammenhenger og trekke paralleller.

De gir gjerne slike oppgaver for å "luke ut" de studentene som har gamblet på deler av pensum.

Og hvis du vil gulle, så få med deg noen sitater el. lignende.

For eksempel "das Ding an sich, und das Ding für mich"

Går bra dette, lykke til =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093566
Del på andre sider

Hadde eksamen for et år siden, og fikk A etter å ha brukt to dager på å lese. Gikk ikke på verken seminarer eller forelesninger, så vanskelig å stå er det ikke. Så vidt meg bekjent opererer sensorene etter normalfordelingsprinsippet, og tro meg - det er mange som driter i dette faget.

Nå kan ikke jeg huske eksamensoppgavene (eller stort annet av faget for den del... blir vel gjerne slik med denne typen studieteknikk ;)), men vil anbefale deg å gjøre deg noen tanker omkring likheter/ulikheter mellom de personene som allerede er nevnt her, slik at du kan se sammenhenger og trekke paralleller.

De gir gjerne slike oppgaver for å "luke ut" de studentene som har gamblet på deler av pensum.

"Cogito ergo sum!"

Jeg tenker, ergo er jeg.

Hadde jeg bare husket hvem som sa det... hehe...

Jo, må ha vært Descartes det, for i sangen synger de "I drink, therefore I am" om ham.

Som jeg gleder meg... not!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093584
Del på andre sider

Jeg fikk iallefall om Immanuel Kant da jeg tok samme eksamen for ....la meg se...15 år siden! Men ikke spør meg om Kant nå ;o)

Hehe... tror Kant er med på de fleste oppgavene, for han er... ja, hva var han...

Herlighet, nå har jeg nettopp sittet og lest om ham! Det går jo rett ut igjen dette...

:-O

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093585
Del på andre sider

"Cogito ergo sum!"

Jeg tenker, ergo er jeg.

Jo, må ha vært Descartes det, for i sangen synger de "I drink, therefore I am" om ham.

Jeg kan gjerne repetere resten av The Bruces' philosopher song for deg hvis det hjælper?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093588
Del på andre sider

Annonse

"Cogito ergo sum!"

Jeg tenker, ergo er jeg.

Eksamen er et helvete. Det er nå min mening i alle fall.

Jeg har hatt 6 av dem i løpet av de siste ukene, og har siste på onsdag...

Da er det juuuuuuul! Og det skal faen meg feires :)

Si fra hvordan det gikk da =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093595
Del på andre sider

Eksamen er et helvete. Det er nå min mening i alle fall.

Jeg har hatt 6 av dem i løpet av de siste ukene, og har siste på onsdag...

Da er det juuuuuuul! Og det skal faen meg feires :)

Si fra hvordan det gikk da =)

Jeg har min tredje eksamen på tre dager i morra (eller i dag blir det vel nå, om seks timer). Skulle egentlig hatt fire, men har droppet den ene. Ble for mye styr...

Det skal bli godt å sove ut, men det tror jeg ikke jeg får til før til onsdag, tidligst. Har ikke hatt tid til annet enn lesing de siste ukene...

Skal si fra hvordan det gikk, men noe resultat får vi vel ikke før langt ute i januar. Sensur for den jeg hadde i dag var 10. januar, for den som var forrige dagen var det 28. desember.

Like greit at de venter til over jul, for det er vel ikke noe å juble over uansett :)

Lykke til på onsdag da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093613
Del på andre sider

///Så vidt meg bekjent opererer sensorene etter normalfordelingsprinsippet///

Nei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093639
Del på andre sider

///Og hvis du vil gulle, så få med deg noen sitater el. lignende.

For eksempel "das Ding an sich, und das Ding für mich"///

Du får gull hos meg hvis du forklarer hva sitatene handler om og hvilken argumentasjon som gis. Hvis ikke, betyr de null og niks.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093641
Del på andre sider

///Så vidt meg bekjent opererer sensorene etter normalfordelingsprinsippet///

Nei.

Nei?

Har blitt fortalt dette fra kilder jeg regnet som pålitelige, men hvis alle leverer en glimrende besvarelse skjønner jeg at det ikke er gjennomførbart.

Leste en sak om hovedfagsstudenter for en stund siden, der en professor uttalte at nivået jevnt over var så høyt at de derfor ikke kunne bruke normalfordeling.

Nå vet ikke jeg hvilke fag du er sensor i og på hvilket nivå, men på exphil (der kanskje over 1000 studenter går opp til eksamen) mener jeg det bør være naturlig å bruke denne modellen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093721
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg sovna av og var kjempeglad for at det ikke var noen fartskontroller på vei til byen, så gikk det greit å ha med bil. Var mange flere ledige plasser i dag, enn de tidligere dagene!

Nå er det juleferie altså, jeg skal soooove!

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167521-exphil-eksamen/#findComment-1093723
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...