Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk iallefall om Immanuel Kant da jeg tok samme eksamen for ....la meg se...15 år siden! Men ikke spør meg om Kant nå ;o)

Leste gjennom alle tidligere eksamensoppgaver som er lagt ut på nettet, og i omtrent alle sammen var en av oppgavene om Kant.

Men tror du han var nevnt i dag da? Nope...

Jeg skrev om de to jeg kunne noe om, de andre to i samme oppgave hadde jeg ikke hørt om en gang.

Regner med ståkarakteren er berget, og det er bra nok for meg :)

Fortsetter under...

Skrevet

///Og hvis du vil gulle, så få med deg noen sitater el. lignende.

For eksempel "das Ding an sich, und das Ding für mich"///

Du får gull hos meg hvis du forklarer hva sitatene handler om og hvilken argumentasjon som gis. Hvis ikke, betyr de null og niks.

Selvsagt. Var det jeg mente, selv om jeg valgte å ikke presisere det.

Det du påpeker er sånt man lærer om oppgaveskriving på ungdomsskolen og videregående.

Men nå er vel ikke sensorer kjent for å lese mellom linjene heller ;)

Skrevet

Bortsett fra at jeg sovna av og var kjempeglad for at det ikke var noen fartskontroller på vei til byen, så gikk det greit å ha med bil. Var mange flere ledige plasser i dag, enn de tidligere dagene!

Nå er det juleferie altså, jeg skal soooove!

:o)

Å forsove seg før eksamen er et gjengående mareritt for meg, eneste formen for eksamensnerver jeg får...

Men ellers gikk eksamenen bra? Du får iallfall kose deg med velfortjent (og forholdsvis lang) juleferie nå :)

Har fremdeles en igjen jeg, på siste mulige eksamensdato selvsagt. Drøyt en uke til med lesing å se fram til altså, men da er det absolutt juleferie.

Skrevet

Nei?

Har blitt fortalt dette fra kilder jeg regnet som pålitelige, men hvis alle leverer en glimrende besvarelse skjønner jeg at det ikke er gjennomførbart.

Leste en sak om hovedfagsstudenter for en stund siden, der en professor uttalte at nivået jevnt over var så høyt at de derfor ikke kunne bruke normalfordeling.

Nå vet ikke jeg hvilke fag du er sensor i og på hvilket nivå, men på exphil (der kanskje over 1000 studenter går opp til eksamen) mener jeg det bør være naturlig å bruke denne modellen.

Mulig dette er rent vås , men foreleserne på haugen her jeg studerer har snakket noe om at gausskurven som de skal bruke er basert på et femårs gjennomsnitt i faget, og ikke for hvert enkelt år.

Skjønner ikke helt hvordan det skulle fungere, siden det da ville risikere å bli helt forjævlige oppgaver et år hvis resultatet har vært bra de siste fire.

Skrevet

Å forsove seg før eksamen er et gjengående mareritt for meg, eneste formen for eksamensnerver jeg får...

Men ellers gikk eksamenen bra? Du får iallfall kose deg med velfortjent (og forholdsvis lang) juleferie nå :)

Har fremdeles en igjen jeg, på siste mulige eksamensdato selvsagt. Drøyt en uke til med lesing å se fram til altså, men da er det absolutt juleferie.

På min forrige eksamen kom jeg en halvtime for sent. Klokken gikk feil og viste 08:15 når klokken egentlig var 09:15 og eksamen begynte 9. Fikk litt hjerte i halsen da jeg så den virkelige tiden på datamaskinen.

Skrevet

Nei?

Har blitt fortalt dette fra kilder jeg regnet som pålitelige, men hvis alle leverer en glimrende besvarelse skjønner jeg at det ikke er gjennomførbart.

Leste en sak om hovedfagsstudenter for en stund siden, der en professor uttalte at nivået jevnt over var så høyt at de derfor ikke kunne bruke normalfordeling.

Nå vet ikke jeg hvilke fag du er sensor i og på hvilket nivå, men på exphil (der kanskje over 1000 studenter går opp til eksamen) mener jeg det bør være naturlig å bruke denne modellen.

Finnes ikke på herværende og store universitetsfag.

Annonse

Skrevet

Selvsagt. Var det jeg mente, selv om jeg valgte å ikke presisere det.

Det du påpeker er sånt man lærer om oppgaveskriving på ungdomsskolen og videregående.

Men nå er vel ikke sensorer kjent for å lese mellom linjene heller ;)

///Selvsagt. Var det jeg mente, selv om jeg valgte å ikke presisere det.///

Er du sikker? Det er forbløffende mange studenter som slenger ut avanserte ord og vendinger uten å forklare hva de betyr. Det er jevngodt med å skrike ut "Dette kan jeg ikke, så jeg prøver meg, men regner med at sensor er for dum til å skjønne at jeg ikke kan det".

///Det du påpeker er sånt man lærer om oppgaveskriving på ungdomsskolen og videregående.///

Det er mulig, men i så fall har de glemt lærdommen, alle som en. Det er pinlig dårlig nivå på studentene det første året de studerer. De mest elementære ting er fraværende. Mange må fortelles at de må skrive grammatikalsk riktig, at et studium er noe annet enn å skrive av ei lærebok, at det forventes et minimum av argumentasjon osv.

///Men nå er vel ikke sensorer kjent for å lese mellom linjene heller ;)///

Det ville vært en dårlig sensor. Du misforstår grundig hvis du tror at sensur er å lese mellom linjene. Har du ikke skrevet det, skal ikke sensor sitte der og gjette på at du kan det. Mange studenter tror på ramme alvor at de ikke trenger å skrive det og det i semesteroppgaver og eksamensoppgaver fordi "sensor kan det". Oppgaveskriving og eksamen handler om at studenten skal vise at han / hun har tilegnet seg relevant stoff og problemstillinger, kan strukturere relevant stoff, vise argumentasjonen(e), diskutere, sammenligne, være kritisk. Dette skal formuleres i et godt språk.

Skrevet

Mulig dette er rent vås , men foreleserne på haugen her jeg studerer har snakket noe om at gausskurven som de skal bruke er basert på et femårs gjennomsnitt i faget, og ikke for hvert enkelt år.

Skjønner ikke helt hvordan det skulle fungere, siden det da ville risikere å bli helt forjævlige oppgaver et år hvis resultatet har vært bra de siste fire.

Jeg er sensor ved et større fag og har aldri vært borte i den slags.

Skrevet

///Selvsagt. Var det jeg mente, selv om jeg valgte å ikke presisere det.///

Er du sikker? Det er forbløffende mange studenter som slenger ut avanserte ord og vendinger uten å forklare hva de betyr. Det er jevngodt med å skrike ut "Dette kan jeg ikke, så jeg prøver meg, men regner med at sensor er for dum til å skjønne at jeg ikke kan det".

///Det du påpeker er sånt man lærer om oppgaveskriving på ungdomsskolen og videregående.///

Det er mulig, men i så fall har de glemt lærdommen, alle som en. Det er pinlig dårlig nivå på studentene det første året de studerer. De mest elementære ting er fraværende. Mange må fortelles at de må skrive grammatikalsk riktig, at et studium er noe annet enn å skrive av ei lærebok, at det forventes et minimum av argumentasjon osv.

///Men nå er vel ikke sensorer kjent for å lese mellom linjene heller ;)///

Det ville vært en dårlig sensor. Du misforstår grundig hvis du tror at sensur er å lese mellom linjene. Har du ikke skrevet det, skal ikke sensor sitte der og gjette på at du kan det. Mange studenter tror på ramme alvor at de ikke trenger å skrive det og det i semesteroppgaver og eksamensoppgaver fordi "sensor kan det". Oppgaveskriving og eksamen handler om at studenten skal vise at han / hun har tilegnet seg relevant stoff og problemstillinger, kan strukturere relevant stoff, vise argumentasjonen(e), diskutere, sammenligne, være kritisk. Dette skal formuleres i et godt språk.

Ja, jeg er sikker på at det var det jeg mente.

"///Det du påpeker er sånt man lærer om oppgaveskriving på ungdomsskolen og videregående.///

Det er mulig, men i så fall har de glemt lærdommen, alle som en."

Latterlig at du som sensor kan tillate deg å sitte og generalisere på denne måten. Og siden du tydeligvis er i det kverulante hjørnet (eller kanskje du bare er sånn, hva vet jeg?): du skriver at det forventes et minimum av argumentasjon. Dersom du faktisk forventer at jeg skal ta deg på alvor når du uttrykker deg i slike vendinger, bør du gjøre nettopp det; argumentere.

Hvordan kan det være at mange studenter får A eller B når "det er pinlig dårlig nivå på studentene" og "de mest elementære ting er fraværende" (og bare så du vet det: jeg lærte på skolen at man ikke skal bruke ordet "ting" i en slik sammenheng. Det gjorde kanskje ikke du? Eller har det gått i glemmeboka?)

Mystisk!

Det siste jeg skrev var ment som en spøk. Den gikk deg tydeligvis hus forbi. Jeg hadde forresten en semesteroppgave i vår der jeg fikk påpekt at "du må ta mottakeren i betraktning når du skriver en oppgave". Jeg hadde altså ikke trengt å være så detaljert.

Når du arbeider på et visst nivå er det kunnskaper som ligger til grunn for dette som du ikke nødvendigvis trenger å utdype.

Skrevet

Ja, jeg er sikker på at det var det jeg mente.

"///Det du påpeker er sånt man lærer om oppgaveskriving på ungdomsskolen og videregående.///

Det er mulig, men i så fall har de glemt lærdommen, alle som en."

Latterlig at du som sensor kan tillate deg å sitte og generalisere på denne måten. Og siden du tydeligvis er i det kverulante hjørnet (eller kanskje du bare er sånn, hva vet jeg?): du skriver at det forventes et minimum av argumentasjon. Dersom du faktisk forventer at jeg skal ta deg på alvor når du uttrykker deg i slike vendinger, bør du gjøre nettopp det; argumentere.

Hvordan kan det være at mange studenter får A eller B når "det er pinlig dårlig nivå på studentene" og "de mest elementære ting er fraværende" (og bare så du vet det: jeg lærte på skolen at man ikke skal bruke ordet "ting" i en slik sammenheng. Det gjorde kanskje ikke du? Eller har det gått i glemmeboka?)

Mystisk!

Det siste jeg skrev var ment som en spøk. Den gikk deg tydeligvis hus forbi. Jeg hadde forresten en semesteroppgave i vår der jeg fikk påpekt at "du må ta mottakeren i betraktning når du skriver en oppgave". Jeg hadde altså ikke trengt å være så detaljert.

Når du arbeider på et visst nivå er det kunnskaper som ligger til grunn for dette som du ikke nødvendigvis trenger å utdype.

///Ja, jeg er sikker på at det var det jeg mente.///

Det gikk ikke fram av det du skrev.

///Latterlig at du som sensor kan tillate deg å sitte og generalisere på denne måten. Og siden du tydeligvis er i det kverulante hjørnet (eller kanskje du bare er sånn, hva vet jeg?): du skriver at det forventes et minimum av argumentasjon. Dersom du faktisk forventer at jeg skal ta deg på alvor når du uttrykker deg i slike vendinger, bør du gjøre nettopp det; argumentere.///

Jeg skriver ikke innlegg her for å bli bedømt og få karakter og utdanning :-)

Har du lest mange semesteroppgaver og eksamensbesvarelser? Jeg har lest noen tusen og uttaler meg på basis av det. Men det er greit, jeg kan modifisere utsagnet "alle som en" til "de aller fleste".

///Hvordan kan det være at mange studenter får A eller B når "det er pinlig dårlig nivå på studentene" og "de mest elementære ting er fraværende"///

Noen har anlegg og interesse og tilegner seg faget greit. Noen lærer i løpet av skoleåret. Noen forblir ganske hjelpeløse.

//(og bare så du vet det: jeg lærte på skolen at man ikke skal bruke ordet "ting" i en slik sammenheng. Det gjorde kanskje ikke du? Eller har det gått i glemmeboka?)///

Helledussen.

///Det siste jeg skrev var ment som en spøk.///

Altfor mange dessverre anser oppgaveskriving for å være det som "står mellom linjene".

///Jeg hadde forresten en semesteroppgave i vår der jeg fikk påpekt at "du må ta mottakeren i betraktning når du skriver en oppgave". Jeg hadde altså ikke trengt å være så detaljert.///

Det kommer sikkert an på hvilket fag, men generelt vil jeg si at det høres merkelig ut at det ikke forventes at STUDENTENS innsikt er poenget. En oppgave ved høyere utdanning er noe helt annet enn en artikkel i et tidsskrift el.l., da gir det seg selv at man skriver for mottakere med en viss kompetanse.

Studentene skal vise hva de kan og hvordan de kan det, rett og slett. I det faget jeg er sensor for, skårer du mye på å være grundig og ikke ta noe særlig for gitt.

///Når du arbeider på et visst nivå er det kunnskaper som ligger til grunn for dette som du ikke nødvendigvis trenger å utdype.//

Jeg trenger ikke å belæres om det, men her snakker vi om studenter som ennå er på et relativt tidlig nivå i studiet. De forventes å vise at de kan det elementære og gjerne mer enn det.

Skrevet

///Ja, jeg er sikker på at det var det jeg mente.///

Det gikk ikke fram av det du skrev.

///Latterlig at du som sensor kan tillate deg å sitte og generalisere på denne måten. Og siden du tydeligvis er i det kverulante hjørnet (eller kanskje du bare er sånn, hva vet jeg?): du skriver at det forventes et minimum av argumentasjon. Dersom du faktisk forventer at jeg skal ta deg på alvor når du uttrykker deg i slike vendinger, bør du gjøre nettopp det; argumentere.///

Jeg skriver ikke innlegg her for å bli bedømt og få karakter og utdanning :-)

Har du lest mange semesteroppgaver og eksamensbesvarelser? Jeg har lest noen tusen og uttaler meg på basis av det. Men det er greit, jeg kan modifisere utsagnet "alle som en" til "de aller fleste".

///Hvordan kan det være at mange studenter får A eller B når "det er pinlig dårlig nivå på studentene" og "de mest elementære ting er fraværende"///

Noen har anlegg og interesse og tilegner seg faget greit. Noen lærer i løpet av skoleåret. Noen forblir ganske hjelpeløse.

//(og bare så du vet det: jeg lærte på skolen at man ikke skal bruke ordet "ting" i en slik sammenheng. Det gjorde kanskje ikke du? Eller har det gått i glemmeboka?)///

Helledussen.

///Det siste jeg skrev var ment som en spøk.///

Altfor mange dessverre anser oppgaveskriving for å være det som "står mellom linjene".

///Jeg hadde forresten en semesteroppgave i vår der jeg fikk påpekt at "du må ta mottakeren i betraktning når du skriver en oppgave". Jeg hadde altså ikke trengt å være så detaljert.///

Det kommer sikkert an på hvilket fag, men generelt vil jeg si at det høres merkelig ut at det ikke forventes at STUDENTENS innsikt er poenget. En oppgave ved høyere utdanning er noe helt annet enn en artikkel i et tidsskrift el.l., da gir det seg selv at man skriver for mottakere med en viss kompetanse.

Studentene skal vise hva de kan og hvordan de kan det, rett og slett. I det faget jeg er sensor for, skårer du mye på å være grundig og ikke ta noe særlig for gitt.

///Når du arbeider på et visst nivå er det kunnskaper som ligger til grunn for dette som du ikke nødvendigvis trenger å utdype.//

Jeg trenger ikke å belæres om det, men her snakker vi om studenter som ennå er på et relativt tidlig nivå i studiet. De forventes å vise at de kan det elementære og gjerne mer enn det.

Du skriver:

"///Ja, jeg er sikker på at det var det jeg mente.///

Det gikk ikke fram av det du skrev."

Etter noe kritikk fra meg:

"Jeg skriver ikke innlegg her for å bli bedømt og få karakter og utdanning :-)"

Å? Gjør du ikke? Hvorfor skriver du som om jeg gjør det da?

Når jeg (helt korrekt) påpeker dårlig språkbruk fra din side (du må da forstå at jeg bare må si fra når du først nevner hvor håpløse studentene er på det området, og i neste vending gjør du det selv :)) prøver du å avvæpne meg med hersketeknikker. Jaja, greit, det sier jo mer om deg enn om meg.

Som når du siterer meg, svarer "nei", og underskriver med "sensor". Vektig argumentasjon, gitt...

Karakter: F

Nå skal jeg fortsette å lese til eksamen på onsdag. Heldigvis er ikke du sensor for meg :D

Skrevet

Du skriver:

"///Ja, jeg er sikker på at det var det jeg mente.///

Det gikk ikke fram av det du skrev."

Etter noe kritikk fra meg:

"Jeg skriver ikke innlegg her for å bli bedømt og få karakter og utdanning :-)"

Å? Gjør du ikke? Hvorfor skriver du som om jeg gjør det da?

Når jeg (helt korrekt) påpeker dårlig språkbruk fra din side (du må da forstå at jeg bare må si fra når du først nevner hvor håpløse studentene er på det området, og i neste vending gjør du det selv :)) prøver du å avvæpne meg med hersketeknikker. Jaja, greit, det sier jo mer om deg enn om meg.

Som når du siterer meg, svarer "nei", og underskriver med "sensor". Vektig argumentasjon, gitt...

Karakter: F

Nå skal jeg fortsette å lese til eksamen på onsdag. Heldigvis er ikke du sensor for meg :D

Det kan meget vel hende at jeg er din sensor, men det får vi heldigvis ingen klarhet i.

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så hissig og begynner å snakke om det som står og ikke står i disse innleggene, men ønsker ikke å spekulere i hvorfor. Det blir altfor forvirrende.

Det jeg derimot har skrevet noen innlegg om, er hvordan jeg og et kollegium på endel titalls faglærere leser, evaluerer og bedømmer semesteroppgaver og eksamensoppgaver.

Det er beklagelig dersom studentene (eller kanskje det bare er deg?) ikke liker kriterier som stilles for akademiske fagtekster, blant annet at løsrevne sitater uten forklaringer og utdypinger er meningsløse, men slik er nå en gang saker og TING ved høyere utdanningsinstitusjoner.

Skrevet

Det kan meget vel hende at jeg er din sensor, men det får vi heldigvis ingen klarhet i.

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så hissig og begynner å snakke om det som står og ikke står i disse innleggene, men ønsker ikke å spekulere i hvorfor. Det blir altfor forvirrende.

Det jeg derimot har skrevet noen innlegg om, er hvordan jeg og et kollegium på endel titalls faglærere leser, evaluerer og bedømmer semesteroppgaver og eksamensoppgaver.

Det er beklagelig dersom studentene (eller kanskje det bare er deg?) ikke liker kriterier som stilles for akademiske fagtekster, blant annet at løsrevne sitater uten forklaringer og utdypinger er meningsløse, men slik er nå en gang saker og TING ved høyere utdanningsinstitusjoner.

Jeg foreslår at du får noen til å hjelpe deg og lese hva jeg har skrevet i mine innlegg, da jeg aldri har påstått at jeg "..ikke liker kriterier som stilles for akademiske fagtekster, blant annet at løsrevne sitater uten forklaringer og utdypinger er meningsløse,..".

Når du tillegger meg meninger jeg verken har eller har gitt uttrykk for, må du regne med at jeg viser tilbake til det som har blitt skrevet. Hvis det er forvirrende for deg, er selvsagt det synd, men strengt tatt ikke mitt problem. Derimot kanskje studentenes dersom du er like forvirret når du retter oppgaver.

"Det kan meget vel hende at jeg er din sensor".

Tror nok ikke det, nei.

Og et lite spørsmål helt på tampen:

Du begynner ett avsnitt med: "Jeg skjønner ikke hvorfor du er så hissig og begynner å snakke om det som står og ikke står i disse innleggene,..".

Det neste begynner slik: "Det jeg derimot har skrevet noen innlegg om..".

Det vil si at du er like "hissig" som meg da?

Eller?

Annonse

Skrevet

Jeg foreslår at du får noen til å hjelpe deg og lese hva jeg har skrevet i mine innlegg, da jeg aldri har påstått at jeg "..ikke liker kriterier som stilles for akademiske fagtekster, blant annet at løsrevne sitater uten forklaringer og utdypinger er meningsløse,..".

Når du tillegger meg meninger jeg verken har eller har gitt uttrykk for, må du regne med at jeg viser tilbake til det som har blitt skrevet. Hvis det er forvirrende for deg, er selvsagt det synd, men strengt tatt ikke mitt problem. Derimot kanskje studentenes dersom du er like forvirret når du retter oppgaver.

"Det kan meget vel hende at jeg er din sensor".

Tror nok ikke det, nei.

Og et lite spørsmål helt på tampen:

Du begynner ett avsnitt med: "Jeg skjønner ikke hvorfor du er så hissig og begynner å snakke om det som står og ikke står i disse innleggene,..".

Det neste begynner slik: "Det jeg derimot har skrevet noen innlegg om..".

Det vil si at du er like "hissig" som meg da?

Eller?

Jeg siterer ditt første innlegg:

///Og hvis du vil gulle, så få med deg noen sitater el. lignende.

For eksempel "das Ding an sich, und das Ding für mich"///

Til dette svarer jeg:

///Du får gull hos meg hvis du forklarer hva sitatene handler om og hvilken argumentasjon som gis. Hvis ikke, betyr de null og niks.///

Dette er elementært når det gjelder fagtekster.

For å avslutte en lite fruktbar samtale: Håper du finner deg til rette innenfor akademia etter hvert.

Skrevet

Jeg siterer ditt første innlegg:

///Og hvis du vil gulle, så få med deg noen sitater el. lignende.

For eksempel "das Ding an sich, und das Ding für mich"///

Til dette svarer jeg:

///Du får gull hos meg hvis du forklarer hva sitatene handler om og hvilken argumentasjon som gis. Hvis ikke, betyr de null og niks.///

Dette er elementært når det gjelder fagtekster.

For å avslutte en lite fruktbar samtale: Håper du finner deg til rette innenfor akademia etter hvert.

"Jeg siterer ditt første innlegg:

///Og hvis du vil gulle, så få med deg noen sitater el. lignende.

For eksempel "das Ding an sich, und das Ding für mich"///

Til dette svarer jeg:

///Du får gull hos meg hvis du forklarer hva sitatene handler om og hvilken argumentasjon som gis. Hvis ikke, betyr de null og niks.///

Dette er elementært når det gjelder fagtekster."

Jepp, som du sier er det helt elementært, og derfor nevnte jeg det ikke spesifikt.

Dine beskyldninger om at jeg "..ikke liker kriterier som stilles for akademiske fagtekster, blant annet at løsrevne sitater uten forklaringer og utdypinger er meningsløse,..", stiller jeg meg uforstående til.

Mitt forhold til akademika er forøvrig noe du bør holde deg for god til å ta opp, da du ikke vet noe som helst om dette.

Når man er usaklig er det ikke så rart at diskusjonen blir lite fruktbar.

  • 4 uker senere...
Skrevet

Eksamen er et helvete. Det er nå min mening i alle fall.

Jeg har hatt 6 av dem i løpet av de siste ukene, og har siste på onsdag...

Da er det juuuuuuul! Og det skal faen meg feires :)

Si fra hvordan det gikk da =)

Jeg sto :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...