Gjest levelenge Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Min bedre halvdel har problemer med gallesten. 1.anfall: 1,5 år siden på hytta i skjærgården (egen øy) om natten. Det blåste stiv kuling, han lå i bunn av skjærgårdsjeepen, og det går ikke an å kjøre uten humper! godt at jeg også kan denne båten.. etter noen timer var anfallet over, da var det hans tur hos legen. I og med at smertene var borte, ville han gå.. så jeg må liksom styre dette. Etter første anfall har det vært sporadiske anfall, i høst 2-3 men ikke så kraftig som det første. Jeg sørger for at han har stikkpille i lommeboken, på jobben, i bilen og hjemme..Nå ligger han med et kraftig anfall(passert midnatt, jeg kan ikke sove før dette er over) middag i dag: torsk,potet,gulrot,rødvin, men ingen sjokolade el.annet fordi han hadde et lettere anfall på jobb i dag. Så nå lurer jeg på: 1. når anfallet er der, hva kan gjøres inntil pillen virker? liggestilling,stå, gå, drikke vann? - jeg ser hvor smertefullt det er.2. Hvor ofte og smertefulle skal plagene være før man velger å operere? Jeg ringer vår fastlege mandag, (for det gjør ikke han) men det kan være nyttig å få flere meninger.. Jeg har søkt litt på internett - og er litt redd for om dette kan føre til andre og større plager..Takknemlig for svar. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Han bør få tatt en ultralyd for å se hva slags gallesten det eventuelt er snakk om, og om selve galleblæren har tatt skade av anfallene der en sten sannsynligvis kiler seg fast i gallegangen. Noen ganger kan leveren også ta skade. Dette kan sees ved blodprøver. Svært få piller hjelper på gallesmerter, andre tiltak virker heller ikke særlig godt. Det eneste som kan hjelpe er å vite at smertene forsvinner og at det ikke er farlig... Dersom galleblæren blir betent i forbindelse med anfall ( cholecystitt) bør stenene opereres ut, noen ganger må galleblæren fjærnes. Det er litt opp til partneren din hvor mye smerte han tåler, men som sagt; har lever eller selve galleblæren blitt skadet så skal han opereres. 0 Siter
Gjest levelenge Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Han bør få tatt en ultralyd for å se hva slags gallesten det eventuelt er snakk om, og om selve galleblæren har tatt skade av anfallene der en sten sannsynligvis kiler seg fast i gallegangen. Noen ganger kan leveren også ta skade. Dette kan sees ved blodprøver. Svært få piller hjelper på gallesmerter, andre tiltak virker heller ikke særlig godt. Det eneste som kan hjelpe er å vite at smertene forsvinner og at det ikke er farlig... Dersom galleblæren blir betent i forbindelse med anfall ( cholecystitt) bør stenene opereres ut, noen ganger må galleblæren fjærnes. Det er litt opp til partneren din hvor mye smerte han tåler, men som sagt; har lever eller selve galleblæren blitt skadet så skal han opereres. Takk for utfyllende svar! Har ordnet time hos fastlegen vår f.k. fredag. Den natten det var så ille, ringte jeg legevakten.Alternativet før stikkpillen virket ordentlig var å reise og få en sprøyte. Jeg hadde bilen klar.. nå gikk det bra, men jeg "venter" jo litt på neste anfall... blir litt småstresset av det.. kommer sikkert tilbake - takk forløpig.. 0 Siter
Gjest levelenge Skrevet 15. desember 2004 Skrevet 15. desember 2004 Han bør få tatt en ultralyd for å se hva slags gallesten det eventuelt er snakk om, og om selve galleblæren har tatt skade av anfallene der en sten sannsynligvis kiler seg fast i gallegangen. Noen ganger kan leveren også ta skade. Dette kan sees ved blodprøver. Svært få piller hjelper på gallesmerter, andre tiltak virker heller ikke særlig godt. Det eneste som kan hjelpe er å vite at smertene forsvinner og at det ikke er farlig... Dersom galleblæren blir betent i forbindelse med anfall ( cholecystitt) bør stenene opereres ut, noen ganger må galleblæren fjærnes. Det er litt opp til partneren din hvor mye smerte han tåler, men som sagt; har lever eller selve galleblæren blitt skadet så skal han opereres. Så lurer min mann på: operasjon og fjerning av galleblæren, hvordan skjer det, er det stort inngrep, hvor lenge etter kan han være i jobb igjen etc.? Er det ventetid? - må han etter inngrepet alltid ta hensyn til hva han spiser? - Takknemlig for svar...igjen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.