Gå til innhold

bipolare barn og godteri


Gjest izzabell

Anbefalte innlegg

Gjest izzabell

"It has been found

as a fact that most children with

bipolar disorder have major craving for carbohydrates and sweets."

sakset fra: http://www.bipolarconnection.net/

Brendacobpd.htm

Dette fant jeg veldig interessant. Som barn

og ungdom var jeg SVÆRT sugen på godteri,

spiste det hver dag.

Tok penger i veska

fra mor og kjøpte godteri....

Jeg spiste karbohydratholdigmat

og søtsaker hele tiden fram til jeg var 22. Da ble jeg stabil på litium. Og etter det

har jeg ingen lyst på godterier i det hele tatt...Mye mindre behov for karbohydratholding mat også, selv om jeg fortsatt er glad i det.

Så kan det være noe i dette eller? NB var ikke så alvorlig bipolar som barn at jeg gjorde stor skade, men hadde tendenser ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange med mildere svigninger blir visstok mer stabile av å holde blodsukkeret stabilt. Har vel og merke ikke sett noen vitenskapelig dokumentasjon på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest izzabell

Mange med mildere svigninger blir visstok mer stabile av å holde blodsukkeret stabilt. Har vel og merke ikke sett noen vitenskapelig dokumentasjon på dette :)

Skjønner ikke hva du mener. Det jeg lurte på er om det er vanlig for bipolare barn å ha craving for søtsaker og karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vanskelig med diagnose

Skjønner ikke hva du mener. Det jeg lurte på er om det er vanlig for bipolare barn å ha craving for søtsaker og karbohydrater.

Vil du fortelle litt om hvordan du var som barn? Jeg har et barn som er hekta på karbohydrater og søtsaker, han "stjeler" hvetemel og spiser det hvis det ikke finnes annet tilgjengelig.

Han har diagnosen ADHD men tradisjonelle medisiner virker ikke på han.

Han har et voldsomt skiftende humør, fra solstråle til sinnatagg på sekunder, det er umulig å forutsi hva som gjør han sint, plutselig bare smeller det av småting. Kan det lille jeg har skrevet her gi en liten pekepinn på at det kan være en eller annen bipolar lidelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest izzabell

Vil du fortelle litt om hvordan du var som barn? Jeg har et barn som er hekta på karbohydrater og søtsaker, han "stjeler" hvetemel og spiser det hvis det ikke finnes annet tilgjengelig.

Han har diagnosen ADHD men tradisjonelle medisiner virker ikke på han.

Han har et voldsomt skiftende humør, fra solstråle til sinnatagg på sekunder, det er umulig å forutsi hva som gjør han sint, plutselig bare smeller det av småting. Kan det lille jeg har skrevet her gi en liten pekepinn på at det kan være en eller annen bipolar lidelse?

Etter det jeg har lest, så kan det du sier peke i retning på Child Onset Bipolar Disorder. Jeg vet ikke så mye om det, men om du søker på nettet så vil du finne mye stoff!

Jeg var utrolig opp og ned, opp som en løve ned som en skinnfell. Var så hyper da jeg var liten, at en lege som var på besøk hos meg og mamma var bomsikker på at jeg var hyperaktig altså det vi idag kaller ADHD. Mamma nektet, fordi jeg ikke hadde konsentrasjonsproblemer i det hele tatt. På barneskolen og kanskje ungdomsskolen kunne jeg forresten være ekstreeemt irritabel, særlig når jeg fikk for lite søvn. Mulig det er vanlig for alle da...Så jeg var ikke noe bipolar på en negativ måte faktisk, det kom ikke før jeg var 15-16 og slo ut for fullt da jeg var 19. Idag kan jeg ikke klare meg uten stemningsstabiliserende, men det gjør ingenting for med dem har jeg et kjempebra liv.

Uansett, det lille jeg har lest om child onset bipolar disorder, så svinger de enormt fort, rapid cycling flere ganger i løpet av døgnet, raserianfall om noen sier "nei", mareritt...

Søk på nettet, du finner mye. Good luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest izzabell

Etter det jeg har lest, så kan det du sier peke i retning på Child Onset Bipolar Disorder. Jeg vet ikke så mye om det, men om du søker på nettet så vil du finne mye stoff!

Jeg var utrolig opp og ned, opp som en løve ned som en skinnfell. Var så hyper da jeg var liten, at en lege som var på besøk hos meg og mamma var bomsikker på at jeg var hyperaktig altså det vi idag kaller ADHD. Mamma nektet, fordi jeg ikke hadde konsentrasjonsproblemer i det hele tatt. På barneskolen og kanskje ungdomsskolen kunne jeg forresten være ekstreeemt irritabel, særlig når jeg fikk for lite søvn. Mulig det er vanlig for alle da...Så jeg var ikke noe bipolar på en negativ måte faktisk, det kom ikke før jeg var 15-16 og slo ut for fullt da jeg var 19. Idag kan jeg ikke klare meg uten stemningsstabiliserende, men det gjør ingenting for med dem har jeg et kjempebra liv.

Uansett, det lille jeg har lest om child onset bipolar disorder, så svinger de enormt fort, rapid cycling flere ganger i løpet av døgnet, raserianfall om noen sier "nei", mareritt...

Søk på nettet, du finner mye. Good luck

http://www.biologicalunhappiness.com/BiPlrKid.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaptein Miki

Etter det jeg har lest, så kan det du sier peke i retning på Child Onset Bipolar Disorder. Jeg vet ikke så mye om det, men om du søker på nettet så vil du finne mye stoff!

Jeg var utrolig opp og ned, opp som en løve ned som en skinnfell. Var så hyper da jeg var liten, at en lege som var på besøk hos meg og mamma var bomsikker på at jeg var hyperaktig altså det vi idag kaller ADHD. Mamma nektet, fordi jeg ikke hadde konsentrasjonsproblemer i det hele tatt. På barneskolen og kanskje ungdomsskolen kunne jeg forresten være ekstreeemt irritabel, særlig når jeg fikk for lite søvn. Mulig det er vanlig for alle da...Så jeg var ikke noe bipolar på en negativ måte faktisk, det kom ikke før jeg var 15-16 og slo ut for fullt da jeg var 19. Idag kan jeg ikke klare meg uten stemningsstabiliserende, men det gjør ingenting for med dem har jeg et kjempebra liv.

Uansett, det lille jeg har lest om child onset bipolar disorder, så svinger de enormt fort, rapid cycling flere ganger i løpet av døgnet, raserianfall om noen sier "nei", mareritt...

Søk på nettet, du finner mye. Good luck

Det siste du skrev stemmer overhodet ikke på meg.Jeg har hatt bipolar lidelse hele livet.Omtrent fra dag en.Det jeg husker best fra min barndom,var de tunge langvarige depresjonene.De var det utrolig mange av.Min barndom var et mareritt pga dem.Jeg hadde selvfølgelig mange oppturer også.Ved flere anledninger fikk jeg penger av lasaronene som satt i parken der jeg lekte fordi jeg var så overstadig blid og i godt humør.Ellers var jeg veldig religiøs under oppturene.Hadde liksom direkte kontakt med Gud da.Men dette med oppturer veier så lite i forhold til nedturene,så jeg må si jeg hadde en veldig ulykkelig barndom.

Jeg kan ikke huske at jeg var noe spesielt glad i godterier heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest izzabell

Det siste du skrev stemmer overhodet ikke på meg.Jeg har hatt bipolar lidelse hele livet.Omtrent fra dag en.Det jeg husker best fra min barndom,var de tunge langvarige depresjonene.De var det utrolig mange av.Min barndom var et mareritt pga dem.Jeg hadde selvfølgelig mange oppturer også.Ved flere anledninger fikk jeg penger av lasaronene som satt i parken der jeg lekte fordi jeg var så overstadig blid og i godt humør.Ellers var jeg veldig religiøs under oppturene.Hadde liksom direkte kontakt med Gud da.Men dette med oppturer veier så lite i forhold til nedturene,så jeg må si jeg hadde en veldig ulykkelig barndom.

Jeg kan ikke huske at jeg var noe spesielt glad i godterier heller.

Alle trenger da ikke ha det likt. Du hadde ikke så hyppige svingninger. Men mange barn har ultra ultra rapid cycling og svinger mange mange ganger i dagen eller på timer. Det er det som skiller dem fra voksne og derfor en del får feil diagnosen, som adhd. Iallfall i følge amerikanske nettsider da. Håper du har det beder nå med rett hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du mener. Det jeg lurte på er om det er vanlig for bipolare barn å ha craving for søtsaker og karbohydrater.

Det vet jeg ikke, jeg vet bare at mildere svigninger hos mange blir mer stabile ved at blodsukkeret holdes jevnt.

Sikkert en sammenheng mellom sukker og humør, og siden sukker hevdes å være avhengighetsskapende... vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest putleguri

Skjønner ikke hva du mener. Det jeg lurte på er om det er vanlig for bipolare barn å ha craving for søtsaker og karbohydrater.

Dette gjelder vel ikke spesielt for bipolare. Folk med migrene for også ofte crawing på søtt før et anfall. Men nå er jeg migrene forbundet med stemningslidelser/bipolaritet så det er kanskje en "link" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...