eht Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 For et par uker siden fikk jeg plutselig kraftig øresus i venstre øre. Jeg ble rimelig apatisk og satt ut en periode, men det gikk relativt kjapt over. Senere har dette skjedd gjentatte ganger. Det kommer typisk når jeg går ut i kaldt vær. Det har dessuten blitt mer kronisk med at det suser mer eller mindre i øret hele tiden. Jeg har også blitt helt satt ut. Fryser og er urolig og har mistet apetitten. Var hos legen i går. Da hadde jeg slappet av lenge og følte med bedre. Han konstaterte fortykkelse av trommehinnen og jeg fikk noe øredrypp for dette. Tror denne skaden er resultat av en larmskade som har vært der lenge. Blodtrykket mitt ble målt til 145/80 hvilket er omtrent som det har vært siden jeg var 20 (18 år siden) da jeg først gang fikk konstatert at jeg hadde lett forhøyet systolisk trykk. Har vært en del hos diverse leger for dette blodtykket og for symptomer som mer eller mindre konstant snørrete og dessuten stemmeproblemer. Har hele tiden vært bekymret for disse tingene og har hatt mange undersøkelser uten at dette har resultert i noe behandling. Har drevet jevnlig mosjon og er i rimelig god form selv om jeg svetter veldig mye i forbindlse med fysisk aktivitet.Hadde også en episode for en måneds tid siden hvor jeg ble plutselig utmattet og var borte fra jobben i 3 dager. Lå rett ut og sov 12-14 timer hver natt. Dette gikk nesten like plutselig over igjen. Var hos legen å tok mange blodprøver mm uten at han fant noe feil. Har hatt det relativt stressende på jobb i høst. Jeg jobber som programmerer. Har kompansert med mye fysisk trening og har følt at formen har vært god inntil dette første tilfellet av utmattelse. Nå er jeg som sagt rimelig slått ut og vet ikke hva jeg skal gjøre. Er hjemme på 4 dagen og orker ikke gjøre noenting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167560-%C3%B8resus-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Svar til EHT. Det er mulig at din problemstilling er utenfor mitt spesialomraade. Din oeresus og andre hoerselsforandringer er neppe sirkulatorisk betinget. Du kan muligens ha en blodtrykksforhoeyelse som trenger videre observasjon og evetuelt behandling, men du skal vaere klar over at enkelt-blodtrykk hos legen ikke alltid er representative. Det vil vaere oenskelig at du fikk monitorert ditt blodtrykk over 24 timer, slik at man kunne ha et representativt inntrykk av variasjonene dine i forskjellige situasjoner (arbeid, hvile, soevn,etc.).Du skriver ikke hvorvidt du bruker blodtrykksmedisiner.Det er nemlig enkelte av dem som vil kunne gi bivirkninger som kan minne om det du beskriver (stemmeforandringer, heshet, nesesymptomer). Hva som var aarsaken til din foelelse av aa vaere utslaatt et helt doegn kan jeg ikke engang filosofere over. Det vil vaere oenskelig at du fikk gjort en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) for paa den maaten aa faa et tallmessig uttrykk for din arbeidskapasitet. Snakk med legen din om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167560-%C3%B8resus-mm/#findComment-1108478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
eht Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Svar til EHT. Det er mulig at din problemstilling er utenfor mitt spesialomraade. Din oeresus og andre hoerselsforandringer er neppe sirkulatorisk betinget. Du kan muligens ha en blodtrykksforhoeyelse som trenger videre observasjon og evetuelt behandling, men du skal vaere klar over at enkelt-blodtrykk hos legen ikke alltid er representative. Det vil vaere oenskelig at du fikk monitorert ditt blodtrykk over 24 timer, slik at man kunne ha et representativt inntrykk av variasjonene dine i forskjellige situasjoner (arbeid, hvile, soevn,etc.).Du skriver ikke hvorvidt du bruker blodtrykksmedisiner.Det er nemlig enkelte av dem som vil kunne gi bivirkninger som kan minne om det du beskriver (stemmeforandringer, heshet, nesesymptomer). Hva som var aarsaken til din foelelse av aa vaere utslaatt et helt doegn kan jeg ikke engang filosofere over. Det vil vaere oenskelig at du fikk gjort en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) for paa den maaten aa faa et tallmessig uttrykk for din arbeidskapasitet. Snakk med legen din om dette. Jeg skal ha 24 timers måling til neste uke. Har også hatt ergometertesten. Den var helt normal. Blodtrykket under belastning er også normalt. Det er kun i vile at det systoliske er høyt. Har også vært hos ØNH spesialist. Han konstaterte kraftig nedsatt hørsel på venstr øret for høye toner, men fant ingen skade på øret. Han tolket det til at det måtte være selve nerven. Personlig tolker jeg det vel dit at jeg ikke hører høye toner fordi jeg har en pipelyd i øret fra før. Jeg har begynt å innbille meg at jeg blir dehydret til tider og at dette kan være en årsak. Magen min fungerer dårlig. Blir ofte oppblåst og full av væske. Dessuten har jeg bestandig hatt høy blodprosent uten at dette har gitt seg utslag i særlig god kondisjon. Symptomene jeg hadde før jul minte nesten om sirkulasjonsvikt. Produserte også minimalt med urin. Det har blitt en del bedre nå, spesielt etter en uke i syden og mye avslapning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167560-%C3%B8resus-mm/#findComment-1112331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.