Gå til innhold

Kan man bli frisk av en personlighetsforstyrrelse?


Gjest Eire

Anbefalte innlegg

Sorry hvis dette spørsmålet har kommet litt for mange ganger på forumet her. Tenker at det er mange som lurer på det.

Fikk en diagnose på unnvikende pf av psykologen min for noen år siden. Har slitt en del med angst og depresjon noe som også har påvirket mitt sosiale liv.

jeg sliter fortsatt med depresjoner, men føler ikke at jeg har noen problemer med å treffe nye mennesker, i det hele tatt jeg er ikke så skeptisk lenger til andre mennesker som jeg en gang var. Jeg har mange venner nå og føler at jeg har et sosialt godt liv, selv om depresjonen av og til fører til at jeg i perioder isolerer meg.

Vil jeg alltid ha unnvikende pf? Eller kan det hende at jeg er blitt "friskmeldt". Jeg går ikke til noen form for behandling nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Eire.

Jeg har den samme diagnosen, og har nettopp lest en del om den (kanskje litt for mye). Men for at det skal kalles en personlighetsforstyrrelse må det være slik at den "fører til betydelige subjektive problemer for deg eller fører til betydelig nedsatt funksjon i arbeid/skole og/eller i sosiale sammenhenger."

Så det blir vel et definisjonsspørsmål, men det høres ut som du har kommet veldig langt og har jobbet deg ut av det når du skriver at du ikke har problemer med å møte nye mennesker. Høres ut som du er på rett vei:)

Det er forskjell på personlighetsforstyrrelse og persolighetstrekk/stil. For meg er målet å jobbe med det som gjør det vanskelig i forhold til andre og meg selv, som utløser depresjon og isolasjon, få det bedre med meg selv og forsøke å oppnå/ha mer nære relasjoner. Jeg tror det er et bra utgangspunkt å oppnå et godt behandlingforhold, men enda viktigere å videreføre/opprettholde dette i f.eks vennskap, som du gjør.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan eg spørre korleis du har det? korleis visste du at du har personlighetsforstyrrelse?

eg har vanskelig for å forklare korleis eg har det, utad virker eg frisk, men har det jævlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan eg spørre korleis du har det? korleis visste du at du har personlighetsforstyrrelse?

eg har vanskelig for å forklare korleis eg har det, utad virker eg frisk, men har det jævlig!

For tiden har jeg det svært bra med meg selv, men sliter med fysisk sykdom.Det er psykologen min som har gitt meg denne diagnosen. Hun har aldri drøftet hvilke kriterier hun la til grunn for den. har aldri helt skjønt at jeg har kvalifisert for den heller. Men jeg har nå en gang fått den. Og nå lurer jeg på om det er så mye igjen av den diagnosen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan bli frisk av PF.

Det kommer litt an på hvor hardt man er "angrepet". Dersom man har personlige ressurser, så kan man vokse seg ut av den.

Unnvikende PF er dessuten ofte ikke annet enn depresjon og sosial angst. Enkelte behandlere strør om seg med PF diagnoser, andre mer mer restriktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan bli frisk av PF.

Det kommer litt an på hvor hardt man er "angrepet". Dersom man har personlige ressurser, så kan man vokse seg ut av den.

Unnvikende PF er dessuten ofte ikke annet enn depresjon og sosial angst. Enkelte behandlere strør om seg med PF diagnoser, andre mer mer restriktive.

Jeg har visst lest altfor mye negativt om diagnosen, så skulle visst ikke ha uttalt meg.

Syns det skulle stått om det du skriver. Det er mye mer oppmuntrende. Lurer på hvorfor ikke det blir nevnt en gang. Fordi det er fryktelig deprimerende å vite om alt det negative. Jeg blir i alle fall helt trykt ned av slike diagnoser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...