Gå til innhold

Lykkepille?


Minga

Anbefalte innlegg

Leste artikkelen i VG i dag om Seroxat og Cipramil. Vet ikke hva Cipramil er, men kanskje det er noe i nærheten av Cipralex? Jeg har forsøkt begge disse, og for tiden bruker jeg Cipralex, meget mot min egen vilje. Jeg har tenkt hele dagen etter oppslaget i VG, og jeg er kommet til at jeg godt kan skjønne de høye selvmordstallene blant personer som bruker disse medisinene. Man blir ikke "lykkelig" av å bruke antidepressiva, men man kan bli kvikk nok til å gjøre noe for å komme seg ut av denne "jammerdalen"....Jeg har aldri tenkt på å ta livet av meg selv, før jeg begynte med disse pillene. Skal til legen min til uka, da skal det bli andre boller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekkelt å høre om slike innlegg i avisen. Er det selve pilla som fører til dødsfall eller selvmord i forbindelse at man tar slike piller?

Brukt Cipralex i snart fire måneder og er kjempegodt fornøyd.

Blir litt skremt nå jeg da.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt å høre om slike innlegg i avisen. Er det selve pilla som fører til dødsfall eller selvmord i forbindelse at man tar slike piller?

Brukt Cipralex i snart fire måneder og er kjempegodt fornøyd.

Blir litt skremt nå jeg da.....!

Vil legge til at jeg aldri har hatt selvmordstanker, hverken før eller nå med Cipralex.

Er glad i livet, men har fått et bedre liv med Cipralex, møter hverdagen på en annen måte. Nå "lever" jeg, har mere overskudd, alt er mere lystbetont,mere entergi, sover bedre og mindre muskelverk.

Livet går jo opp og ned, en motgang har jeg nettopp møtt, uforskyldt, men man kan jo ta en Sobril i tillegg i spesielle tilfeller. Hittil klart meg med kun Cipralex og tar den som en drahjelp, jobber mot å slutte. Trener ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt å høre om slike innlegg i avisen. Er det selve pilla som fører til dødsfall eller selvmord i forbindelse at man tar slike piller?

Brukt Cipralex i snart fire måneder og er kjempegodt fornøyd.

Blir litt skremt nå jeg da.....!

Man kan jo snu på det, og stille spørsmålet: Hvor mange ville tatt livet av seg hvis de ikke hadde brukt AD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt å høre om slike innlegg i avisen. Er det selve pilla som fører til dødsfall eller selvmord i forbindelse at man tar slike piller?

Brukt Cipralex i snart fire måneder og er kjempegodt fornøyd.

Blir litt skremt nå jeg da.....!

Ikke for å avfeie dette totalt, men jeg tror VG får mye dårligrere salgstall hvis de slutter å overspisse formuleringene sine som i dette tilfellet.

Av de millioner på millioner rundt om som går på AD så er det konstantert 34 tilfeller hvor selvmord utvetydig kan knyttes til AD bruk. Nå er jo 34 akkurat 34 for mange, men er man ikke sterkt suicidal i utgangspunktet så er disse dataene av null betydning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alltid2004

Ikke for å avfeie dette totalt, men jeg tror VG får mye dårligrere salgstall hvis de slutter å overspisse formuleringene sine som i dette tilfellet.

Av de millioner på millioner rundt om som går på AD så er det konstantert 34 tilfeller hvor selvmord utvetydig kan knyttes til AD bruk. Nå er jo 34 akkurat 34 for mange, men er man ikke sterkt suicidal i utgangspunktet så er disse dataene av null betydning.

mvh

Det er av betydning når leger bør være ekstra varsomme med å skrive ut SSRI til ungdom under 18 og helst ikke til dem under 30 heller.

SSRI er under 'oppsikt' av helsemyndighetene nettopp pga økt fare for selvmord og selvskading hos personer som ikke har hatt disse problemene før.

Selvfølgelig har de hjulpet svært mange til å fungere normalt eller bedre, men det betyr ikke at man ikke skal ta alvorlige bivirkninger seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest artikkelen i VG, men den er tydeligvis farlig. Hvilken vitenskapelig forskning støtter de seg til? Cipramil har vært de mest brukte AD mot angst bl.a., cipralex kom senere og har vel kanskje noe mindre bivirkninger enn cipramil. Avisene de er farlige rett og slett hvis de går ut med slike påstander. Jeg har tatt cipramil i to år, og fått et mye bedre liv. Får heller leve et godt liv med noen bivirkninger, enn ligge helt utmattet og ikke se et eneste lyspunkt i tilværelsen og ikke ha overskudd til å kjempe for min tilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alltid2004

Har ikke lest artikkelen i VG, men den er tydeligvis farlig. Hvilken vitenskapelig forskning støtter de seg til? Cipramil har vært de mest brukte AD mot angst bl.a., cipralex kom senere og har vel kanskje noe mindre bivirkninger enn cipramil. Avisene de er farlige rett og slett hvis de går ut med slike påstander. Jeg har tatt cipramil i to år, og fått et mye bedre liv. Får heller leve et godt liv med noen bivirkninger, enn ligge helt utmattet og ikke se et eneste lyspunkt i tilværelsen og ikke ha overskudd til å kjempe for min tilværelse.

Enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av betydning når leger bør være ekstra varsomme med å skrive ut SSRI til ungdom under 18 og helst ikke til dem under 30 heller.

SSRI er under 'oppsikt' av helsemyndighetene nettopp pga økt fare for selvmord og selvskading hos personer som ikke har hatt disse problemene før.

Selvfølgelig har de hjulpet svært mange til å fungere normalt eller bedre, men det betyr ikke at man ikke skal ta alvorlige bivirkninger seriøst.

For all del.

Nå er det vel slik at de aller fleste AD har en generell advarsel mot utskrivelse av preparatet til barn unner 18 år. Så krav til aktsomhet fra legens side har vært der hele tiden. Enkelte AD har også en advarsel som sier at det kan være en mulighet for økt selvmordsrisiko for enkelte pasienter. Så også her er det allerede krav til aktsomhet fra legens side. Hva er nytt?? Ikke noe annet enn at det nå er vitenskapelig sannsynliggjort det som stilletiende har vært kjent og akseptert lenge. Vi snakker om et meeeeeget lite mindretall.

At AD bruk skal overvåkes for å se om selvmordsrisikoen for ikke suicidale personer øker er en ekstra kvalitetssikring som settes igang uten at det nødvendigvis er faglige indikasjoner på at så er tilfelle.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...