Gå til innhold

Bruk av blodfortynnende medisiner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!Jeg er 67 år i 1996 hadde jeg hjerneslag i hjernestammen. Etter detslaget begynte jeg å bruke blodfortynnende medisiner.Ticlid 250 mg 2 ganger daglig og Aprovel 20 mg 1 gang daglig.Ved små skader i huden begynner jeg å blø meget raskt, med trykkmot huden får jeg blodutredninger.Jeg har hørt at andre som bruker blodfortynnende medisiner blir dettatt reglemessige prøver av blodet konsistens, TT-prøve er det kalt. Ved spørsmål til fastlegen om dette er svaret, det er noe jeg må leve med. Ingen tilbud om prøve av blodet for å se om det er for tynt/tykk.Er det vanlig med prøver av blodet ved bruk av blodfortynnende medisin?

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer
Skrevet

Svar til Gypsy.

Det er forskjellige former for blodproppsforebyggende medikamenter. Noen virker direkte paa blodets koagulasjonsevne (stoerkningsevne) paa en slik maate at vi kan maale effekten ved hjelp av laboratorietester (f.eks. TT eller INR). Andre virker ved aa forandre blodplatene vaare, f.eks. Albyl, Ticlid, etc., og effekten av disse er vanskeligere aa kontrollere. De sistnevnte stoffene blir ogsaa enhetlig dosert (samme dose til alle), mens direkte "blodfortynnende" medikamenter doseres forskjellig til de enkelte pasienter.

Hvis du faar plagsommme bloedninger av Ticlid, vil det kunne vaere aktuelt aa vurdere hvorvidt du kan bruke et annet stoff.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...