lipeno Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Jeg har en sønn på 4 mnd som er sterkt plaget av atopisk eksem. Det er ikke blitt tatt noen allergi-test av han ennå, så vi vet ikke om han er allergisk. (Hans far var allergisk mot fisk når han var barn). Vi har forsøkt å gi tran til nå, men har rett og slett synes det har vært mye gris og uvilje fra sønnen min mot det (vi har også vært litt usikre på fiskeinnholdet i tranen, men jeg så i et annet innlegg at det var ok). Vi har nå kjøpt Sanasols d-vitamin-dråper slik at han skal få i seg de viktige d-vit.,men nå så ser jeg at de inneholder kokosolje og jordnøttolje. Bør vi unngå å gi han de 5 dråpene pga. jordnøttoljen - med tanke på at vi trolig bør holde han unna nøtter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16762-atopisk-eksemallergi-d-vit-dr%C3%A5per/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Kjære lipeno Det har vært økende fokusering på jordnøtt (peanøtt)allergi de senere årene og man har også satt spørsmålstegn ved jordnøttolje. Som regel skal ikke oljer inneholde protein som er nødvendig for allergisk sensibilisering, men det har vist seg at noen oljer inneholder små mengder protein og derfor kan være potensielt allergiserende. Sannsynligvis har ikke inneholdet av jordnøttolje i D-vit dråpene noen betydning da mengdene er så forsvinnende små. Jeg ville ikke vært bekymret for å bruke de 5 dråpene som skal til. Pga usikkerheten vedrørende proteintilblanding til oljer har nå de fleste produsenter byttet ut peanøttoljen som ingrediens - før var det til og med peanøttolje i noen av de spesielle melkeerstatningene som bruktes til allergiske spedbarn - denne er nå byttet ut, bare for kort tid siden. Men i en melkeerstatning er det snakk om helt andre mengder enn i vitamindråper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16762-atopisk-eksemallergi-d-vit-dr%C3%A5per/#findComment-77277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.